خامنه ای با احمدی نژاد هم نظر است

نویسنده
حسین محمدی

» آخرین روزهای پیش از تصاحب دانشگاه آزاد

در حالی که اختلافات بر سر انتخاب رییس جدید دانشگاه آزاد ادامه دارد، یک اصول‌گرای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی خبر داد که سیدعلی خامنه‌ای پیشنهاد هاشمی‌رفسنجانی برای ابقای عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد را نپذیرفته است.

به گفته عباس سلیمی نمین٬ مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر، سیدعلی خامنه‌ای با پیشنهاد اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر “اعطای فرصت” به عبد‌الله جاسبی برای “پایان دادن به پروژه‌های ناتمام دانشگاه آزاد” مخالفت کرده است.

سلیمی نمین همچنین اضافه کرده است که این پیشنهاد هاشمی رفسنجانی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ارائه و با مخالفت وی همراه شده است.

جاسبی ماه گذشته و با تصمیم هیات امنای دانشگاه آزاد ـ که برخی از آن ها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده اند ـ پس از 30 سال از سمت خود برکنار شد.

هیات امنای جدید دانشگاه آزاد، که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب شده، نخستین ماموریت خود را تغییر رییس این دانشگاه اعلام کرده بود؛ مساله ای که با مخالفت اکبر هاشمی رفسنجانی مواجه شد. اما در دومین جلسه هیات امنای جدید دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو، برادر کامران دانشجو، وزیر علوم و استاد دانشگاه تربیت مدرس با رأی 5 عضو از مجموع 10 عضو هیات امنا به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از آن، عبدالله جاسبی را به عنوان دبیر هیات امنا انتخاب و بر این اساس، حق رای او را سلب کرده بود.

به این ترتیب، فرهاد دانشجو با پنج رای از مجموع نه رای اعضای دارای حق رای به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد تا این شورا در جلسه ای که احمدی نژاد ریاستش را بر عهده داشت، حکم به برکناری جاسبی و جانشینی فرهاد دانشجو بدهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود در جلسه این شورا عبدالله جاسبی پیشنهاد کرده رأی‌گیری برای تأیید رئیس جدید دانشگاه آزاد صورت نگیرد و فرصتی داده شود تا “وی بتواند استعفای خود را از ریاست دانشگاه آزاد اعلام کند” که با مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روبرو شد.

اما این پایان داستان نبود، چرا که دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد با اعلام مخالفت با برکناری او، از قول اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس این هیات، جلسه اخیر هیات امنا را که به معرفی فرهاد دانشجو انجامیده بود، غیر قانونی دانست.

جنجال بر سر دانشگاه آزاد اسلامی پس از مدتی آرامش نسبی بعد از آن بالا گرفت که هیات امنای سابق این دانشگاه در هفتم شهریور سال ۱۳۸۸ در بیانیه ای اعلام کرد که “همه اموال منقول و غیر منقول دانشگاه آزاد اسلامی وقف شده است.” ارزش این اموال حدود 250 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

با بالا گرفتن اختلافات در این خصوص میان حامیان محمود احمدی نژاد و اصولگرایان با مسئولان دانشگاه آزاد به محوریت هاشمی رفسنجانی که اعلام کرده بود وقف اموال دانشگاه با نظر مثبت آیت الله خمانه ای صورت گرفته، رهبر جمهوری اسلامی وارد عمل شد و هیات فقهی و قانونی زیر نظر او در نهایت بر خلاف گفته هاشمی حکم به ابطال وقف داد.

طبق نظر آیت الله خامنه ای، قرار شد تا در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات امنای پیشین دانشگاه آزاد با توافق یکدیگر مسئله این دانشگاه را حل و فصل کنند.

مساله ای که در نهایت منجر به برکناری جاسبی شد. اما هاشمی رفسنجانی در مقابل این حکم مقاومت و به عنوان رییس هیات امنا از امضای آن خودداری کرد. اما این مساله باعث نشد متن حکم انتصاب فرهاد دانشجو به عنوان رییس دانشگاه‌ آزاد در روزنامه رسمی کشور منتشر نشود. آگهی انتصاب دانشجو، با امضای محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در روزنامه رسمی کشور چاپ شده بود. مطابق قوانین مدنی جمهوری اسلامی، روزنامه رسمی کشور زیر مجموعه قوه قضائیه است و قوانین و مصوبات دولتی، ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه رسمی، لازم الاجرا می شوند.

به دنبال عدم امضای این حکم از سوی هاشمی رفسنجانی٬ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه هفته پیش خود مقرر کرد که کمیته ای از اعضای این شورا با برگزاری جلسه‌ای با هاشمی رفسنجانی، دلایل خودداری وی از امضای حکم ریاست جدید دانشگاه آزاد را جویا شوند. اعضای این کمیته پنج نفره تاکنون یک جلسه با اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار کرده اند.

محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از چهره های شناخته شده این کمیته بودند. تصمیم به تشکیل این هیات، آنطور که رسانه های رسمی نوشته اند “دور از انتظار بوده” و به پیشنهاد محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.

در همین باره سایت مشرق نیوز در گزارشی با عنوان “آیت الله زیر بار ضرب الاجل نرفت”، نوشته بود: “روز دوشنبه هیاتی با میدان داری حجت الاسلام محمدیان به دیدار هاشمی رفته و از وی تقاضا می کنند که تا 11 بهمن (آخرین فرصت امضا حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد) حکم وی را امضا کنند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار عنوان می کند که؛ نامه ابلاغ ریاست دانشجو امروز (10 بهمن) به دست ما رسیده است و به هر حال ما هیات امنا هستیم؛ آقای دانشجو باید در جلسه هیات امنا حاضر شود و برنامه های خود را ارائه کند تا ما درباره آن تصمیم بگیریم. هاشمی تلویحا اظهار می کند که مانند همیشه توجهی به اولتیماتوم ندارد و کسی نیست که زید بار اولتیماتوم برود”.

یاسر هاشمی مسوول دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد و پسر کوچک هاشمی رفسنجانی نیز اظهارات پدر را تکرار و اعلام کرده بود: “در صورت صدور ضرب الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، آیت الله هاشمی حکم ریاست وی را امضا نخواهد کرد”.

مشرق همان زمان نوشته بود: “این درحالی بود که برخی منابع آگاه از احتمال تصویب مصوبه ای جدید در جلسه سه شنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می دادند؛ که این با تصویب آن در صورت امتناع هاشمی از امضا حکم، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بتواند حکم رئیس دانشگاه آزاد را امضا کند”.