در مملکت امام زمان، پوشش انتخابی معنا ندارد

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» نماینده مجلس در مصاحبه با روز:

۱۹۵ نماینده مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی امضا کرده و خواستار پیگیری جدی مساله حجاب در کشور شده‌اند. در این نامه “تلاش برای تغییرسبک زندگی مردم ایران درموضوع عفاف وحجاب” یکی از محورهای عمده‌ی “تهاجم فرهنگی علیه نظام اسلامی” توصیف شده است. این تعداد از نمایندگان همچنین نسبت به “پیامدهای جبران‌نشدنی” بی‌توجهی به وضعیت “حجاب و عفاف” هشدار داده‌اند. سید ناصر موسوی لارگانی، یکی از نمایندگان امضا کننده این نامه در گفت‌وگو با “روز” وضعیت حجاب در کشور را “زننده” می‌داند و تاکید می‌کند که پوشش انتخابی معنا ندارد و همه مجبورند که حجاب اسلامی را رعایت کنند. او از “غیرت” خانواده‌هایی که فرد بدحجابی در آنها حضور دارد، ایراد می‌گیرد و کشورهای مسلمانی مثل ترکیه و مالزی را دعوت می‌کند که در اجباری کردن حجاب از ایران الگو بگیرند.

 

اینجا تهران است یا اروپا؟

نماینده فلاورجان در مجلس معتقد است: “وضع حال حاضر حجاب در شان نظام جمهوری اسلامی با این همه شهدایی که تقدیم انقلاب شده و با مبارزاتی که قبل از انقلاب برای همین بی حجابی‌ها و بد حجابی‌ها داشته‌ایم، نیست.”

او می‌گوید: “بعضا وقتی وارد برخی مناطق در تهران یا سایر کلان‌شهرها می‌شویم انگار اروپاست. حتی بعضی از حرکت‌ها را فکر نکنم در اروپا هم انجام بدهند.” او بر همین اساس خواستار عزم جدی مسئولان دربرخورد با بدحجابی است: “باید جلوی این فساد که گریبان‌گیر همه خواهد شد، گرفته شود.”

موسوی لارگانی در خصوص اشاره نمایندگان به تهاجم فرهنگی توضیح می‌دهد: “ما اگر به هشدارهای مقام معظم رهبری در همه زمینه‌ها به ویژه تهاجم فرهنگی توجه می‌کردیم خیلی ازمشکلات الان در کشور وجود نداشت، قطعا ماهواره و اینترنت تاثیر جدی در بحث حجاب و عفاف داشته اما یک مقدار از مشکلات هم بر می گردد به بی توجهی ما. اگر روز اولی که در محل‌مان یک بدحجاب می‌دیدیم، همه احساس وظیفه می‌کردیم و تلاش می کردیم که با فرد ساختارشکن برخورد کنیم و او را در جلسات، در ادارات و… راه نمی دادیم قطعا دومی و سومی‌اش پیدا نمی‌شد. اما چون ما بی تفاوت گذشتیم باعث شد الان این مساله عالم‌گیر بشود و ما حتی نتوانیم در خانواده خودمان هم در این مورد اظهار نظر بکنیم یا توصیه و تذکری داشته باشیم.”

این نماینده که پیش‌تر از رحمانی فضلی وزیرکشور در خصوص وضعیت حجاب سئوال پرسیده بود، می‌گوید: “وزیر کشور با صراحت گفت ما بودجه‌ای نداریم که این قوانین را اجرا کنیم، نیروی انتظامی هم توانمندی و امکانات ندارد.”

از همین رو او عملکرد دولت یازدهم در مساله حجاب را راضی کننده نمی‎‌داند: “دولت خودش را دولت قانون‌مند می‌داند و یکی از ایراداتی که در زمان تبلیغات و بعد از رای آوردن به دولت سابق وارد می‌کرد این بود که قانون‌ها را زیر پا می گذارد. اما الان هم قوانین متعددی اجرایی نمی‌شود. رئیس محترم جمهور ۲۰ سال در مرکز قانون‌گذاری کشور حضور داشته است، خیلی از وزرا هم قبلا در مجلس بوده‌اند، اما می‌بینیم که قوانینی که در مورد حجاب داریم را نادیده می‌گیرند.”

 

ترکیه و مالزی از ما یاد بگیرند

نمایندگان مجلس چه در زمان محمود احمدی‌نژاد و چه در زمان روی کار آمدن حسن روحانی، همواره پیگیر طرح حجاب و عفاف بوده‌اند. اما اخیرا این پیگیری‌ها رنگ و بوی جدی تری گرفته است. در سوی مقابل کنار گذاشتن گشت‌های ارشاد در سال‌های اخیر به یکی از خواسته‌های بسیاری از شهروندان ایرانی بدل شده است. برخی کاندیداهای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز با توجه به همین خواسته، تلویحا یا صراحتا مخالفت خود را با دخالت نیروهای انتظامی در مسئله حجاب و برخوردهای خشن اعلام کرده بودند. حسن روحانی هم در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: “نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سئوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.”

بالاگرفتن بحث درباره حجاب و عفاف در کشور هم‌زمان شده است با فعالیت یک صفحه فیس‌بوکی با نام آزادی‌های یواشکی زنان در ایران که عکس‌های زنان بدون حجاب در ایران را منتشر می‌کند. این صفحه را تا لحظه نگارش این گزارش ۵۱۰ هزارنفر پسندیده‌اند (لایک کرده‌اند) و شمار دنبال‌کنندگان آن همچنان رو به افزایش است. خبر حضور این صفحه به رسانه‌های فارسی زبان محدود نمانده و در رسانه‌های جهانی هم بازتاب داشته است.

موسوی لاریگانی در پاسخ سئوالی در ارتباط با انتشار عکس‌های بی‌حجاب زنان و حق داشتن پوشش اختیاری به “روز” می‌گوید: “این موضوع یک مقدار بر می‌گردد به غیرت خانواده‌ها، به غیرت کسی که یا همسرش یا دخترش یا خواهر و مادرش خودش را در معرض دید دیگران می گذارد. واقعا باید به غیرت آن خانواده شک کرد.”

او ادامه می‌دهد: “ما ادعای مسلمانی داریم و در کشوری که مذهبش تشیع است زندگی می‌کنیم. پس اینکه انتخاب باشد یا نباشد دیگر مطرح نیست، خواست فرد مطرح نیست. طبق موازین شرع و طبق قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی این‌ها باید حجاب را رعایت کنند، این‌که به انتخاب آنها نیست.” این نماینده مجلس تاکید می‌کند: “نمی‌شود در یک کشوری که کشور امام زمان است حجاب انتخابی باشد، انتخابی وجود ندارد.”

او با اشاره به اینکه در کشوری مثل فرانسه زنان محجبه با محدودیت‌هایی مواجه هستند می‌گوید: “در آنجا با این همه ادعای آزادی زنان محجبه نمی‌توانند به دانشگاه ومدرسه بروند، اینجا هم یک کشور اسلامی است باید رعایت بکنند، اینکه انتخابشان هست یا نیست یک مساله چالش برانگیز است. می‌خواهند نظام ما را زیر سئوال ببرند.”

موسوی در پاسخ این سئوال که زنان در کشورهای مسلمانی مثل مالزی و ترکیه حجاب انتخابی دارند، می‌گوید: “ما اعتقاد به دستورات خدا، رسولش و ائمه داریم این حجاب انتخاب و اختیاری نیست که طرف انتخاب بکند. در قرآن، بحث حجاب و عفاف آمده و زن مسلمان که ادعای پیروی از قرآن کریم را می‌کند باید حجاب را رعایت کند. اینکه آنها حجاب انتخابی دارند به دستور اسلام عمل نمی‌کنند، این کشورها چرا از ما الگو نمی‌گیرند، چرا ما از آنها الگو بگیریم؟”

 

بردن به بهشت با زور و شلاق

“این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی. بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.” این را حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در روز سوم خرداد ماه گفت و پس از آن بود که منتقدان به سختی واکنش نشان دادند. از جمله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، گفت که رسالت حکومت دینی این است که “جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم”.

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد هم عنوان کرد: “شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.”

غلامعلی حداد عادل، نماینده اصولگرای مجلس هم هشدار داد که چندگانگی سیاست‌ها درباره حجاب “اقتدار نظام را از بین می‌برد.” حسن روحانی اما در سخنرانی بعدی خود باز هم مواضعش را تکرار کرد و گفت: “برخی بیکار و دچار توهمات هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.”

تا اینجای کار دولتیان از مواضع خود دست کم در سخن کوتاه نیامده‌اند، از سوی دیگر مجلس و طیف معتقد به مقابله با “بدحجابی” هم از پافشاری خود کم نکرده‌اند، حالا باید دید دولت در تقابل میان معتقدان به حجاب اجباری و گشت ارشاد، و قشر عظیمی که مخالف سخت‌گیری‌های حکومتی در موضوع پوشش هستند، به کدام سو تمایل پیدا می‌کند.