در انتظار تحقق وعده های روحانی

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از خواسته‌های ایرانیان

یکسال پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، امیدها و آرزوهای بزرگی که منجر به انتخاب او شد، موجب بی‌صبری هواداران او و انتقاد از او شده است.

تقریبا ۵۱ درصد از رای‌دهندگان که بسیاری از آنان جوان بودند، آقای روحانی را به خاطر رفتار معتدل و وعده‌های اصلاحات اجتماعی و بهبود اقتصاد از طریق پایان دادن به انزوای بین‌المللی ایران انتخاب کردند.

احسان ۳۲ ساله، یک معمار بیکار می‌گوید: “من در زندگی با مشکلات زیادی روبرو هستم، بیکاری بدترین آن‌هاست. اما به روحانی رای دادم چون از شنیدن خبرهای بد درباره ایران خسته شده بودم و می‌دانستم او احترام ما را بازمی‌گرداند.”

آقای روحانی قول داد با مراوده با جامعه بین‌المللی و پایان دادن به چندین سال تحریم علیه کشور به دلیل برنامه هسته‌ای ایران با این مسایل مبارزه کند. او روز شنبه در دومین کنفرانس خبری خود پس از مراسم تحلیف سال گذشته گفت: “یکی از راه‌حل‌های مشکل بیکاری رسیدن به توافق هسته‌ای است، چون وقتی تحریم‌ها برداشته شود سرمایه‌گذاری به کشورمان سرازیر می‌شود.”

تلاش‌های او با حصول توافق اولیه منجر به کاهش تحریم‌ها شد. ایران و قدرت‌های بزرگ روز دوشنبه برای یک مذاکرات پنج روزه با هدف حل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و رسیدن به توافق دائم پیش از مهلت ۲۰ ژوئیه، در وین دیدار می‌کنند.

با این حال برخی می‌گویند آقای روحانی و دولتش هنوز حتی به رسیدگی به مشکلات هم نرسیده است، چه رسد به حل آن ها.

محافظه‌کاران به شدت رفتار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای او را مورد انتقاد قرار داده‌اند و آن را متهم به پیشروی به سمت توافقی می‌کنند که به نفع ایران نیست و حقوق هسته‌ای کشور را نادیده می‌گیرد.

افزایش انتقادها از جانب رقیبان محافظه‌کار می‌تواند برای آقای روحانی یک تهدید سیاسی باشد، خصوصا وقتی با نارضایتی ایرانیان دیگر بخاطر عدم پیشرفت در اصلاحات اجتماعی و فرهنگی همراه شود.

روح‌الله حسینیان، نماینده محافظه‌کار تهران در مجلس می‌گوید: “عملکرد او در سال اول طوری بوده که مردم ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد را دوران طلایی ایران می‌نامند و آرزو می‌کنند او برگردد.”

علی‌اکبر جوانفکر از مشاوران احمدی‌نژاد اشاره کرد که رئیس‌جمهور پیشین ممکن است در سال ۲۰۱۷ برای بار سوم نامزد ریاست‌جمهوری شود. قانون اساسی اجازه می‌دهد که یک نفر سه دوره رئیس‌جمهور شود اما فقط دو سال آن می‌تواند پیاپی باشد.

فریبا ۴۵ ساله، کارمند یک شرکت مخابرات می‌گوید، آقای روحانی “هیچ‌کاری برای آزادی‌های اجتماعی نکرده است. هر روز بیدار می‌شویم و خبر دستگیری یک نفر را می‌شنویم. آن ۱۸ میلیون نفری که به او رای داده‌اند استحقاق بیشتری از وعده و وعید دارند.”

از زمان انتخاب روحانی تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده آزاده شده‌اند. بسیاری از ایرانیان از آزادی او، درست پیش از سفر روحانی به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، استقبال کردند، اما هنوز بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان بسر می‌برند. از آن زمان تا کنون کار زیادی صورت نگرفته اما آقای روحانی روز شنبه دوباره وعده داد که آزادی زندانیان را پیگیری کند.

هیچ‌کدام از سرویس‌های امنیتی و قوه قضاییه تحت اختیار رئیس‌جمهور نیست و هر دو به نظر مصمم می‌رسند تا جلوی تلاش‌های روحانی برای باز کردن فضای سیاسی را بگیرند.

با این حال جامعه بین‌المللی از تلاش‌های روحانی برای حل مسایل استقبال کرده است. تلاش‌های او برای مراوده با جهان تاکنون شامل مکالمه تلفنی تاریخی با باراک اوباما در نیویورک، از سر گیری روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و سفرهای اخیر شخصیت‌های سیاسی از جمله کاترین اشتون و امیر کویت و همچنین نزدیک شدن دوباره به ترکیه بوده است.

آقای روحانی روز شنبه گفت: “استراتژی ما این است که به جهان بفهمانیم مصمم به ارتباط سازنده با بقیه جهان هستیم. توافق دائم هسته‌ای می‌تواند اولین قدم برای ارتباط متقابل با جهان باشد.”

حالا سئوال هواداران روحانی این است که آیا قدرت سیاسی او با موفقیت توافق هسته‌ای آنقدر تحکیم می‌شود تا بتواند به اصلاحات دیگر دست بزند یا خیر؟

افشار، سرایدار ۴۱ ساله، با مدرک دیپلم ادبیات و دو فرزند می‌گوید: “مساه هسته‌ای تنها مسئله کشور ما نیست. مردم می‌خواهند او به مشکلات روزمره توجه بیشتری بکند. اگر توافق اصلا انجام نشود چه؟ ما حتی نمی‌توانیم اجاره ماهیانه را بپردازیم و روحانی فقط از توافق هسته‌ای حرف می‌زند.”

منبع: نشنال - 14 ژوئن