تعداد جان باختگان حوادث اخیر چقدرست؟

لیلا طیری
لیلا طیری

» محمد کامرانی، شهید دیگر جنبش سبز

محمد کامرانی، جوان 18 ساله ای که در جریان اعتراض‌ها به کودتای انتخاباتی، و شرکت در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز، مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، روز 25 تیر بر اثر جراحات وارده جان باخت و پیکر او صبح روز شنبه در بهشت زهرای تهران دفن شد.

بر اساس آمار رسمی در درگیری های بعد از کودتای 22 خرداد تاکنون 20 نفر کشته شده اند اما نهادهای مدافع حقوق بشری اعلام کرده اند تعداد کسانی که در این درگیریها کشته شده اند بسیار بیشتر از آماراعلام شده توسط جمهوری اسلامی است. محمد کامرانی، چندمین شهید جنبش سبز است؟

 یکی از نزدیکان خانواده محمد کامرانی به روز گفته است محمد در 18 تیر ماه بازداشت شده و به کمپ کهریزک منتقل شده بود. پس از پیگیریهای فراوان از سوی خانواده این جوان، به برادر او گفتند با وسیله نقلیه برای تحویل گرفتن برادرتان بیایید. خانواده کامرانی که به شدت نگران شده بودند وقتی با ماشین برای آزادی عزیزشان مراجعه می کنند می شنوند که فرزندشان در بیمارستان لقمان بستری است؛ محمد سپس در پی اصرار خانواده اش به بیمارستان مهر منتقل شد و همان جا نیز درگذشت.

از سوی دیگر یکی از اعضای خانواده کامرانی به بی بی سی فارسی گفته است که او در درگیری های روز پنجشنبه ۱۸ تیر در حوالی میدان ولیعصر بازداشت شده است. البته به گفته این عضو خانواده آقای کامرانی، او در حرکات اعتراضی شرکت نداشته و صرفا در حال عبور از خیابان بوده است.

بر اساس این گزارش، فهرستی از سوی مسئولان زندان اوین از بازداشت شدگان منتقل شده از سوله کهریزک به زندان اوین منتشر شد که نام محمد کامرانی هم در میان آنها بود. به دنبال پیگیری های خانواده آقای کامرانی به آنها اطلاع دادند که روز چهارشنبه ۲۴ تیر، او از زندان آزاد خواهد شد اما هنگامی که خانواده برای تحویل گرفتن او به زندان مراجعه کردند، به آنها گفته شد که به دلیل جراحاتی که به او وارد شده، به بیمارستان لقمان تهران منتقل شده است.این عضو خانواده آقای کامرانی که خود در بیمارستان لقمان حاضر شده می گوید که در بیمارستان با پیکر نیمه جان محمد روبرو شدم. بعد از آن خانواده کامرانی با اصرار و تحت حفاظت ماموران، او را به بیمارستان مهر منتقل می کنند، اما بعد از چند ساعت و علی رغم تلاش پزشکان بیمارستان مهر، محمد ۱۸ ساله از دنیا می رود.

پیکر محمد کامرانی در کنار سهراب اعرابی به خاک سپرده شد.سهراب اعرابی (۱۹ ساله) هم که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات، ۲۵ خرداد ماه در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز شرکت کرده بود، به ضرب گلوله یک بسیجی جان باخت.

پیش از این دو جوان، پیکر ندا آقا سلطان، دانشجوی ۲۷ ساله و یعقوب بروایه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشگاه تهران به خانواده هایشان تحویل داده شده بود.

از سوی دیگر بر اساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، کیانوش آسا، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه علم و صنعت و اهل کرمانشاه در روز ۲۵ خرداد ماه توسط نیروهای نظامی به شهادت رسید.
در همه این موارد برای تحویل دادن پیکر جانباختگان، از خانواده های آنان مبالغی بین 5 تا 14 میلیون به عنوان حق تیر گرفته شده است. همچنین از خانواده های این شهدا تعهد گرفته شده که شکایتی از نیروهای نظامی نخواهند کرد.هفته گذشته نیز مردم مشهد، جنازه مصطفی غنیان، دانشجو، را تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپردند.

 اینها اسامی برخی از شهدایی است که در منابع خبری موثق می توان رد آنان را گرفت؛اما از آنجا که به دلیل جو امنیتی و نظامی حاکم بر کشور و تهدید خانواده های کشته شدگان از سوی دولت کودتا آمار دقیقی از کشته شدگان اخیر وجود ندارد و تنها هراز گاهی با تحویل پیکر یک شهید به خانواده اش، هویت جان باختگان اعلام می شود؛همان طور که روشن شد همسر و دختر آقای اکبر صدری در میدان آزادی به ضرب گلوله کشته شده اند؛یا همان طور که ماجرای قتل یعقوب بروایه بر اثر شلیک لباس شخصی ها افشا شد، یا مرگ اشکان که به خواهرش گفته بود می روم و بر می گردم و بعد جنازه اش تحویل خانواده اش داده شد؛همان طور که نداآقا سلطان در برابر دوربین ها جان داد؛همان طور که…

در این شرایط سایت خبری موج آزادی فهرستی حاوی اسامی 34 نفر را منتشر و اعلام کرده است که همه آنان در درگیریهای اخیر کشته شده اند. اسامی برخی از این شهدا را شنیده ایم، برخی را نیز نشنیده ایم.

1- حسین طهماسبی، 25 ساله در جریان تجمعات اعتراضی روز دوشنبه 25 خرداد ماه در خیابان نوبهار کرمانشاه مورد حمله‌ی مأموران مسلح وابسته به دولت قرار گرفته و در اثر ضربات وارده جان خود را از دست داد.

2- بهمن جنابی 20 ساله، شاغل در مغازه نصب و تعمیرات شوفاژ - تهران

3- مهدی کرمی 25 ساله، 25 خردادماه، محل فوت تقاطع جنت آباد وخیابان کاشانی، اصابت گلوله به گلو.

4- ندا آقا سلطان، 27 ساله، دانشجوی فلسفه، 30 خردادماه، محل فوت خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان شهید صالحی و کوچه خسروی، به دلیل اصابت گلوله نیروهای لباس شخصی به قلب.

5- ناصر امیرنژاد، 26 ساله، اهل یاسوج، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته هوا - فضا، تاریخ 25 خردادماه در ابتدای خیابان محمد علی جناح در تیراندازی نیروهای بسیج به قتل رسید.

6- فاطمه رجب پور، 38 ساله، به قتل رسیده در تاریخ 25 خردادماه در خیابان محمدعلی جناح.

7- سرور برومند، 58 ساله، به قتل رسیده در تاریخ 25 خردادماه در خیابان محمدعلی جناح.

8- محمد حسین برزگر 25 ساله دیپلم شغل آزاد به دلیل اصابت گلوله به سر در تاریخ چهارشنبه 27 خرداد در میدان هفت تیر جان باخت و در یکشنبه 31 خرداد بعد از تعهد گرفتن از خانواده در قطعه 302 به خاک سپرده شد

9- سید رضا طباطبایی 30 ساله لیسانس حسابداری، کارمند به دلیل اصابت گلوله به سر در 30 خرداد در خیابان آذربایجان جان باخت و چهارشنبه 3 تیر بعد از تعهد گرفتن از خانواده در قطعه 259 به خاک سپرده شد.

10- ایمان هاشمی 27 ساله شغل آزاد به دلیل اصابت گلوله به چشم شنبه 30 خرداد در خیابان آزادی جان باخت و چهارشنبه 3 تیر در قطعه 259 به خاک سپرده شد

11- پریسا کلی 25 ساله فارغ التحصیل رشته ادبیات به دلیل اصابت گلوله به گردن در یکشنبه 31 خرداد در بلوار کشاورز جان باخت و سه شنبه 2 تیر در قطعه 259 به خاک سپرده شد

12- محسن حدادی 24 ساله برنامه نویس کامپیوتر شنبه 30 خرداد به دلیل اصابت گلوله بر پیشانی در خیابان نصرت جان باخت و سه شنبه 2 تیر در قطعه 262 به خاک سپرده شد.

13- محمد نیکزادی 22 ساله فارغ التحصیل عمران در سه شنبه 26 خرداد به دلیل اصابت گلوله به سینه در میدان ونک جان باخت و شنبه 30 خرداد در قطعه 257 به خاک سپرده شد.

14- علی شاهدی 24 ساله بعد از دستگیری و انتقال به کلانتری در تهرانپارس یکشنبه 31 خرداد به دلایل نامعلوم در کلانتری جان باخت پزشکی قانونی علت مرگ وی را نامشخص اعلام کرده اما خانواده وی معتقدند به علت ضربات باتوم در کلانتری به قتل رسیده است، وی 4 تیر در قطعه 257 به خاک سپرده شد.

15- واحد اکبری 34 ساله شغل ازاد و متاهل دارای یک دختر 3 ساله روز شنبه 30 خرداد به دلیل اصابت گلوله به پهلو در خیابان ونک جان باخت و سه شنبه 2 تیر در قطعه 261 به خاک سپرده شد.

16- ابوالفضل عبدالهی 21 ساله فوق دیپلم برق 30 خرداد در مقابل دانشگاه صنعتی شریف به دلیل اصابت گلوله به پشت سرجان باخت و سه شنبه 2 تیر در قطعه 248 به خاک سپرده شد.

17- سالار طهماسبی 27 ساله دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی رشت شنبه 30 خرداد در خیابان جمهوری به دلیل اصابت گلوله به پیشانی جان باخت ودوشنبه 2 تیر در قطعه 254 به خاک سپرده شد.

  1. فهیمه سلحشور 25 ساله دیپلم یکشنبه 24 خرداد به دلیل اصابت باتوم به سر و خونریزی داخلی در میدان ولی عصر بعد از انتقال به بیمارستان در تاریخ 25 خرداد جان باخت و 27 خرداد در قطعه 266 به خاک سپرده شد.

19- وحید رضا طباطبایی 29 ساله لیسانس زبان انگلیسی چهارشنبه 3 تیر در بهارستان به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت و 6 تیر در قطعه 308 به خاک سپرده شد.

20- کیانوش آسا دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته‌ی پتروشیمی و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران در جریان تظاهرات روز دوشنبه 25 خرداد ماه میدان آزادی تهران در اثر اصابت گلوله توسط افراد موسوم به لباس شخصی جان خود را از دست داد، وی پس از انتقال به کرمانشاه در آن شهر دفن شد.

21- اشکان سهرابی، نوجوان 18 ساله، دانش آموز، شنبه 30 خرداد ماه بر اثر اصابت گلوله ای که از سوی نیروهای امنیتی و بسیج شلیک شد، در گذشت. محل جان باختن وی حدفاصل تقاطع رودکی وسرسبیل بود.

22- فرزاد جشنی فرزند سید جافر، اهل آبدانان از توابع استان ایلام، محل جان باختن تهران، 30 خردادماه

23- مصطفی غنیان دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، اهل مشهد، زمان فوت 25 خردادماه

24- نادر ناصری، 30 خردادماه، خیابان خوش، محل دفن بابل

25- مسعود خسروی، 25 خردادماه، میدان آزادی، مدفون در بهشت زهرا

26- مسعود هاشم زاده، 30 خرداد ماه، تهران، محل دفن شمال کشور

27- ایمان نمازی دانشجوی رشته عمران دانشگاه تهران، 25 خردادماه، کوی دانشگاه

28- کاوه علی پور، 19 ساله، شنبه 30 خردادماه، تهران

29- اسامی شش شهروند جان باخته دیگر عبارت است از شیلر خضری، میدان بهارستان، مبینا احترامی و فاطمه براتی و آقایان کسری شرفی، کامبیز شعاعی و محسن ایمانی، کوی دانشگاه 25 خردادماه