ترس برای ما معنایی ندارد

نویسنده

» کنایه هاشمی در پی هشدار رهبر:

کمتر از چهل وهشت ساعت پس از آنکه آیت الله خامنه ای در سخنانی به طور غیر مستقیم به هاشمی هشدار داد که “نخبگان درصورت عدم موفقیت در امتحان عظیم … سقوط خواهند کرد”، سایت هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی که در آن از قول وی تصریح شده که “برای ما ترس معنایی ندارد”، پاسخی ضمنی به اظهارات رهبر داد.

 

پس لرزه های سخنان هاشمی در نماز جمعه

آیت لله خامنه ایروز دوشنبه  در سخنانش در جمع مسوولان مملکتی به مناسبت عید مبعث گفته بود: نخبگان مراقب باشند، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنان خواهد شد.

هاشمی رفسنجانی که طی هفته های پس از انتخابات حضورکمی درمحافل عمومی داشت وچشم های بسیاری منتظر واکنش وی به وقایع بعد از انتخابات بودند، با اظهارات خود در نماز جمعه هفته پیش تهران خشم بسیاری از محافظه کاران را برانگیخت. هاشمی در سخنرانی خود از نحوه برگزاری انتخابات انتقاد کرد، خواستار آزادی دستگیر شدگان پس از انتخابات شد و از لزوم بازگشت اعتماد سلب شده مردم سخن گفت

 آیت الله خامنه ای به دنبال سخنان وی مسوولان را در قبال سخنانی که بیان می کنند و حتی سخنانی که بیان نمی کنند-  و به زعم وی باید مطرح کنند-  مسوول دانست. آیت الله خامنه ای در سخنرانی دوشنبه درجمع مسوولین پرده های تعارف را به کناری زد و با متهم کردن دشمن به آنچه در پی انتخابات رخ داد گفت که هر کسی که به ایجاد ناامنی در جامعه اقدام کند از نظر مردم منفور است.

اما وبسایت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بلافاصله بعد از سخنرانی آیت الله خامنه ای مطلبی را روی سایت خود گذاشت که بسیاری از محافل خبری از آن به عنوان جواب هاشمی به رهبر یاد کردند.

 

ترس برای ما معنایی ندارد

این سایت در بخش ۱۹ بازخوانی ۵۰ سال خاطرات هاشمی در سال ۱۳۴۸ به نقل از وی نوشته است که واژه ترس برای وی معنایی ندارد: برای هر نسل امتحانی در راه است، مسائل مرتبط با اجتماع و مردم مهم ترین “آزمونهاست”.

در سایت هاشمی همچنین نوشته شده: 40 سال قبل است، غروب هفتم اسفند ماه مسجد هدایت حال و هوایی خاص دارد، فضای تنگ و خفقان آور رژیم ستم شاهی و حلقه محاصره امنیتی روز افزون  “ساواک” در غیاب  “امام در تبعید”، مسیر حرکت نهضت را با دشواری های فراوانی روبرو نموده است، “شیخ اکبر ۳۵ ساله” که نیک می داند” ساواک “گام به گام حرکات و سخنان او را زیر نظر دارد با گامهایی استوار پای به محراب مسجد هدایت می گذارد نماز را به امامت آیت الله طالقانی اقامه می کند و پای بر منبر می گذارد و نگاهی گذرا به صفوف شنوندگان می اندازد، روحانی جوان با دیدن چهره هائی نظیر مهدی بازرگان، محمد علی رجائی، یدالله سحابی، عباس شیبانی و… در میان جمعیت، اندیشه ای کوتاه در کلام خویش می کند و دل به یاد امام و مرادش می سپارد و می گوید:” از هیچ چیز در دنیا نباید ترسید، هر گاه مسئله امتحانی در پیش آید داشتن نیت خوب و ادعاهای پوچ و خالی قابل قبول نیست، برای هر نسل یک نوع امتحان پیش می آید ولی چه امتحانی بالاتر از آن که در مسائل اجتماع و مرتبط با مردم از زن و فرزند و پول به خاطر علاقه به خدا در گذریم، فداکاری قلبی سودی ندارد، قدری شجاع باشید”! سردی زمستان ۱۳۴۸ شاهد برق نگاه روحانی جوان در زمان گفتن این جملات بود در حالیکه” شیخ اکبر “کاملاً آگاه بود که تا ساعتی دیگر” ساواک “نیز از آن مطلع می شد، این صلابت کلام حکایت از آن می کرد که” هاشمی جوان” درس “عبور از ترس” را در قبال “احقاق حقوق مردم” به نیکی از خمینی کبیر آموخته بود. “

وب سایت های خبری وروزنامه های جناح راست هنوز به این مطلب واکنشی نشان نداده اند.

 

فشار از بالا برای مراسم تنفیذرییس جمهوری

هاشمی رفسنجانی که اوایل هفته جاری برای دیدار با مراجع مذهبی و گفتگو در باره وضعیت کشور  به مشهد سفر کرده بود، طی هفته های گذشته تلاش  کرده است تا برخی از چهره های برجسته حوزه را درجریان مسایلی که طی هفته های منتهی به انتخابات رخ داد قراردهد.  گفته می شود که هاشمی رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی و برخی دیگر از شخصیت های مذهبی و کشوری برای شرکت در مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد که خود به یکی از چالش های مهم طی روزهای آینده تبدیل شده تحت فشار هستند. برخی رسانه ها با اعلام سفر سیدحسن خمینی به خارج کشور، این سفر را به نوعی شانه خالی کردن از فشارهای یاد شده دانسته اند.