پسر بن لادن، از ایران به پاکستان

وال استریت ژورنال
وال استریت ژورنال

» گزارش وال ستریت ژورنال از نظر مقام عالی اطلاعاتی آمریکا

binladan.jpg

روز جمعه مقام ارشد سرویس جاسوسی ایالات متحده اعلام کرد سومین پسر بزرگ اسامه بن لادن و مامور مخفی القاعده، دیگر در ایران تحت بازداشت نیست و احتمالا در پاکستان به سر می برد.

رهایی و یا فرار سعد بن لادن، پسر اسامه بن لادن، می تواند نشان دهنده احتمال همکاری بین ایران و شبکه القاعده باشد. پس از رانده شدن اعضای این گروه از پایگاهشان در افغانستان توسط ایالات متحده، شبکه القاعده در پاکستان از نو سازماندهی شده و به نظر می رسد مخفیگاه کنونی اسامه بن لادن در پاکستان باشد.

رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا مایک مک کانل در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به محل اختفای سعد بن لادن در پاکستان گفته احتمال دستگیری وی توسط ایالات متحده افزایش یافته، چراکه مقامات اطلاعاتی آمریکا روابط بهتری با رهبران پاکستان دارند. مطالب درج شده در وب سایت “جهادی” نیز نشان دهنده بازگشت سعد بن لادن به پاکستان است.

روز جمعه همچنین وزارت خزانه داری، دارایی های چهار تن از ماموران مخفی القاعده از جمله سعد بن لادن را مسدود اعلام کرد. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، سعد بن لادن به ایران گریخت و به نظر می رسد در شبکه القاعده به درجات بالاتری ارتقا یافته است.

وزارت خزانه داری همچنین مردم ایالات متحده را از انجام هرگونه داد و ستد مالی با چهار عضو مذکور بر حذر داشت.

ظاهرا پس از حمله سال گذشته شبکه القاعده به سفارت ایالات متحده در یمن، سعد بن لادن ارتباطات بین مقام شماره دو القاعده و گروه افراطی سپاه قدس را تسهیل کرده است. به گفته وزارت خزانه داری، سعد بن لادن بخشی از یک مجموعه کوچک از ماموران القاعده بود که از ایران هدایت سازمان تروریستی را بر عهده داشتند- وی در سال 2003 در ایران بازداشت شد.

از فعالیت های سعد بن لادن می توان به نقش اصلی وی در بمب گذاری یک عبادتگاه یهودیان در تونس و نیز تسهیل رفت و آمد اعضای خانواده بن لادن از افغانستان به ایران اشاره کرد.

برخی از کارشناسان تروریسم بر این باورند در سالهای ابتدایی شکل گیری گروه القاعده، اعضای این گروه توسط گروه تحت الحمایت ایران، یعنی ستیزه جویان حزب الله لبنان در مسائلی نظیر بمب گذاری و غیره آموزش دیده اند.

سه عضو دیگر القاعده بنابر اعلام وزارت خزانه داری عبارتند از: مصطفی حمید رابط اصلی القاعده و دولت ایران، ربا السعید که گفته میشود دستیار فرمانده دوم القاعده است و علی صالح حسین مامور عملیاتی القاعده.
استیوارت لوی معاون وزیر خزانه داری در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی گفت “این موضوع بسیار اهمیت دارد که ایران در مورد چگونگی رعایت مقررات بین المللی در تحت فشار گذاشتن القاعده به عموم توضیح دهد”.

مایک مک کانل که پس از تایید دنیس بلر نامزد پیشنهادی باراک اوباما، جای خود را به وی میدهد معتقد است “ایران به سلاح های هسته ای دست خواهد یافت و این امر موجب بوجود آمدن مسابقه تسلیحاتی در خاور میانه خواهد شد”.

ایران همچنین در حال طراحی و توسعه موشکهای دوربرد بالستیک است که شعاع حرکت آن تا اروپا میرسد.
بگفته مک کانل موشک های دوربرد ایران در حال حاضر دارای “قابلیت اندکی” هستند و طی دو یا سه سال آینده تکمیل خواهند شد.

مایک مک کانل به طور جداگانه اعلام کرد که در تلاش است طی روزهای آینده سیاست جدیدی در تقسیم اطلاعات ارائه کند که امکان دسترسی گسترده تری از اطلاعات موجود در 16 موسسه اطلاعاتی را در اختیار تحلیلگران اطلاعاتی قرار می دهد.

منبع : وال استریت ژورنال، 16 ژانویه