انتقاد قبادی از سانسور در ایران

میدل ایست آنلاین
میدل ایست آنلاین

» گزارش میدل ایست آن لاین از جشنواره کن

بهمن قبادی فیلم ساز برجسته ایرانی که با یک فیلم زیر زمینی در جشنواره فیلم کن در فرانسه حضور یافته، اعلام کرد ممکن است بدلیل وجود سانسور و محدودیت های ساخت فیلم در ایران، به تهران بازنگردد.

قبادی روز 5شنبه در جریان اکران فیلمش در جشنواره امسال گفت “همه چیز تیره و تار است، من 40 ساله هستم؛ ولی نه زندگی دارم و نه جایی برای زندگی. اگر به ایران برگردم چطور فیلم بسازم؟ مطمئنم در ایران به من مجوز ساخت فیلم را نمی دهند.”

فیلم دوساعته “کسی از گربه های ایرانی خبر نداره” از سوی برگزارکنندگان جشنواره امسال بعنوان فیلم افتتاحیه در بخش نوعی نگاه در نظر گرفته شده است. گفته می شود که فیلم در نمایش ابتدایی با استقبال منتقدان روبرو شده است. داستان این فیلم که طی 17 روز و با بودجه بسیار کم در تهران فیلم برداری شده، در زیرزمین های تاریک و پستوی خانه ها می گذرد و جریان موسیقی زیرزمینی –راک، رپ فارسی و هوی متال- در ایران را به تصویر می کشد . در پس زمینه فیلم ، بیننده شاهد صحنه های نادریست از زندگی روزمره شهری.

بهمن قبادی کارگردان فیلم که روابط نزدیکی با رکسانا صابری روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی دارد ، پیش تر گفته بود پس از دوندگی های بسیار برای گرفتن مجوز ساخت و سرمایه گذاری برای فیلم جدیدش و پس از آنکه با ساخت فیلم وی موافقت نشد، تصادفا با موسیقی زیرزمینی آشنا شد و تصمیم گرفت او نیز به صورت غیرقانونی و زیرزمینی در این رابطه فیلم بسازد.

“کسی از گربه های ایرانی خبر نداره” روایت کننده زندگی واقعی یک زوج موسیقی دان است به نام های نگار شقاقی و اشکان کوشانژاد. این دو هنرپیشه غیر حرفه ای فیلم که بهمراه قبادی در جشنواره حضور یافته اند، اعلام کردند که به ایران باز نخواهند گشت.

بهمن قبادی فیلم های مطرح دیگری مانند “لاک پشت ها هم می توانند پرواز کنند” و “زمانی برای مستی اسب ها” را در کارنامه دارد که جوایز بسیاری به خود اختصاص داده اند.

این کارگردان برجسته سینمای ایران که برای دومین بار است در جشنواره حضور یافته ، گفت “چطور می توانیم به ایران بازگردیم؟ من قبلا هم در جشنواره کن بوده ام. اما این که چرا این بار اینجا هستم، بسیار ناراحت کننده است”. وی در ادامه افزود “من گم شده ام و نمی دانم چه کسی هستم. نمی دانم بمانم یا برگردم.”

فیلم “نیمه ماه” قبادی که در سال 2006 برنده جایزه صدف طلایی از جشنواره سن سباستین اسپانیا شده است ، بدلیل آنچه که مقامات ایران “تحریک کردها به جدایی طلبی” می خوانند تا کنون در محاق توقیف باقی مانده است.

   منبع : میدل ایست آن لاین، 17 مه