تلویزیون اسپانیائی زبان احمدی نژاد دیگر نیست

نویسنده

» گزارش ال پائیس از توقف پخش شبکه ایرانی

ایگناسیو سمبررو

شهر مادرید پخش شبکه “ایسپان تی وی” متعلق به دولت جمهوری اسلامی را ممنوع اعلام کرده است. به عقیده شورای این شهر، این شبکه که به زبان اسپانیایی پخش می شود “با افرادی همکاری می کند که به شدت در زمینه نقض حقوق بشر فعالیت می کنند”.

“ایسپان تی وی” از یک سال پیش کانالی با فرکانس پایین را از “انجمن فرهنگی رادیو کلوب ۴۷” اجاره کرده و این بدین معنی است که در مادرید نمی توان آن را با کیفیت بالا تماشا کرد. انریکه ریوبو، مدیر این انجمن، هفته گذشته نامه ای ازسوی خوسه لوئیس مارتینس-آلمیدا، دبیرکل شورای حکومتی مادرید دریافت کرد، دایر بر اینکه “هرچه سریعتر” سرویس خود به ایسپان تی وی را ازطریق فرکانس ۴۵ قطع کنند.

شورای شهر مادرید این تدبیر را با هماهنگی دولت مرکزی اتخاذ کرده که در تاریخ ۲۰ دسامبر نیز دو شبکه ایرانی “ایسپان تی وی” به زبان اسپانیایی و “پرس تی وی” به زبان انگلیسی را ممنوع اعلام کرد. این دو شبکه بوسیله ماهواره اسپانیایی “ایسپا ست” پخش می شود و سیگنال های آن در اسپانیا و بویژه آمریکای لاتین قابل دریافت است. دولت اسپانیا با اتخاذ این تدابیر جدید یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین مجازات را برای برنامه اتمی ایران لحاظ کرده اند.

شورای دولتی مادرید براساس رهنمودهای ستاد اجرایی عمل کرده، ولی در کمال تعجب شاهدیم که استدلالات متفاوتی برای متوقف شدن این کانال دارد. در نامه خوسه لوئیس مارتینس-آلمیدا آمده است که “همکاری با مسؤولان ناقض حقوق بشر یک تخلف بسیار جدی محسوب می شود”.

ویکتور کالو-سوتلو، وزیر ارتباطات اسپانیا، هفته گذشته از النا پیسونرو، مدیر “ایسپا ست”، خواست تا پخش کانال ها را متوقف کند، زیرا نام عزت الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در لیست سیاه مسؤولان ایران مورد تحریم که ازسوی اتحادیه اروپا تهیه شده، آمده است.

او گفت که باید مصوبه های شورای مادرید را دایر بر “ممنوعیت در اختیار گذاشتن منابع اقتصادی”به مورد اجرا گذاشت. او افزود این مصوبه باید “به شکل کلی” تفسیر شود و این شامل “توان ماهواره ای برای پخش شبکه های تلویزیونی” نیز می شود.

تلویزیون ایران در ماه دسامبر اعلام کرد که در دادگاه نسبت به تصمیم شورای مادرید درخواست تجدید نظر و علیه شورای این شهر شکایت خواهد کرد. انریکه ریوبو، رییس انجمن فرهنگی رادیو کلوب ۴۷ خاطرنشان کرده که این رویکرد یک شیوه سانسور است که مقوله آزادی بیان را مورد نقض قرار می دهد.

رییس “ایسپان تی وی” نیز توضیح داد که این اقدام به معنی از دست دادن منصب های این شبکه در مادرید است که بخشی از برنامه های آن و همچنین دوبله بسیاری از فیلم های ایرانی به زبان اسپانیایی در آنجا انجام شده است. نماینده حزب “چپ متحد” از دولت مرکزی سؤال کرده که چرا “ایسپا ست که از مشارکت بخش عمومی برخوردار است، برای خود مشتری گرفته”.

شبکه “ایسپان تی وی” به طور رسمی در تاریخ ۳۱ ژانویه توسط محمود احمدی نژاد افتتاح شد. او در این مراسم چندین کلمه به زبان اسپانیایی با مردم آمریکای لاتین سخن گفت و این شبکه را “سلاحی برای مبارزه ایدئولوژیکی” نامید.

منبع: ال پائیس، ۲۴ ژانویه