برنامه پنتاگون برای اقدام نظامی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز در مورد نقشه علیه ایران

ایزابل کرشنر

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت، پنتاگون پیش‌طرحی برای حمله به ایران برای توقف برنامه هسته‌ای این کشور را آماده کرده است تا اگر آمریکا تصمیم به حمله بگیرد از آن استفاده ‌کند. این اظهارات اشاره‌ای به این است که اسرائیل حداقل فعلا حمله یک‌جانبه به ایران را به بعد موکول کرده است.

در نشست اقتصادی داووس از آقای باراک در مورد احتمال حمله به ایران پرسیده شد و او پاسخ داد در صورتی‌که تحریم‌ها و دیپلماسی شکست بخورند، بیش از دو گزینه وجود دارد.

وی گفت: “چیزی که ما می‌گوییم این است که اگر همه‌چیز رو به وخامت گذاشت، ما باید آنقدر آمادگی و توانایی داشته باشیم که بتوانیم یک عملیات جراحی گونه را انجام دهیم که آن‌ها را عقب بیاندازیم و احتمالا آن‌ها را متقاعد کنیم که دنیا مصمم است جلوی آن‌ها را بگیرد.”

آقای باراک افزود، تحت فرمان کاخ سفید “پنتاگون تیغ‌های جراحی پیچیده، مناسب و خیلی خوبی را آماده کرده است.”

هربرت کراسنی، یک تحلیلگر آمریکایی اسرائیلی گفت، سخنان آقای باراک اکنون پس از ماه‌ها تنش بین رهبران دو کشور “نشان می‌دهد همکاری نزدیکی” بین اسرائیل و آمریکا وجود دارد.

وی گفت: “به نظر من در اسرائیل این درک وجود دارد که اقدام یک‌جانبه اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.”

سال گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دولت اوباما فشار آورد تا برای برنامه هسته‌ای ایران خط قرمز مشخص کند. آقای باراک به کرات هشدار داده است که به علت توانایی نظامی محدود اسرائیل، فرصت برای انجام حمله موثر در حال از دست رفتن است.

به نظر می‌رسد باراک نسبت به نتانیاهو موضع آشتی‌جویانه‌تری در مقابل دولت اوباما دارد اما حتی خود نخست‌وزیر هم تخاصم کمتری نشان می‌دهد.

پنتاگون از ابرازنظر در این مورد خودداری کرد اما یک مقام دفاعی ارشد گفت: “ارتش آمریکا برنامه‌هایی را برای حوادث گوناگونی که ممکن است در جهان با آن‌ روبرو شویم در دست دارد و برنامه‌های ما بسیار دقیق است. این نباید برای کسی جای تعجب داشته باشد.”

در هفته‌های اخیر نتانیاهو در برنامه‌هایش برای انتخاب مجدد، خود را به عنوان رهبری قدرتمند معرفی کرده است که دنیا را به واکنش در مقابل ایران هسته‌ای واداشته است.

بیشتر نامزدهای دیگر انتخابات اسرائیل روی مسائل داخلی کشور تمرکز کرده‌اند.

آقای باراک هفته گذشته در مصاحبه‌ خود نگفت که تیغ‌های جراحی پنتاگون چه هستند. اما کاخ سفید، پنتاگون و سرویس‌های اطلاعاتی گزینه‌هایی را در نظر گرفته‌اند که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را اگر متوقف نکند، به تعویق بیندازد.

اولی یک برنامه پنهانی به نام بازی‌های المپیک بوده است تا با حملات سایبری تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار دهد. دومی ایجاد مزاحمت در رساندن اورانیوم به تاسیسات غنی‌سازی ایران یا خرابکاری در خود تاسیسات غنی سازی است. بزرگترین هدف این عملیات، تاسیسات زیرزمینی فوردو است.

دسترسی به این سایت دشوار است و اسرائیل توانایی نابود کردن آن را با استفاده از حمله هوایی ندارد. آمریکا اخیرا اعلام کرده است که بمبی را طراحی کرده است که می‌تواند اهداف خود را در اعماق زمین نابود کند.

اما مقامات می‌گویند وجود چنین برنامه‌هایی لزوما به معنی اقدام بر آن نیست.

منبع: نیویورک تایمز - 26 ژانویه