پشت ویترین

نویسنده

نظارت دقیق قطارها: روایتی پارتیزانی در چک

نظارت دقیق قطارها

نویسنده: بهومیل هرابال

مترجم: عدنان غریفی

ناشر: افراز

شمارگان: 1100 نسخه

تعداد صفحات: 120

قیمت: 5300 تومان

 

رمان نظارت دقیق قطارها نوشته نویسنده بزرگ چک، بهومیل هرابال که در نمایشگاه کتاب امسال از جانب نشر افراز منتشر شد، در کمتر از دو ماه به چاپ دوم رسید.

نظارت دقیق قطارها نوشته بهومیل هرابال، دومین اثر این نویسنده‌ بزرگ اهل چک است که تاکنون به فارسی ترجمه شده است. پیش از این، پرویز دوایی از هرابال، تنهایی پرهیاهو را به فارسی ترجمه کرده بود که با استقبال بی‌نظیر خوانندگان ایرانی مواجه شد. این کتاب پس از چاپ چندم، به طور غیر قانونی تکثیر شد و افست‌ فروش‌های خیابان انقلاب و سایر خیابان‌ها، حسابی از خجالت جناب دوایی و ناشر کتاب درآمدند.

نظارت دقیق قطارها را عدنان غریفی در سال‌های دهه‌ پنجاه ترجمه و در مجله‌ تماشا منتشر کرده بود. رمان در کشور چک می ‌گذرد و روایتی است گیرا و جذاب از دوران تسلط ارتش نازی بر کشورهای اروپای شرقی. قهرمان داستان، کارمند جزء اداره‌ راه آهن چک است که سعی می ‌کند در رفت و آمد قطارهای آلمانی اختلال ایجاد کند.

 

ملکان عذاب: تداوم نثر صوفیانه

ملکان عذاب

نوینده: ابوتراب خسروی

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: 354

شمارگان: 1100

قیمت: 15000 تومان

ملکان عذاب، سومین رمان ابوتراب خسروی و ششمین اثر داستانی او، پس از چهار سال توقف در اداره سانسور، در بهار امسال و در نمایشگاه کتاب به خوانندگان و دوستداران این نویسنده عرض شد. ابوتراب خسروی از شاگردان موفق کارگاه داستان‌نویسی هوشنگ گلشیری، نخستین مجموعه داستان‌اش با عنوان هاویه را با همکاری نشر مرکز، در 1370 منتشر کرد. آثار بعدی او؛ مجموعه داستان دیوان سومنات، رمان اسفار کاتبان، رمان رود راوی و مجموعه داستان کتاب ویران، او را به عنوان نویسنده ای توانا با ذهنی خیال‌پرداز و خلاق در ادبیات داستانی معاصر تثبیت کرد. خسروی به خصوص در رمان‌هایش، همچنان که رویه گلشیری بود، دل بسته زبان و فرم است. زبان در
آثار او خود به تنهایی کاراکتری ویژه است و تاکید او به نثری فاخر و زبان محور به آثارش جنبه ای آرکائیک داده است. رود راوی و اسفار کاتبان از سوی بنیاد گلشیری به عنوان رمان مطلق سال‌های 79 و 82 انتخاب شده‌اند.

ملکان عذاب، روایت زندگی پدر و پسری است که در دو دوره‌ زمانی مختلف زو دور از هم زندگی کرده اند. ذکریا ژاندارمی که در جریان یک اتفاق دست از ظلم و ستم به مردم می کشد و به خانقاه تجندیه می رود و پیر و مراد خانقاه می شود و شمس پسر او که از وجود پدر بی خبر است، در زندگی اشرافی خود درگیر عشق نافرجام دخترکی است. ذکریا شمس را می یابد و چون در اندیشه تداوم آیین خانقاه است، او را به عنوان جانشین خود بر می گزیند.

 

سنگِ ساقی: آدم‌هایی در کنار ما

سنگ ساقی

نویسنده: سعید کوشش

ناشر: نشر نون

تعداد صفحات: 124

شمارگان: 1100 نسخه

قیمت: 6000 تومان

 

 

مجموعه داستان سنگِ ساقی تازه‌ترین اثر سعید کوشش، نویسنده و روزنامه‌نگار جوان از جانب نشر نون روانه‌ی بازار کتاب شد.

کوشش درباره سنگِ ساقی گفته است؛ “داستان‌های این مجموعه، زندگی انسان‌هایی را روایت می ‌کند که در کنار ما هستند اما هیچگاه از منظر داستانی، مورد توجه واقع نشده‌اند. این مجموعه بیشتر به واسطه‌ تجربیاتی که بیش از یک دهه در زمینه‌ روزنامه‌نگاری به دست آورده‌ام، نوشته شده است. داستان سنگِ ساقی روایت مسایلی است که در متن اجتماع وجود دارد اما کمتر در داستان‌های ایرانی دیده می ‌شوند و همیشه در حاشیه قرار می ‌گیرند. این کتاب داستان آدم‌هایی را روایت می‌ کند که در کنار ما زندگی می‌ کنند و هرکدام صاحب داستانی ساده ولی تکان‌دهنده، از منظر داستانی هستند.”

 

 

 

ابرهای زمین‌گیر: لب‌های ترک خورده رود

ابرهای زمین‌گیر

نویسنده: لیلا افشانی

ناشر: هزاره ققنوس

تعداد صفحات: 64

شمارگان: 2200

قیمت: 3800 تومان

ابرهای زمین‌گیر، دومین دفتر شعر لیلا افشانی از جانب انتشارات هزاره ققنوس منتشر شد.

لیلا افشانی که متولد 1364 است، نخستین دفتر شعرش را با عنوان بی‌بهانه، در سال 90 به چاپ رسانده بود. ابرهای زمین‌گیر که عنوان‌اش به نوعی اسارت در زندگی شهری و غرق شدن در روزمرگی را به ذهن متبادر می ‌کند، مجموعه‌ 52 شعر آزاد است و تم مشترک تمام آن‌ها، اجتماع و زندگی هر روزی مردم است. زبان شعرها، زبان بی‌شیله پیله، معهود و قراردادی این سال‌های ادبیات ایران است که به نظر می ‌رسد هنوز و دیگر نمی‌تواند از زبان فروغ فرخ‌زاد و حال و هوای شعر دهه هفتاد چشم‌پوشی کند و به تکرار هرباره خودش ادامه می ‌دهد؛ “بگذار همین‌جا چادر بزنیم/ روی شادترین تکه ابر/ این‌جا/ آن‌قدر هوا خوب است/ که چترهایمان باز نمی‌ شود/ و تمام پروازها/ به مقصد زمین لغو شده‌اند/ لب‌های ترک‌خورده‌ رود/ و گنجشک‌ها/ قطره/ قطره/ از انگشت‌های درخت تبخیر می ‌شوند/ چترت را باز کن/ چشم‌های شور زمین/ روزی تمام ابرها را زمین‌گیر می‌کند…”

 

ماه‌گرفته‌ها: اسرار مهتاب در هذیان

ماه گرفته ها

نویسنده: شرمین نادری

ناشر: نشر آمه

تعداد صفحات: 296

شمارگان: 1500

قیمت: 16000 تومان

ماه‌گرفته‌ها نخستین رمان شرمین نادری است که به تازگی در 1200 نسخه و با همکاری نشر آمه منتشر شده است.

داستان ماه‌گرفته‌ها در خانواده‌ای قدیمی و پر‌جمعیت می‌ گذرد و حکایت پر فراز و نشیب و خواندنی چند نسل است که به موازات هم و در جوار هم، زندگی می ‌سازند و به زندگی ادامه‌ می‌ دهند. نادری درباره‌ رمانش گفته است:

ماه‌گرفته‌ها روایت آدم‌هایی است که با دم‌کرده انار و آلبالو از بخت بد و بدعهدی روزگار می‌ گریزند، تب و هذیان را با نور ماه درمان می ‌کنند و مرض خانوادگی‌شان را با کوزه‌های نمک اشک و خرمالوی سمی درختی سوخته آرامش می ‌دهند و توی گوش هم می‌ گویند که توی آیینه‌ها تصویر خواهر مرده‌شان را دیده‌اند که هوس آلبالوپلوی مادر را کرده است. راست و دروغ و اشتباه و درست‌شان پای خودشان و البته پای قصه‌ها و رازهای خانوادگی‌شان که آن مرض و آن بدبیاری و آن دیوار شکسته و آن پیمانه ریخته با این انار و آن آلبالو و آن دستور صدساله‌ نسخه خطی اجدادی درمان نمی‌ شود، قصه همان سرنوشت است که می‌ آید و می ‌گیردمان و می‌ بردمان و ماه و انار و خرمالو هم چاره‌اش نمی ‌کند…”

از این نویسنده پیش از این کتاب‌های کتاب جادو، پیشگویی، رویای تهران، خانجون و خواب شمرون، خانجون و کوچه پریون، خانجون و بوی ریحون، تلخ و شیرین بلدیه و قمر در عقرب منتشر شده بود.

 

عاشقانه‌ها: مردی عاشق از زبان زن نویسنده

عاشقانه ها

نویسنده: فریبا کلهر

ناشر: نشر آموت

تعداد صفحات: 236

شمارگان: 2000

قیمت: 10000 تومان

 

عاشقانه‌ها چهارمین رمان فریبا کلهر، در بهار امسال از جانب نشر آموت به چاپ رسید.

سه رمان پیشین فریبا کلهر را زنی که قهرمان داستان‌ها بود روایت می ‌کرد، اما در این رمان خرق عادتی اتفاق افتاده و نویسنده از واگویه‌های جهان درونی زنی که خودش است، به زاویه دیدی مردانه و رمانس نیل کرده است. مرد داستان عاشقانه، تب عشق دارد و درگیر و دار اندوهی که زیبا تصویر شده است و از این رو طعم مرگ دارد، سر در جستجوی دومین زنی گذاشته است که می ‌تواند پایانی برای تکاپوها و جستجوگری‌ها و عطش مرد داستان در خط گیج و مبهوت زندگی‌اش باشد. کم‌تر در جهان داستان پیش می ‌آید که زنی بتواند از زبان مردی روایت عاشقانه تعریف کند و آن روایت دقیق و نزدیک به اصل از آب دربیاید، اما فریبا کلهر از این آزمون سربلند بیرون آمده و دگردیسی‌اش صادقانه و جذاب است.

عاشقانه در همان هفته‌ اول توزیع‌اش رکورد پرفروش‌ترین کتاب نشر آموت را شکست وموفقیتی بیش از پیش برای نویسنده‌اش به همراه آورد.

از فریبا کلهر پیش از این شوهر عزیز من، پسران گل و سی‌سا سیاوش با همکاری نشر آموت عرضه شده بود.

 

بانوی مه: عشق در نوستالژی

بانوی مه

نویسنده: محمدرضا آریان فر

ناشر: نشر آموت

تعداد صفحات: 400

شمارگان: 1100

قیمت: 16000 تومان

 

بانوی مه عنوان رمانی است نوشته‌ محمدرضا آریان‌فر که با همکاری نشر آموت روانه‌ بازار کتاب شده است.

نشر آموت با مدیریت یوسف علیخانی، در چند سال اخیر سهم به سزایی در معرفی داستان‌نویسان جوان به جامعه‌ ادبی ایران داشته است. دقت ناشر در انتخاب آثار اصیل و قابل اعتنا و میدان دادن به صداهای تازه‌ داستان، چندین نویسندهی خوش‌ذوق و مهجور مانده را به خوانندگان معرفی کرده و استقبال مخاطبان از تولیدات آموت هم پاسخ شایسته‌ و موتور حرکت گردانندگان این نشر برای انتشار بیش از پیش آثار جوانان بوده است. یکی از این نویسندگان، محمدرضا آریان‌فر است که بیشتر او را با نمایشنامه‌هایش و فعالیت‌های مستمرش در حوزه‌ ادبیات دراماتیک و همچنین دفترهای شعرش می‌ شناسیم.

آریان‌فر نخستین رمان‌اش را با عنوان رقص با توفان با همکاری نشر افراز به چاپ رسانده بود. رمان تازه‌ این نویسنده حول محور اتفاقاتی نوشته شده که در خانواده‌ای پنج نفره روی می‌ دهد؛ پسر خانواده به دختری دل می ‌بازد. عکس دختر را آقا رفیع پدر خانواده می‌ بیند و شباهت آن دختر به دختری که او در جوانی دوست داشته است، او را به گذشته می ‌برد و ناگفته‌ها و اسرار، پیچش و تعلیقی در داستان ایجاد می ‌کند.

از محمد‌رضا آریان‌فر پیش از این دفتر شعرهایی با عنوان جهانی ایمن‌تر از تبسم‌های تو نیست، سهمی از همه‌ ترانه‌ها و همچنین نمایشنامه‌هایی با عنوان دو روایت جامانده، نقل آخر، زهور و… به چاپ رسیده است.