پایان خط اتوبوس وطن امروز

نویسنده
فیروزه متین

» تعطیلی یک ارگان پرونده ساز

با پایان عمر زمامداری محمود احمدی نژاد در قوه مجریه جمهوری اسلامی، حالا ریزش نهاد ها و ارگان های حامی او که یک شبه روییدند و در ۸ سال گذشته با امکانات دولتی سرپا مانده بودند، شروع شده است.

در همین راستا پس از کودتای داخلی ماه گذشته در روزنامه ایران که منجر به ضرب و شتم مدیرمسئول این روزنامه شد ، اکنون نوبت به روزنامه تندروی “وطن امروز” رسیده که طی ۸ سال گذشته یکی از ارگان های رسانه ای افراطیون در حمله به رهبران جنبش سبز و علی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است؛ روزنامه ای کم تیراژ که به مهرداد بذر پاش، مشاور جوان احمدی نژاد تعلق دارد که در سال ۸۴ با کمتر از سی سال سن به ریاست هیات مدیره شرکت “گروه صنعتی سایپا” و خودروسازی “پارس خودرو” رسید و به منابع مالی بی پایانی دسترسی یافت.

او پس از آنکه در گروه صنعتی سایپا، پول کلانی به دست آورد، در سال ۸۸ ارتقاء رتبه یافت و به معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمام ملی جوانان منصوب شد. فردی که تا پیش از رشد ناگهانی اش به مدد روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود و ده ها پرونده ضرب و شتم دانشجویان و حمله به تجمعات مخالفان را در کارنامه خود دارد.

او روزنامه “وطن امروز” را هم در سال ۸۶ و با رانت نزدیکی با محمود احمدی نژاد و تنها با قیمت ۱۰۰ تومان در ۱۶ صفحه تمام رنگی منتشر کرد.

در همان زمان، روزنامه “صدای عدالت” در مقاله ای با انتقاد از “تبلیغات میلیاردی بذرپاش برای وطن امروز” از استفاده از امکانات دولتی برای روی پا نگه داشتن یک روزنامه جناحی به شدت انتقاد کرد.

صدای عدالت نوشته بود: “ورزشگاه‌های کشور شاهد تبلیغات گران قیمت روزنامه وطن امروز به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مهرداد بذرپاش مدیر عامل سایپا شده است. این تبلیغات گران در حالی از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود که چندی پیش انجمن روزنامه‌های غیردولتی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد از ایجاد محدودیت‌های متعدد برای روزنامه‌های مستقل و منتقد دولت انتقاد کردند. با این حال حامیان دولت همچنان مدعی هستند که از هیچ منبع دولتی برای روزنامه‌های خصوصی خود استفاده نمی‌کنند و اصرار دارند که اعطای امتیاز به حامیان دولت براساس رعایت عدالت بوده است. هرچند منتقدان دولت نهم ادعاهای دیگری درباره منابع مالی روزنامه‌های حامی دولت دارند، اما شاید مناسب باشد مهرداد بذرپاش مدیر عامل سایپا منابع مالی روزنامه خود را اعلام کند تا مردم مطمئن شوند مدیر عامل سایپا این مبالغ گزاف را از خود هزینه کرده و هدفی جز خدمت صادقانه به خلق ندارد”.

گفتنی ست حلقه اول گردانندگان روزنامه بذرپاش، افرادی از سایت “شریف نیوز” بودند که در آن زمان وحدت محافظه کاران فعالیت می کردند.

این روزنامه در سال ۸۸ و پس از ثبت نام محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری، ضمن انتقاد شدید از اصلاح طلبان خاتمی را تهدید به “تکرار سرنوشت بی نظیر بوتو” کرده بود.

پس از انتخابات سال ۸۸ نیز، این روزنامه که به عنوان تندرو ترین ارگان مخالف جنبش سبز شناخته می شد،بارها خواستار اعدام “سران فتنه” شده بود. این روزنامه همچنین با یک نشریه امنیتی به نام “گرداب” که عکس شهروندان معترض را برای شناسایی عوامل اطلاعات منتشر می کرد، همکاری نزدیک داشت.

وطن امروز، پس از دعواهای داخلی بین مهرداد بذرپاش و اسفندیار رحیم مشایی که منجر به جدایی بذرپاش از کابینه شد، مشی انتقادی نسبت به دولت پیدا کرد و ستاره بخت اش از همان زمان رو به افول گذاشت. حتی پس از ورود بذرپاش به مجلس نیز این روزنامه به دلیل آنکه از رانت های دولتی محروم شده بود، تیراژ و تعداد صفحات خود را کاهش داد. دیگر جای “وطن امروز” را روزنامه “خورشید” گرفته بود که آن نیز با پول کلان سازمان تامین اجتماعی و به مدیرمسئولی سعید مرتضوی پا به عرصه حمایت از دولت و مشایی گذاشته بود.

 ظاهرا پایان یافتن منابع دولتی،کار روزنامه وطن امروز را به تعطیلی کشانده است وآنطور که یک لباس شخصی حمله کننده به معترضان ۸۸ به نام “محمد حسین قدیانی” که هم اکنون در این روزنامه فعالیت می کند نوشته، قرار است این ارگان وابسته به رانت از روز اول مرداد تعطیل شود.

حسین قدیانی دیروز طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: “اول که شایعه بود دعا می‌کردیم واقعیت نداشته باشد اما بعد تبدیل به زمزمه شد، حالا شده خبر… یک خبر تلخ. روزنامه «وطن‌امروز» به دلیل بی‌پولی(!؟) از اول مرداد درنخواهد آمد.جز روزنامه همشهری که از اساس بحث جداگانه‌ای دارد، می‌توان سر زیانده بودن الباقی روزنامه‌ها قسم خورد، لیکن روزنامه‌های زنجیره‌ای هرگز به دلیل بی‌پولی کمرشان نمی‌شکند. روزنامه‌های نورچشمی، دولتی و حزبی هم هر جور شده گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند، ما اما با این حال و روز، دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم. اعتراف می‌کنیم.من حالا واقعا نمی‌خواهم روضه بخوانم، لیکن شاید جرم روزنامه مظلوم «وطن‌امروز» این بود که زودتر از همه روزنامه‌ها، حتی روزنامه‌های دوم‌خردادی بلکه جلوتر از نظرسنجی‌ها، پرده ریاست‌جمهوری حسن روحانی را کنار زد. آری! در دوگانه تکلیف و تکلیف‌نمایی، جرم ما این بود که نه با دست فرمان معیوب شعارزده‌ها حرکت کردیم، نه بسان بعضی عزیزان نازنین، دچار تنزه‌طلبی شدیم. جرم ما این بود که اولا تکلیف را درست تشخیص دادیم، ثانیا از رای و راه خود دفاع آشکار کردیم. جرم ما این بود که از ملامت نترسیدیم و بصیرتمان یواشکی نبود! جرم ما این بود که «خط خدمت» را فدای خط و خطوط سیاسی نکردیم.طنز وحشتناکی است؛ این همه پول دارد در این مملکت خرج می‌شود که در این جنگ نابرابر و بی‌امان نرم، دست بیعت‌کنندگان با انقلاب اسلامی و مدافعان اصل نظام خالی نماند اما با وجود این همه پول وقتی انتشار روزنامه «وطن‌امروز» به دلیل بی‌پولی قطع می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که مشکل فقط از ناحیه جیب ما نیست؛ از قرار، کمی تا قسمتی مجرم تشریف داریم که چرا همراهی با جریان پرادعای تفرقه نمی‌کنیم”.

او افزوده است: “مشکل ما اما یکی هم با جماعتی است که در بحبوحه «جَنگ حمایت‌ها» اعتقاد دارند؛ «روزنامه دیگر فایده و کارکردی ندارد، بروید سایت راه‌اندازی کنید»… و در ادامه می‌افزایندالبته «وطن‌امروز» خیلی هم روزنامه موثری نبود.این روزها همه روزنامه‌ها بی‌پولند، توقف انتشار «وطن‌امروز» اما نشان داد خیلی هم بی‌تاثیر نبود! خروجی حمایت‌کنندگان از مدافعان انقلاب در جبهه جنگ نرم، مبارک است! برای فریاد تفرقه، آن هم میان خودی‌ترین خودی‌ها پول هست اما برای حنجره وحدت در جریان اصولگرایی، هیچ کدام از این همه نهاد حامی، آه در بساط ندارند….این روزها اما همه جا سخن از اعتدال است. اعتدال به شعار نیست بلکه یک شیوه رفتاری است. «وطن‌امروز» شاید جرمش این باشد که به وقتش نقد کرد و به وقتش تعریف. ما نه پیمان با احمدی‌نژاد بسته بودیم، نه با قالیباف. پیمان ما با اصول بود. ما آن روز که اکثریت قاطع ملت به احمدی‌نژاد رای دادند، آن رای را گره به امام زمان و آسمان نزدیم. آن روز هم که نقد لازم بود، تکفیرش نکردیم. ما مخلص دولت و مجلس نبودیم، مخلص خدمت و وحدت، مخلص ولایت بودیم و افتخار می‌کنیم اگر خدمات نهادها، تیتر یک‌مان بوده است. ما در فتنه ۸۸ خیلی‌ها را نقد کردیم، هر چند در کف خیابان دفاع از رای ۴۰ میلیونی ملت نستوه ایران تا پای جان و جانبازی هم رفتیم، لیکن لحظه‌ای کاسبی نکردیم با انجام وظیفه خود. از این مهم‌تر ما هرگز مثل جماعتی نبودیم که انتخابات ۹۲ را دال بر پاک بودن انتخابات ۸۸ می‌شمرند. چقدر مضحک است وقتی مدعیان افراطی، فتنه‌گر و آشوب‌طلب تقلب… دروغ تقلب، این روزها در هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌هایشان -که روز به روز توسعه می‌یابد!- سخن از اعتدال می‌رانند. تازه! مشکلی هم به نام بی‌پولی ندارند، اگر هم داشته باشند مشکلشان حل می‌شود؛ این سو و آن سوی آبش خیلی مهم نیست!کسانی که لام تا کام بابت دروغ بزرگ تقلب، حرفی نمی‌زنند و عذری نمی‌خواهند و «۲۴ خرداد ۹۲» را «دوم خرداد دوم» می‌پندارند، بدانند ما شاید «روزنامه» را از دست بدهیم اما نه «قلم» را می‌بازیم، نه «شرافت» را. نه دوم خرداد، دیگر تکرار می‌شود، نه سوم تیر، نه حتی ۲۴ خرداد. ما به گذشته بازنمی‌گردیم. وانگهی! بازنده دوم خرداد، فی‌الحال بیشتر از برنده دوم خرداد، احساس قرابت با شیخ دیپلمات می‌کند! ما شرافت داریم و مثل کسانی نیستیم که فقط به شرط برد، حرمت آرای ملت را نگه می‌دارند”.

گلایه وطن امروز از دریافت نکردن رانت در حالی است که این روزنامه طی مدت انتشار خود با پول های دولتی، نتوانسته بود هیچ مخاطبی راجذب کند و تعطیلی آن تاثیری بر فضای مطبوعات ایران نخواهد داشت.

گفتنی ست، از زمانی که حسن روحانی در کنفرانس خبری خود اعلام کرد “آنها که با اتوبوس آمده اند را بیرون می کنم”، گروه های راستگرایی که طی ۸ سال گذشته در گلوگاه های رانتی دولت نشسته بودند، ستاره خود را رو به افول می بینند؛ وطن امروز نیز یکی از این اتوبوس هاست که اکنون به آخر خط رسیده است.