آیت‌الله خامنه‌ای هم به فیس‌بوک آمد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با صدها کامنت‌ هواداران و مخالفان

هم‌زمان با آغاز به کار صفحه رسمی سیدعلی خامنه‌ای در فیس‌بوک، تلاش برخی کاربران این شبکه اجتماعی در ریپورت کردن این صفحه برای بستن آن نیز آغاز شده است. فیس‌بوک پس از توییتر و اینستاگرام، سومین شبکه اجتماعی است که دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی در آن صفحه رسمی ایجاد می‌کند.

همچنین در پی انتشار عکس‌ها و پست‌ها در صفحه آیت‌الله خامنه‌ای، کاربران اقدام به گذاشتن کامنت‌های اعتراضی، هواداری و مطالب طنز در این صفحه کرده‌اند.

عضویت رهبر جمهوری اسلامی در فیس‌بوک در حالی انجام شده که این شبکه‌ی اجتماعی در ایران فیلتر است و برخی از حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی، پیش از این فیس‌بوک را از مصادیق “جنگ نرم” دانسته و عضویت در آن را نیز جرم اعلام کرده بودند. از سوی دیگر برای ورود به فیس‌بوک در ایران نیاز به استفاده از فیلترشکن یا وی‌پی‌ان است که استفاده از هر دوی آن‌ها در ایران جرم است.

اکانت رهبر جمهوری‌اسلامی در شبکه توییتر نیز در حال حاضر 7427 فالوئر دارد و 3202 توییت نیز ارسال کرده است. این اکانت در مواردی، جنجال‌ساز نیز شده؛ از جمله انتشار زنده‌ی برخی سخنان وی که بعدها در سایت رسمی او حذف شده است.

تابستان جاری نیز، حساب رسمی سایت وی در اینستاگرام – شبکه‌ی اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس – ایجاد شده بود. در این مدت 1160 کاربر حساب وی را دنبال کرده‌اند و 18 عکس از او نیز به اشتراک گذاشته شده است.

 سیدعلی خامنه‌ای پیش از این در سایت رسمی خود و در پاسخ به سوال یک کاربر که پرسیده بود: “با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟” چنین پاسخ داده بود که “به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد”.

عضویت آیت‌الله خامنه‌ای در فیس‌بوک در حالی رخ داده که هنوز در سایت وی، گفت‌وگوها و مقالاتی درباره مضرات فیس‌بوک به چشم می‌خورد. از آن جمله در گفت‌وگویی با حسین رویوران، کارشناس امور سیاسی خاورمیانه آمده است: “در محیط سایبری آمریکا چند 10 میلیون دلار به فیس‌بوک داده تا صفحات فارسی و عربی داشته باشد و از طریق آن تأثیرگذاریش را بیشتر کند”.

اما هم‌زمان با انتشار پست‌ها و عکس‌ها در صفحه‌ی فیس‌بوک آیت‌الله خامنه‌ای، کاربران ایرانی کامنت‌های انتقادی در صفحه او گذاشته‌اند. یکی از کاربران نوشته است: “از آقای خامنه ای سوالی دارم: اگر استفاده از فیس بوک خوب است پس چرا این همه در ایران محدودیت برای آن وجود دارد و اگر بد است چرا خود ایشان به فیس بوک آمده اند؟”

یکی از کاربران حامی سیدعلی خامنه‌ای نیز نوشته است: “از آقا نظرشون رو در مورد فعالیت در فیس‌بوک و سایر شبکه های اجتماعی به‌جهت دیدار دوستان و بقیه شبکه های اجتماعی سوال کردند. ایشون فرمودن اگر قصد تبلیغ علیه نظام نباشه و باعث ایجاد فساد نشه مشکلی نیست. امروز هم می‌بینیم که دفتر ایشون رسما پیج زده و تو سایتشون هم اعلام کردن. آیا وقتش نرسیده که این شبکه ها رو از قید و بند فیلتر رها کنیم؟ امروزه چیزی که زیاده فیلترشکن و راههای دور زدن اون”.

دیگر حامیان وی نیز با استفاده از شعارهایی که در برخی دیدارها استفاده می‌شود یا سخنان خود وی، به استقبال از رهبر جمهوری‌اسلامی پرداخته‌اند.

یکی از کاربران که در داخل ایران زندگی می‌کند، خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: “من تحت فشار تحریمم، من انرژی هسته ای نمیخوام ! دین من در گرو فرمان شماها نیست ! دین من شخصی است ! با تصمیمات نابجا زندگی و دیانت را از ماگرفتید” و شخص دیگری نیز نوشته: “تقاضا دارم که در صورت صلاحدید جنابعالی و همچنین در راستای سیاستهای نه چندان موفق دولت محترم، که به رویارویی کشور عزیزمان با شکستهای پیاپی در مذاکرات با جامعه جهانی که در نهایت منجر به تحریم های طاقت فرسا بر روی ملت بزرگمان گشته، دستور به تسریع در بازنگری مذاکرات مستقیم با امریکا در جهت منافع ملی و رفع هر چه زود تر مناقشات هسته ای صادر فرمایید”.

کاربری دیگر خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: “آقای خامنه ای جان جدت این قضیه هسته ای را فیصله بده بره-من یکی به شخصه از حق هسته ایم گذشتم والّا مردم دیگه طاقت دلار 2500 و 3000 تومنی را که بخاطر تحریم ها هست ندارن نمیدونم دستگاه اطلاعاتی شما به شما اطلاع میدن که درجه نارضایتی مردم بشدت بالا رفته و مردم عامل تحریم ها و گرانی ها را شما و اقای احمدی نژاد میدانند و این جریان اگه ادامه پیدا کنه باعث میشه دست اخر ملت از زور فشار بریزن تو خیابون اون وقت دیگه به این راحتی تو برو نیستنها!! دیگه موسوی هم نیست که ملت رو گول بزنه بکنه تو خونه ها!! بیا جان جدت این جریان را ختم به خیر کن و بهانه دست کشورهای دیگه نده که بمب بریزن رو سرمون و مملکت را نابود کنند و برگردیم به 50 سال قبل و گوش به حرف چند تا سپاهی جنگ طلب هم نده اینها دلشان نه برای شما میسوزد و نه برای مردم و کشور-بر خلاف گفته عده ای این جام زهر نیست این جام دلسوزی و عقلانیت است–در ضمن به عنوان یک مخالف شما باز شدن این صفحه را به فال نیک میگیرم و امیدوارم خودتان هم این کامنت ها را بخوانید.ممنون از دست اندرکاران این صفحه”.

برخی از کامنت‌ها نیز همراه با استفاده از کلمات رکیکی علیه رهبر جمهوری اسلامی است و وی را مقصر اتفاقات رخ داده در کشور خوانده است. یکی از کاربران نوشته است: “خدایا از عمر حقیر ما بکاه و بر عمر پربرکت آقا که کشور را در این شرایط دوشواری اداره می کنند بیافزا” و کاربر دیگری در پاسخ به او نوشته است: “دوشواری؟! دوشواری نداریم ما٬ یعنی یک بشر اینجا دشواری نداره”.

این‌گونه کامنت‌ها اما در پاسخ به چنین سخنانی، واکنش‌ نشان داده‌اند. برخی از آن‌ها اقدام به فحاشی کرده‌اند و برخی دیگر نیزنوشته‌اند: “با این نظرات ماهیت واقعی همه دشمنان رهبری و اسلام مشخص شد اکثر این افراد به هیچ عنوان بویی از فهم و شعور و فرهنگ نبرده اند و با بد دهنی و دشنام ماهیت اصلی خودشون نشون دادند. فکر کنید امثال این خدا نشناسها میخواهند این نظام رو متلاشی کنند ولی به لطف خدا مکر خودتون به خودتون برمیگرده”.

تا لحظه آماده شدن این گزارش، هیچ‌یک از این کامنت‌ها پاک نشده است.