نامه دیتر سیاسی به حجت غیر سیاسی!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

 

حجت الله ایوبی الآن فقط و فقط بخاطر تدبیر دولت امید رئیس سازمان سینمایی است.ایشان فردی بکلی غیر سیاسی بوده می باشد. فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هرگز نبوده بوده است. بامصطفی پورمحمدی هیچ رفاقت ویژه ای نداشته و ندارد و توسط لابی سینمایی “ بیت مکرم” در راس امور سینمایی کشور قرار نگرفته است.

بنابراین حق دارد به دبیر جشنواره فیلم برلین نامه‌ای بنویسد و در آن از اهداء خرس طلایی برای یک فیلمی به کارگردانی که متاسفانه بنا به دستور مقامات قضایی اسم هیچکدام‌شان را نمی‌شود آورد، بشدت انتقاد کند.

از آنجا که ایوبی در این نامه بشدت تصریح کرده که «صدای مهیب پای سیاست را در جشنواره برلین می‌شنوم»، لذا «دیتر کاسلیک» دبیر جشنواره فیلم برلین، فوراً برای نامبرده پاسخی با مضمون «این چی میگه این وسط» نوشت که اینجا منتشر می‌شود:

حجت جان سلام!

از اینکه متوجه شدم جایزه خرس طلایی به فیلم «تاکسی» جعفر پناهی سیاسی بوده واقعاً گرخیدم. اولش با خودم خیال کردم مثل آن‌موقعی که اصغر فرهادی اسکار گرفت، این‌دفعه هم جواد شمقدری لابی کرده که خرس طلایی به جعفر پناهی برسد. حتی راستش را بخواهی یک کمی ذهنم سمت خود تو هم رفت ها، چون شما بالاخره با مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق این چیزها را بیشتر واردی.

پس نگو جایزه سیاسی بوده. خیلی خیلی از تو ممنونم که تا این موضوع را متوجه شدی فوری زدی توی گوگل ترنسلیت و برای من نامه نوشتی. فقط آنجای نامه که نوشته بودی «هذا الاهداء الجایزه السیاسی به احد الافراد الممنوع الکار و هذا خطا العلی العظیم و هم واقعاً ما تفعلون فی آنجا؟» یک کمی ترجمه‌ی گوگل ترنسلیت اشکال داشت که حالا بی‌خیال.

من خدا را شکرمی‌کنم که در ایران افراد حواس‌جمعی مثل تو وجود دارد که به محض اینکه یک جایزه سینمایی دارد سیاسی می‌شود درجا به همه اعلام می‌کنند و جلوی این فجایع را می‌گیرند. به جان حجت از موقعی که فیلم «چ» را دیدم تا همین دیروز که نامه تو رسید خیال می‌کردم آن‌همه جایزه‌ای که به فیلم دادند و خصوصاً بعدش که عوامل فیلم را با اتوبوس بردند خدمت مراجع، تمامش سیاسی است. یا مثلاً آنهمه پول و امکاناتی که هر دفعه به ده‌نمکی عزیز می‌دهند برای تولید فیلم‌هایی که ما اینجا سه‌تایش را می‌فروشیم ده یورو، باز خیال می‌کردم سیاسی است.

وقتی خبر رسید که بازیگران مطرح جشنواره فجر، فهرست «ما عاشقان محمد‌یم» سرلشکران سپاه را امضا ءکرده اند تا جایزه فجر بگیرند؛ صد در صد مطمئن شدم که جشنواره مطلقا غیر سیاسی است.

راستی شنیدم مجید مجیدی فیلم «محمد» را برداشته دوباره ساخته. البته مطمئنم که ساخت این فیلم اصلاً سیاسی نیست، فقط با خودم گفتم وقتی شما به‌خاطر مسایل غیر سیاسی علاقه دارید فیلمی را که قبلاً ساخته شده، دوباره بسازید، خب چرا «لورنس عربستان» را نمی‌دهید به جمال شورجه دوباره بسازد؟ حتی به جان حجت شما قادرید «تایتانیک» را بدهید به همین فرج الله سلحشور که ورژن اسلامی‌ غیر سیاسی‌اش را دوباره بسازد.

من بعد از نامه‌ی تو به خودم نهیب زدم گفتم دیتر! تا کی می‌خواهی در جشنواره برلین جایزه‌های سیاسی بدهی؟ به جان حجت، اسم فیلم -تاکسی- گولم زد. واقعاً فکر نمی‌کردم در ایران «تاکسی» هم سیاسی باشد. البته بعداً از بچه‌ها سوال کردم، گفتند در ایران اصل سیاست در همین «تاکسی» بالا و پایین می‌شود. فلذا یک نامه دادم به اتحادیه تاکسیرانی برلین گفتم از این به بعد حواستان را جمع کنید کسی در «تاکسی» حرف سیاسی نزند. یک «تاکسی» هم دربست گرفتم که تو را بیاورد برلین، بشینیم ببینیم شاید با هم لابی کردیم یک خرس طلایی‌ای چیزی دادیم به محمدرضا شریفی‌نیا.

منتظرتم حجت. آی لاب یو!