حسن روحانی، نقش اول مجمع عمومی

نویسنده

» گزارش فیگارو از اجلاس نیویورک

آلن باروله

حسن روحانی به واقع نقش اول مجمع عمومی سازمان ملل است که روز سه شنبه در نیویورک برگزار خواهد شد. رییس جمهور جدید ایران که در تاریخ ۱۴ ژوئن انتخاب شد، اولین سفر بین المللی خود را به مقصد نیویورک آغاز کرده. مهم ترین رویداد در شصت و هشتمین نشست سازمان ملل بی شک دیدار او با باراک اوباما خواهد بود، چرا که از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ هیچ گونه رابطه ای میان ایران و ایالات متحده وجود نداشته. نشانه های گشایش که ازسوی رییس دولت ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای با غرب “بدون پیش شرط” ایجاد شده، شرایط را برای چنین دیداری هموار کرده. اخیراً تماس های دیپلماتیک میان دو کشور افزایش یافته. این درحالی است که واشنگتن هفته گذشته خاطرنشان کرد که فعلاً چنین دیداری در دستور کار نیست.

ازسوی دیگر، حسن روحانی روز سه شنبه با فرانسوا اولاند دیدار خواهد کرد. درواقع ایران خواستار چنین دیداری شده است. دولت پاریس گفت: “اگر محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران بود، ما چنین دیداری را نمی پذیرفتیم.” پیشنهاد اخیر دولت تهران دایر بر “میانجیگری” میان حکومت اسد و مخالفان ازسوی کشورهای غربی با احتیاط مورد استقبال قرار گرفت. قبل از مجمع عمومی سازمان ملل، در الیزه باور براین بود که “ایران با حمایت آشکار از بشاراسد نقش منفی در سوریه ایفا می کند”. ولی با توجه به شرایط موجود، احتمال تحول وجود دارد. تا همین چند هفته پیش، پاریس با مشارکت ایران در کنفرانس صلح مخالف بود. البته فرانسوا اولاند از همتای ایرانی خود خواسته “تا با حسن نیت برای ایجاد دولت موقت در سوریه تلاش کند”.

 

سوریه و برنامه هسته ای ایران

برنامه هسته ای تهران نیز در دستور کار این نشست خواهد بود. امکان گشایش ازسوی ایران درخصوص این پرونده که از ۱۰ سال پیش تاکنون به بن بست رسیده، به شدت ازسوی کشورهای غربی رصد می شود. در وزارت خارجه فرانسه عقیده براین است که هنوز هیچ عملی ازسوی مذاکره کنندگان جدید تعیین شده توسط حسن روحانی دیده نشده. درحال حاضر این نگرانی وجود دارد که شاید ایران با مطرح کردن پیشنهاد وساطت در سوریه، قصد معامله روی پرونده هسته ای را داشته باشد.

موضوع سوریه در نیویورک در رأس دستور کار قرار دارد. فرانسوا اولاند که تنها چندین ساعت در نیویورک حضور خواهد داشت، برای دومین بار در دوره ریاست جمهوری اش پشت تریبون مجمع عمومی خواهد رفت. او خواستار قطعنامه ای “شدیداللحن” علیه دمشق خواهد شد تا برای لزوم یافت یک راه حل سیاسی برای درگیری ها سخنرانی کند. درحال حاضر، شورای امنیت درصدد است تا قطعنامه ای را برای کنترل تسلیحات شیمیایی و کشتارجمعی در سوریه صادر کند. اکنون قطعنامه مورد حمایت فرانسه که راه را برای رویکردهای نظامی احتمالی باز می کرد و از طرف روسیه رد شد، دیگر در دستور کار قرار ندارد.

منبع: فیگارو، ۲۴ سپتامبر