انفجارهای انتحاری به ایران هم می‌رسد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش مقامات جمهوری اسلامی به تهدیدها

به فاصله چند روز پس از حمله‌های پاریس و انتشار اخباری درباره حمله احتمالی گروه دولت اسلامی به ایران، مقام‌های مختلف جمهوری‌اسلامی ضمن هشدار به این گروه، از آمادگی نیروهای نظامی ایران برای این مساله خبر داده‌اند. هم‌زمان برخی نیز معتقدند برای مبارزه با گروه دولت اسلامی، از دستورالعمل‌های جمهوری‌اسلامی استفاده می‌شود.

حمله گروه دولت اسلامی به پاریس تقریبا با انتشار خبری درباره مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هم‌زمان شد. خبری که ابتدا توسط وب‌سایت دبکا - نزدیک به منابع امنیتی اسرائیل - منتشر، اما توسط سپاه پاسداران تکذیب شد. سلیمانی از جمله افرادی است که به ادعای ایران در صف اول مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه قرار دارد.
حمله به پاریس و تهدیدهای بعدی گروه دولت اسلامی اما با واکنش مقام‌های جمهوری‌اسلامی مواجه شده است. به خصوص پس از آن‌که ابراهیم جعفری، وزیر امورخارجه عراق، گفت که براساس اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی این کشور به دست آورده‌اند، ایران در کنار آمریکا و فرانسه اهداف بعدی این گروه‌ها خواهند بود.
مساله‌ای که موجب شد محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت روحانی درباره حوادث روزهای اخیر در بیروت و پاریس موضع‌گیری کند: “تروریست های تکفیری مهم ترین تهدید در عرصه جنگ سخت علیه جمهوری اسلامی هستند… با توجه به انفجارهای بیروت و پاریس، اولویت های اصلی وزارت اطلاعات تامین امنیت کشور و مقابله با جریان تکفیری است”.
از سوی دیگر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز با اشاره به این‌که ایران در دیاله عراق خط قرمز ۴۰ کیلومتری ترسیم کرده، گفت: “اخطار شدید دادیم که اگر اقدامی صورت پذیرد با پاسخ قاطع و کوبنده نیروهای مسلح ایران انجام خواهد شد”. به گفته او : “قبل از رسیدن دشمن به مرز، اقداماتش خنثی خواهد شد و داعش مطمئن باشد که اگر کوچکترین غلطی کند با پاسخ تند و کوبنده ایران همراه خواهد شد”.
هم‌زمان صادق لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه نیز ضمن انتقاد از غرب بابت حمایت از گروه دولت اسلامی، گفت: “غربی‌ها حدود دو سال است که به ادعای خودشان مشغول مقابله با داعش هستند اما حتی یک حمله جدی هم به آنها نداشته‌اند و خودشان هم می‌دانند که مبارزه و مقابله واقعی با داعش از سوی مردم عراق و سوریه و حمایت‌های مردمی و ارشادات کارشناسی ایران صورت می‌گیرد”.
گروه دولت اسلامی در حال حاضر بخش‌هایی از دو کشور عراق و سوریه را در اختیار خود دارد. گفته می‌شود که این گروه همچنین به فروش نفت مشغول است و بخشی از نیازهای مالی خود را از این راه تامین می‌کند.
در تحولی دیگرعبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران نیز با اشاره به این‌که “موضوع نگران‌کننده در مرزها نداریم”، گفت: “تمامی تهدیدات را رصد می‌کنیم و اگر احساس کنیم که تحولات عراق به تهدید مرز ایران منجر می‌شود، حتما عمل خواهیم کرد”.
در هفته‌های گذشته اخباری درباره بازداشت بیش از “۳۰ عامل تروریستی” در ایران منتشر شده بود. این افراد در استان‌های گلستان، مازندران، تهران و سیستان و بلوچستان بازداشت شده و به ادعای وزیر اطلاعات “دنبال این بودند که در برخی از استان‌ها عملیات تروریستی انجام دهند و خودروی افراد را به زور از آنها گرفته و آنها را به قتل رسانده بودند که همگی شناسایی و دستگیر شدند و بدین ترتیب عملیات‌هایی که به دنبال انجام آن بودند خنثی شد”.