مجبور به صلح با مسیح و جهود هستیم

نویسنده
آرش معتمد

» انتصابات دانشگاه آزاد با توصیه بسیج بوده

ریاست ۳۰ ساله عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی با جنجال فراوان در دی ماه ۱۳۹۰ به پایان رسید و فرهاد دانشجو با حکمی که برادرش کامران دانشجو، وزیر علوم امضا کرده بود به این سمت رسید. او بلافاصله دیگر برادرشان خسرو را به عنوان قائم‌مقام خود انتخاب کرد و از آن پس تا امروز بیش از ۵۰ تغییر عمده و کلیدی در مجموعه‌ای که آن را دومین دانشگاه پردانشجوی جهان می‌خوانند، داده است؛ حالا هم اعلام کرده ۸۰ درصد این تغییرات به توصیه بسیج اعمال شده است. وی همچنین خبر داده که ده دلیل شرایط مجبور به صلح با “مسیح و جهود” است.

 

برادرم نبود، چه می‌کردم؟

فرهاد دانشجو در نود و پنجمین روز از نشستن بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد، دیداری با دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران داشت و در این نشست عنوان کرد: “بیش از ۸۰ درصد انتصاب‌های دانشگاه آزاد با پیشنهاد بسیج دانشجویی، بسیج کارمندان و اساتید بوده است. اگر عده‌ای مدعی‌اند که فردی ملی- مذهبی سمت گرفته است، چرا پیش از این اعلام نکردند، بنده که کسی را نمی‌شناسم، شما که ۳،۴ سال در دانشگاه بودید، چرا نگفتید؟ اتفاقا همین فردی که مدعی‌‌اند ملی-مذهبی بوده است، از جانبازان جبهه و جنگ است. بنده به وی گفتم که می‌گویند ملی-مذهبی هستی ولی خودش می‌گفت، گولش زده‌اند و گفته‌اند خودت را کاندیدای انتخابات کن و بعد زیر پایش را خالی کردند.”

او با تاکید بر اینکه “اگر فردی را که حتی خودم منصوبش کردم اشتباه کند، یک روز نیز نخواهم گذاشت در منصب ریاست باقی بماند” درباره روال انتخاب مدیران جدید گفته است: “ابتدا گفته بودم که ۳ ماه فرصت برای شناسایی افراد می‌خواهم و از بسیج و بسیاری از افراد خواستم که افراد را با علت و سابقه معرفی کنند؛ در کنار این ۲ کمیته و یک شورای استعدادیابی متشکل از ۶ نفر از اعضای باسابقه ولایی در دانشگاه و ۴ نفر حزب‌اللهی در بیرون دانشگاه، بررسی وضعیت مدیران را برعهده داشتند تا اگر مجموعه‌های انقلابی به نتیجه نرسیدند، این کمیته استعدادها را معرفی کند. این کمیته پس از بررسی‌های خود، ۳ نفر را که دارای سابقه جهادی و جبهه رفته بودند، برای برعهده گرفتن سمتی معرفی می‌کند که در نهایت از آن بین، تنها یک نفر را بنده انتخاب می‌کنم.”

دانشجو در عین حال متذکر شد که “برخی از انتصابات دانشگاه آزاد را نمی‌توانم باز کنم” و توضیح داد: “‌اینجا مجموعه بزرگی است که سال‌ها ساختاری به خود گرفته است و نمی‌شود یک مرتبه آن را عوض کرد ولی شما این شرایط را با شرایطی که پیش از این حاکم بود مقایسه کنید. در جبهه‌ هم اینطور بود که برخی مواقع پیشروی داشتیم و برخی مواقع باز می‌گشتیم به عقب برای تثبیت وضع فعلی؛برخی مواقع باید قرارداد صلح و توافقنامه با مسیح و جهود هم ببندیم تا پیروز شویم.”

به نظر می‌رسد اشاره رییس جدید دانشگاه آزاد به انتقاداتی است که به او درباره تمایل به هاشمی‌رفسنجانی و نزدیکی و مشاوره گرفتن از جاسبی وارد می‌شود. او در همین زمینه عنوان کرد: “همه می‌خواهند دانشگاه آزاد پیشرفت کند. آقایان انصاری، میرزاده و یکی از همکاران آیت‌الله هاشمی به نقل از هاشمی به بنده گفتند که سیاست آیت‌الله هاشمی دفاع از دانشجوست که ما از این حمایت استقبال می‌کنیم.”

او در ادامه به ماجرای امضا نشدن حکمش توسط هاشمی رفسنجانی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد هم اشاره کرده: “من می‌توانم به جای ۵ سال یکساله وضعیت دانشگاه آزاد را مطلوب کنم. ولی عده و عُده ندارم و بی‌کس هستم. بیایید پشتیبان همدیگر باشیم. ما خیلی فاصله داریم ولی بدانید امام حسن هم بدون یار صلح کرد؛ یادتان نیست در ماجرای امضای حکم ریاست بنده چه اتفاقی افتاد؟ اگر برادرم نبود که حکم را امضا کند، نمی‌دانستیم چه باید می‌کردم.”

 

گزینه رهبری یا احمدی‌نژاد؟

فرهاد دانشجو که پیش از رسیدن به ریاست وعده‌های خود را بر کاهش هزینه دانشگاه آزاد متمرکز کرده بود تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده اما با سرعت در حال ایجاد تغییر و تحول در کادر مدیریتی است. او حتی در روز معارفه که بدون حضور اعضای هیات امناء و هیات موسس و با حضور جاسبی و برادران دانشجو و وحید حقانیان از بیت رهبری برگزار شد، معاونان مالی اداری، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه را برکنار کرد.

وبسایت “بازتاب امروز” لیستی ۵۰ نفره از عزل و نصب‌های سه ماهه رییس دانشگاه آزاد اسلامی منتشر کرده و خبر داده که تغییرات دیگری نیز در راه است.

با این حال او این میزان تغییرات در دانشگاهی که حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدیر دارد را لازم و مفید می‌داند اما: “از نوع حمایتی که از من می‌شود، راضی نیستم. من شخصا هیچ‌گونه نقطه منفی از عملکرد اعضای هیات امنا و هیات موسس نمی‌بینم ولی انتظار حمایت بیشتری داشتم.”

تاکنون هیچ خبری حاکی از حمایت محمود احمدی‌نژاد از رییس جدید دانشگاه آزاد منتشر نشده و دیداری نیز با یکدیگر نداشته‌اند. ضمن آنکه برخی تحلیل‌گرایان سیاسی معتقدند دانشجو گزینه علی خامنه‌ای برای تصدی این سمت و احمدی‌نژاد با انتصاب وی مخالف بوده است.

حضور وحید حقانیان، دستیار ارشد رهبر جمهوری اسلامی و مسئول اجرایی بیت رهبری در مراسم معارفه این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند. حالا یکی از سه برادران دانشجو خود را در ریاست دانشگاه آزاد “تنها” و مشابه “امام حسن” معرفی می‌کند و مجبور به صلح با “مسیح و جهود”.