مذاکره بر سر ایران، سوریه و مصر

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از سفر خاورمیانه ای هیلاری کلینتون

نیکول گائوت

 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با مقامات اسرائیلی و مذاکره در باره جنبش های دنیای عرب و مساله هسته ای ایران وارد اسرائیل شد.

کلینتون دیروز، پس از دیداری با ژنرال طنطاوی، رئیس شورای نظامیان مصر و ملاقات با محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر، به اسرائیل پرواز کرد. وی از پیمان صلح ۳۳ ساله مصر با اسرائیل تمجید کرد.

سیلوان شعلوم، معاون نخست وزیر اسرائیل گفت “انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر باعث نگرانی اسرائیل شده است.” او گفت آمریکا سعی دارد شکاف میان اسرائیل و مصر را پر کند.

اسرائیل با چالش‌های متعددی روبروست، ازجمله نا‌آرامی‌های ۱۶ ماهه سوریه که تا کنون بیش از ۱۰۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است. از سوی دیگر تحولات دموکراتیک مصر نیز با درگیری‌های سیاسی میان اسلامگرایان و ارتش همراه بوده است. در همین حال ایران برنامه هسته‌ای خود را که آمریکا و متحدانش معتقدند برای تولید سلاح هسته‌ای انجام می‌شود، ادامه می‌دهد.

کلینتون مذاکرات خود با رهبران مصر را با لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل در میان گذاشت. کلینتون در قاهره بر مزایای پیمان صلح کمپ دیوید تاکید کرد و به محمد مرسی یادآور شد که این پیمان یک نسل از مصریان را از جنگ دور کرده است. مصر و اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۳ مدت چهار سال در جنگ بودند.

محمد مرسی، از زمانی که در ۳۰ ژوئن سوگند ریاست جمهوری یاد کرد، قول داد که به تعهدات خارجی و بین المللی مصر پایبند باشد، ولی در عین حال گفت که از فلسطینیان نیز در رسیدن به سرزمین خود حمایت می‌کند.

کلینتون سومین مقام آمریکایی است که ظرف هفته اخیر به اسرائیل سفر می‌کنند. قبلا مشاور امنیتی ملی کاخ سفید و معاون وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل سفر کرده بودند. بعد از وی هم میت رامنی، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا به این کشور سفر خواهد کرد.

مقامات گفتند این رفت و آمد‌های متعدد نشانه نزدیکی روابط دو کشور است. قبلا روابط میان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا حدی خدشه دار شده بود.

کلینتون همچنین در مورد ادامه تلاش‌های بین المللی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به گفتگو پرداخت. دولت اوباما از اسرائیل خواسته است که از هر گونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، تا زمانی که امیدی به راه حل‌های دیپلماتیک وجود دارد منصرف شود. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور جنبه صلح آمیز دارد.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل که در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هیلاری کلینتون شرکت کرد گفت اسرائیل هر کاری انجام می‌دهد تا جلوی ایران را در “به خطر انداختن آزادی سایر مردم و به خطر انداختن جان آن‌ها” بگیرد.

کلینتون در این دیدار ۲۴ ساعته با نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز ملاقات خواهد کرد. وی قبلا در ۶ ژوئیه با محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین در پاریس دیدار کرد.

کلینتون در دیدار با مقامات اسرائیل ارزیابی آنها را از وضعیت سوریه جویا خواهد شد.

او همچنین وضعیت مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را در مذاکره با تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا بررسی خواهد کرد.

 

منبع: بلومبرگ – 15 ژوئیه