کاندیداهای محافظه کاران برای جایگزینی مشکینی

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

روزبه میرابراهیمی

خبرگزاری فارس که از خبرگزاری های نزدیک به جریان اصولگرا است، دیروز با انتشار گزارشی به گمانه زنی در مورد رئیس آینده مجلس خبرگان، هاشمی رفسنجانی را در انتهای لیست افراد مورد نظر برای ریاست مجلس خبرگان قرار داد.

این خبرگزاری هاشمی رفسنجانی را پس از محمد یزدی، احمد جنتی، آیت الله مومن و هاشمی شاهرودی برای ریاست خبرگان نام برد. این در حالی است که هاشمی، سمت نایب رییسی اول مجلس خبرگان را به عهده دارد و به لحاظ سیاسی، از سایر اعضای این مجلس وزن و سابقه سیاسی بالاتری دارد.

برخی ناظران نشانه هایی چون زمینه سازی برای جایگزین نشدن هاشمی در مقام ریاست مجلس خبرگان را، در راستای اختلاف میان وی و هواداران دولت احمدی نژاد ارزیابی می کنند.

هاشمی رفسنجانی که این روزها و پس از فوت آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری از گزینه های اصلی برای ریاست بر این نهاد است، از مدتها پیش هر از چندگاهی به انتقاد از عملکرد دولت نهم می پردازد که البته حملات متقابل جریان های حامی دولت را نیز در پی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته آخر تیرماه سال جاری با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله کشور گفت: “در طول دو سال اخیر نه تنها جلو نرفتیم بلکه در اجرای سند عقب هم رفتیم”. وی که در انتخابات ریاست جمهوری نهم از رقبای محمود احمدی نژاد بود یک سال پس از انتخابات در اسفندماه 1385 در کنفرانسی مطبوعاتی رسما انتقادات شدیدی را علیه عملکرد دولت نهم مطرح کرد و “مهلت دولت” را تمام شده خواند. هر چند این انتقادات از سوی محمود احمدی نژاد بی جواب نماند و هر از چندگاهی رئیس دولت با سخنرانی های خود علیه هاشمی موضع گیری کرد.

رفسنجانی در کنفرانس خبری خود، با اشاره به روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد گفت: “بعد از روی کار آمدن دولت جدید، طی ملاقاتی که با مقام معظم رهبری داشتیم، متمم های بودجه به مجلس می رفت، به نظر می رسید با برخی سیاست های کلان سازگار نباشد. در نتیجه قرار شد مهلتی به دولت جدید داده شود تا فرصتی پیدا کند که شعارهای جدید خود را عملی کند.”

وی افزود: “با توجه به اینکه برخی از تصمیمات متعلق به دولت قبل بود، ما ملاحظه کردیم تا آنها بتوانند تصمیمات خود را عملی کنند. به نظر من مهلت لازم داده شده و مجمع باید کم کم برای نظارت به صورت جدی تر وارد میدان شود.”

هاشمی رفسنجانی در آن روز با بیان این که درباره “ضعف هایی” که دولت و شورای نگهبان دارند، وی “ملاحظه آنها را می کند که چیزی نمی گوید”، افزود: “ما خیلی چیزها را به خاطر اینکه شائبه سیاسی کاری مطرح نشود، نمی گوییم و مسایل چالشی را مطرح نمی کنیم.”