ایران در آستانه یک برخورد بزرگ

نویسنده

» تحلیل وال استریت ژورنال از شرایط قبل از 22 بهمن

چیپ کامینز

 

 

انتقاد آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از معترضان و خطاب قرار دادن آنها به عنوان عوامل بیگانه در آستانه تظاهرات ضد دولتی روز پنجشنبه، صحنه را برای برخوردی آماده کرده است که به گمان تحلیلگران، برای هر دو جناح خطراتی به همراه خواهد داشت. 

رهبران مخالف در چند هفته گذشته خواهان استفاده حامیان خود از 22 بهمن برای برپا کردن اعتراضات جدید شده اند. این روز مصادف با جشن های سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران است. مقامات دولتی نیز تهدید به مقابله به مثل کرده اند. مسؤولان به زندانی کردن سازماندهندگان معترض، اعدام دو زندانی سیاسی و عهد به اعدام سایر بازداشت شدگانی روی آورده اند که در تظاهرات اخیر بازداشت و محاکمه شده اند.

تحلیلگران می گویند در بحبوحه این اظهارات پرتنش، التهاب نزد هر دو جناح بالا گرفته است. به نظر می رسد اگر مخالفان نتوانند با جمعیت زیاد در مراسم روز پنجشنبه حضور پیدا کنند، مقامات ایران توانسته اند در نهایت پس از هشت ماه کشمکش گاه و بیگاه و اغلب خشونت بار، سازماندگان این اعتراضات را به حاشیه برانند. اما از سوی دیگر، اگر تهران علیرغم به کارگیری تمامی شیوه های خشونت بار نتواند مانع از برپائی اعتراضات جدید در 22 بهمن شود، مسؤولان کشور با خطر برملا شدن ناتوانی خود در مهار ناآرامی های کشور روبرو خواهند شد.   

عباس میلانی مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد می گوید: “این روز برای هر دو طرف، یک روز شکست یا پیروزی است. اگر مخالفان نمایش خوبی نداشته باشند، ضربه بزرگی برایشان خواهد بود. اگر رژیم علیرغم به کار بردن همه ابزارهای ممکن نتواند تظاهرات را مهار کند، باید به تجدیدنظر در استراتژی خود روی بیاورد.”

راهپیمائی ها و تظاهرات دولتی به طور معمول با حال و هوای یک فستیوال، برای بزرگداشت شکست شاه در سال 1357 برپا می شوند. مقامات ایران از این مراسم برای اعلام اخبار جدید نظامی و علمی خود نیز استفاده می کنند.

محمود احمدی نژاد و سایر مقامات کشور امسال از ساخت ماهواره جدید و دانش فنی لیزری سخن گفته اند که امتحان موفقیت آمیزی در داخل کشور پس داده است. احمدی نژاد روز یکشنبه به سازمان انرژی هسته ای نیز دستور داد غنی سازی اورانیوم برای مصارف پزشکی در رآکتور تحقیقاتی کشور را آغاز کند.

ادعاهای ایران در زمینه علمی و نظامی با شک و تردید تحلیلگران روبرو شده است. اما در عین حال، عزم این کشور برای غنی سازی اورانیوم تا سقف 20 درصد، زنگ خطر را برای مقامات غربی به صدا درآورده است. هرچند ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای صلح آمیز را دنبال می کند، اما غربی ها نگران قابلیت تهران برای تولید سوخت خالص تری هستند که قابل استفاده در تسلیحات هسته ای است.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا و نیکلای سارکوزی رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه در پاریس برای وضع “تحریم های سنگین” علیه ایران هم نظر شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای گیتس در دیدار دیگری با هرو مورین وزیر دفاع فرانسه از تلاش های باراک اوباما برای تماس دیپلماتیک با جمهوری اسلامی حمایت کرد و از ایران به دلیل عدم استقبال از این رویکرد انتقال کرد. وی گفت: “هیچ رئیس جمهور دیگری در آمریکا تا این اندازه صادقانه، صریح، با پذیرفتن ریسک سیاسی و به منظور ایجاد گشایش در تماس با ایران عمل نکرده است. تمامی این تلاش ها با پاسخ منفی روبرو شده اند.”

در بحبوحه تنش های هسته ای، رهبران مخالف ایران از جمله میرحسین موسوی، خواهان حضور طرفداران خود در مراسم 22 بهمن و نمایش صلح آمیز خواست خود برای اصلاحات شدند. آقای موسوی، نخست وزیر سابق کشور، پس از شکست از محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته، به رهبر جنبش مخالفان تبدیل شده است.

مخالفان اعتقاد دارند در انتخابات تقلب رخ داده است. دولت می گوید صندوق های رأی نشاندهندۀ خواست و اراده مردم بوده است.

مقامات رژیم از طرفداران خود خواسته اند روز پنجشنبه به خیابان ها بیایند و در عین حال معترضان را عوامل بیگانه خوانده اند. آقای خامنه ای، رهبر عالی ایران نیز با این زمزمه ها همصدا شده است.

وی گفت: “امروز معلوم شده کسانی که در برابر کار بزرگ ملت در روز انتخابات ایستاده اند، بخشی از مردم نیستند.”

برخی تحلیلگران ظرف هفته های اخیر به تجزیه و تحلیل اظهارات مقامات دولتی و رهبران مخالف پرداختنه اند. نرم تر شدن لحن خامنه ای و موسوی، به نوعی نشان از تلاش هر دو جناح برای کاستن از تنش ها داشت. اما در عین حال، حتی برخی از چهره های مخالف نیز اعتقاد دارند دیگر زمان درخواست توقف اعتراضات از سوی رهبرانی نظیر موسوی سپری شده است؛ حتی اگر آنها اساسا تمایلی به صدور چنین درخواستی داشته باشند.

مشاور یکی از رهبران مخالف گفت: “مخالفان نمی توانند بدون جلب موافقت مردم به هیچ سازشی دست پیدا کنند. مردم هم شدیداً عصبانی هستند.”

 

منبع: وال استریت ژورنال- 8 فوریه