با حفظ هویت در راه پیمائی شرکت کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از مردم دعوت کردند “با حفظ هویت” در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند. مهدی کروبی همچنین هرگونه سازش با حاکمیت را رد کرده و گفته است “نه در معترضان و نه در حاکمیت، آمادگی و تمایلی به سازش وجود ندارد.” میرحسین موسوی نیز، با رد هرگونه وابستگی جنبش سبز به بیگانگان، به حاکمیت توصیه کرده است “همچون معترضان، راه اعتدال را در پیش بگیرند.”

 

جنبش سبز ارتباطی با بیگانگان ندارد

میرحسین موسوی از مردم ایران خواست با حفظ هویت در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند.

نخست وزیر زمان جنگ، 22 بهمن را، “روز جمع و روز جامع” خواند و گفت حضور در این‌گونه مراسم‌ها در سطح ملی، آثار خوبی خواهد داشت.

پیش از این مهدی کروبی و سید محمد خاتمی نیز از مردم خواسته بودند در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند.

میرحسین موسوی روز گذشته در جمع گروهی از دانشجویان، جنبش سبز را جنبشی، جوان، مستقل و خردگرا توصیف کرد که تحت تاثیر موضع‌گیری‌ها و فشار‌ها، منفعل نمی‌شود و براساس منافع ملی حرکت کرده و متاثر از بیگانگان نمی شود.

او گفت: “جنبش سبز، جنبش جوانان است، جنبه احساسی ندارد و خردگرایی در آن بسیار قوی است.”

موسوی با تاکید بر اینکه “جنبش سبز به هیچ‌وجه اجازه دخالت بیگانگان را در امور خود نمی‌دهد” در عین حال از نحوه برخورد حاکمیت با معترضان انتقاد کرد و اظهار داشت: “این هجمه ها به خاطر این است که روی مراجع و روحانیت و متدینین اثر بگذارند اما به صراحت اعلام می دارم جنبش به هیچ وجه به خارج وابسته نیست.”

وی در ادامه سخنان خود که وب سایت کلمه آن را منتشر کرده، افزود: “نیرویی که امروز به صحنه آمده و تنها خواسته‌اش این است که به قانون و به ارزش‌های اصلی انقلاب اسلامی برگردیم که یکی از آنها استقلال است، مورد تهمت قرار می‌گیرد که آیا به بیگانه وصل است یا تحت تأثیر آنها است یا نیست.”

به گفته نخست وزیر زمان جنگ”جنبش اعتراضی مردم مستقل است و هیچ ارتباطی با بیگانگان ندارد، اما تحت تاثیر اتهام و فشارهای حکومت نیز قرار نمی گیرد.”

او با تاکید بر اینکه “این هجمه‌ای که به جنبش سبز می‌شود، ما را در شعارها دچار عدم تعادل نمی‌کند” به حاکمیت توصیه کرد همچون معترضان، سیاستی معتدل را در پیش بگیرند و بر اساس منافع ملی دراز مدت حرکت کنند.

موسوی به معترضان نیز توصیه کرد در برابر تلخی ها صبور باشند و همچنان از موضع ناصحانه و دلسوزی با نظام برخورد کنند.

به گفته میر حسین موسوی “جنبش سبز با همه دوست است. با کارگران، معلمان، جنبش زنان دوست است حتی با کسانی که عقاید ما را ندارند، دوست است. چون بخشی از ملت ما هستند و آنان برادران و خانواده ما هستند. جزو ملت ما هستند و ما با همه آنها دوست هستیم.”

 

تناقض در سیاست خارجی

وی آنگاه با اشاره به استفاده ابزاری از برخی شعارها اظهار داشت: “از یک سو نامه‌های مکرر برای نصیحت سران کشورهای مختلف می‌فرستیم و آنها را با عنوان مدیریت جهانی دعوت به اسلام می‌کنیم و سعی می‌کنیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و از سوی دیگر، در ارتباط با جهان حتی نمی‌توانیم یک دوست نزدیک و صمیمی در منطقه و جهان داشته باشیم.”

موسوی افزود: “با آنها نامه‌نگاری می‌کنند اما به ما می‌گویند بیایید و به این کشورها ناسزا بگویید و با آنها مقابله کنید. ما می‌گوییم مسائل انتخابات خانوادگی است و ربطی به خارج ندارد و یقیناً ملت ما حاضر نیست تحت تأثیر منافع دیگران کار کند.”

نخست وزیر زمان جنگ خطاب به گردانندگان جمهوری اسلامی اظهار داشت: “اینکه ما هم مثل شما، سیاستی ماجراجویانه داشته باشیم، یک روز ناسزا بگوییم، یک روز بخندیم و روزی نامه فدایت شوم بنویسیم، را نمی‌پذیریم.”

 

تحریف قانون اساسی

نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، سپس با انتقاد از تحریف قانون اساسی توسط “کسانی که صاحب مال، امکانات و منافعی شده‌اند”، گفت: “باید فضایی که در آن قانون اساسی نگاشته شد و پیوستگی اصول آن درک شود تا بتوان نگاه نو و امروزی در تفسیر آن داشت. وقتی کتاب خدا را تحریف می کنند، طبیعی است که میثاق ملی بشری را هم با گذشت زمان و دور شدن از سرچشمه و سرمنشاء آن و بنا به دلایل گوناگون از جمله منافع فردی و باندی تحریف می کنند.”

موسوی آنگاه به 7 اصل قانون اساسی که مغفول مانده اشاره کرد و گفت: “اگر این اصول به اجرا گذاشته شود، سایه دیکتاتوری، استبداد، حاکمیت نظرهای شخصی و منافع گروهی را از نظام دور می کند.”

وی با تاکید بر اینکه “باید دید چه کسانی از بسته شدن روزنامه‌ها و رسانه‌ها سود می‌برند” گفت: “ آنچه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری در کشور اتفاق افتاد و حرکت عظیمی را باعث گردید و اندیشه‌های تازه‌ای در آن زاده شد، از این نظر اهمیت دارد که ممکن است به ما کمک کند تا مجدداً بتوانیم باز تفسیر نو و زنده‌ای را از قانون اساسی ارائه کنیم. تفسیری که بتواند مشکلات کشور را حل کند.”

به اعتقاد نخست وزیر زمان جنگ، “یکی از بحران‌های رایج و مسائلی که در کشور پیش آمده به نوعی نتیجه این تفکر است که بسیاری از این اصول قانون اساسی که ظرفیت فراوانی دارند را به کنار گذاشته‌ایم.”

 

عقب ماندگی حاکمیت از مردم

وی در بخش دیگری از سخنانش فاصله بین تحولات جهانی و تغییرات حاکمیت را یکی از مشکلات اصلی کشور خواند و گفت “تحولات جهانی از جمله فروپاشی شوروی سابق تاثیرات عمیقی در کشور داشته که همراه با پیشرفت های اقتصادی و گسترش فضای مجازی موجب آگاهی ملت شده است.”

به گفته میرحسین موسوی، “حاکمیت نتوانسته به سرعت جامعه دچار تحول شود و این یک مشکل وسیع و عقب ماندگی است و مشکلاتی بوجود آورده وگرنه راه حل مسائلی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، با توپ و تفنگ و امثال آن حل نمی‌شود. بلکه، با صدا و سیما، سایر رسانه‌ها، فضای آزادی و فضای گفت و گو، برهان و عقل قابل حل است که این مسائل در قانون اساسی و دین ما ریشه دارد.”

وی همچنین با اشاره به اینکه “منافع عده‌ای در دو قطبی کردن جامعه است تا در نتیجه این دوقطبی بهتر مردم را سرکوب کنند و بهتر به اهداف خود برسند” به بیان این نکته پرداخت که: “برخورد با حرکت‌های مسالمت‌آمیز مردم به نام اسلام باعث اسلام‌گریزی می‌شود”.

نخست وزیر زمان جنگ خطاب به روحانیون گفت: “زندانی کردن، ضرب و شتم، گرفتن‌ و بستن‌ها، چون به نام اسلام و حکومت اسلامی صورت می‌گیرد ضرر آن به اسلام بازمی‌گردد و باید همه تلاش کنیم که این حالت از بین برود.”

به گفته وی “اگر می‌خواهیم اسلام را به عنوان سرمایه برای کشور نگاه داریم نباید منافع ما، مصالح اسلام را تحت تأثیر قرار دهد”.

موسوی آنگاه پرسید: “زدن، گرفتن و بستن چه ربطی به اسلام دارد و یا جلوی برهان و گفتگو را گرفتن چه ربطی به اسلام دارد. جستجو در احوال شخصی مردم چه ربطی به اسلام دارد؟ وارسی ایمیل‌های مردم چه ربطی به اسلام دارد. این مسائل با اعتقادات دینی و اصول قانون اساسی منافات دارد.”

وی با تاکید بر اینکه “اهانت به مردم و اهانت به آزادی اندیشه، ارتباطی به اسلام ندارد” تصریح کرد: “ما از آزادی، اعتماد به ملت، گردش آزاد اطلاعات لطمه نمی‌بینیم.”

 

سازش نمی کنیم

مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد نیز اعلام کرد در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت خواهد کرد. او گفت “به آن حکومت دینی که در نماز جمعه‌اش، از کشته شدن فرزندان ملت ابراز خوشحالی می شود” اعتقادی ندارد.

وی تصریح کرد: “ما مردم را فرا می خوانیم تا در تظاهرات رسمی سی و یکمین سالروز انقلاب شرکت کنند. اما ما تعیین تکلیف نمی کنیم که تظاهرکنندگان در کدام راه پا بگذارند، به کجا بروند و چه بکنند.”

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نشریه اشپیگل که سایت سحام نیوز آن را منتشر کرده، هرگونه سازش با حکومت را رد و تصریح کرده است: “از جانب ما نشانه ای از آمادگی برای سازش وجود ندارد. از جانب طرف مقابل هم چنین آمادگی ای وجود ندارد. اصلا نه در معترضین و نه در حکومت خبری برای سازش نیست.”

کروبی از “آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و تغییر قانون انتخابات” به عنوان تنها راه خروج از بحران یاد کرده و گفته است که “در صورت عملی نشدن این خواست ها، دولت کنونی دوام نمی آورد و بر مسند قدرت نمی ماند.”

به گفته او “در صورتی که از دولت محمود احمدی‌نژاد پشتیبانی نشود، همین پارلمان محافظه‌کار او را به زیر می کشد چرا که بسیاری از گروههای محافظه کار او را قبول ندارند.”

وی در بخش دیگری از این گفتگو، هدف از اعدام ها را ایجاد رعب و وحشت دانسته اما متذکر شده که با این کارشان زخم ها را عمیق تر می کنند.