سانسور حکومتی در هم شکست

نویسنده

» گزارش گاردین از فیلم ندا آقاسلطان و یادآوری قتل وی

ایان بلک

ایران برای جلوگیری از اینکه مردم فیلم داستان واقعی ندا آقا سلطان، دختر جوانی را بدانند که در تابستان سال گذشته و در جریان اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات کشته شد،  بر روی شبکه های ماهواره ای پارازیت انداخت اما این فیلم از هر راهی که ممکن بود به نظر مردم ایران رسید.

بینندگان تهرانی  روز چهارشنبه و پنجشنبه به دلیل  پارازیت ها و قطع برق موفق نشدند که مستندی به عنوان “برای ندا” را که قرار بود از شبکه صدای آمریکا پخش بشود ببینند، از این موضوع شاکی شدند. قسمت اول این مستند به مصاحبه با خانواده ندا اختصاص داشت.

این فیلم 70 دقیقه ای که توسط منتور مدیا برای شبکه اچ بی او در ماه جاری در آمریکا ساخته شده است، در این در آستانه سالگرد انتخابات مخدوش در ایران که باعث اعتراضات گسترده شد، پخش شد. این فیلم در یو تیوب گذاشته شده است و برای هرکس که به اینترنت دسترسی دارد، قابل دیدن است.

ندا به اسطوره مبارزه ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی ایران بدل شد. روز 20 ژوئن، بعد از چند ساعت که از کشته شدن او می گذشت، فیلم او با  صورت خونینش توسط معترضان و با موبایل ثبت شد. رسانه ها این فیلم را به عنوان پر بیننده ترین صحنه مرگ، در تاریخ بشریت توصیف کرده اند.

کارگردان فیلم تازه ای که در سالمرگ ندا از قتل وی تهیه شده  انتونی توماس و دستیار تهیه آن سعید کمالی دهقان خبرنگار سابق گاردین در تهران همه چیز را باز کرده اند. سعید  کمالی دهقان با وجود خطر بازداشت با مادر و خواهر ندا مصاحبه می کند تا به صحنه های به تصویر در نیامده از زندگی ندا، دست پیدا کند.

شاهدان می گویند که ندا به ضرب گلوله یک بسیجی به اسم عباس کارگر جاوید، که به قلبش اصابت کرد، کشته شد.

وزارت اطلاعات ایران، قرار است مستند خودش را در مورد کشته شدن ندا پخش کند تا “ابهاماتی” که در مورد مرگ او وجود دارد از بین برود و شواهد جدید بدست آمده در مورد نسخه غربی این واقعه را ارائه کنند.

خانواده ندا برای همکاری با این مستند تحت فشار بودند اما از این کار سر باز زدند. دو نفر از دوستان ندا را به زور مجبور به همکاری کرده اند.

هنوز مشخص نیست که این فیلم رسمی چه شباهت هایی به فیلمی که اوایل امسال از تلوزیزیون دولتی پخش شد، دارد. در آن فیلم گفته می شد که ندا مامور آمریکا و انگلستان است که مرگ خود را طراحی می کند و به روی صورت خودش خون می ریزد. جان لین، خبرنگار بی بی سی در تهران قبل از اینکه از ایران اخراج شود متهم شد که ندا را کشته است.

اچ بی او می گوید که تصمیم گرفته است که زودتر از موعد فیلم را برای ایرانیان پخش کند زیرا در آنها در آستانه برگزاری سالگرد انتخابات هستند.

احمدی نژاد قبل از اعتراضات هفته آینده به مخالفان هشدار داد: “آنهایی که قصد دارند چهره کشور و نظام را لکه دار کنند، از صحنه محو می شوند”. او این سخنان را در 21 سالگرد مرگ آیت الله خمینی، معمار انقلاب سال 1979 که منجر به سقوط شاه شد، بر زبان آورد.

احمدی نژاد اعلام کرد که انتخابات سال گذشته دموکراتیک ترین انتخابات در جهان بوده است که 40 میلیون نفر در آن شرکت کرده اند. احمدی نژاد گفت: “هرکس در مقابل نظام بیایستد، نجات پیدا نخواهد کرد”.  

مهدی کروبی، کاندیدای اصلاح طلبان روز گذشته زمانی که از حرم آیت الله خمینی بازدید می کرد، مورد ضرب و شتم تندرو ها قرار گرفت. او گفت: “هرکس به تقلب در انتخابات اعتراض می کند متهم می شود که جاسوس موساد و سیا است. سرنوشت انتخابات در دست بسیج و سپاه است”. کروبی در وبسایت خود نوشته است که انقلاب اسلامی دارد نابود می شود. عده ای طوری صحبت می کنند که انگار امام متعلق به خودشان است و این دیگران هستند که از راه امام منحرف شده اند.

 

منبع: گاردین 4 ژوئن