زندان و جریمه برای سازنده یوسف پیامبر

نویسنده
پرستو سپهری

» سرنوشت مجموعه تقدیمی به آیت اله خامنه ای

سازنده سریال “یوسف پیامبر” که این مجموعه 45 قسمتی را به رهبر جمهوری اسلامی تقدیم کرده بود، سارق فیلمنامه شناخته شد و به پرداخت پانزده میلیارد ریال جریمه وسه سال محکوم گردید.

ساخت مجموعه “یوسف پیامبر” به سفارش شبکه اول سیما ودر زمان ریاست علی لاریجانی به فرج الله سلحشور سپرده شد. ساخت این مجموعه بیش از 4 سال وقت برد و سیمای جمهوری اسلامی، میلیاردها تومان بابت ساخت آن هزینه کرد. عاقبت این مجموعه آماده شد و سلحشور آن را به رهبر جمهوری اسلامی تقدیم کرد. اما سال گذشته پس از پخش این سریال تلویزیونی که به بررسی زندگی یوسف از دوران نوجوانی تا جوانی می پرداخت، فردی به نام  شهاب الدین طاهری(فیلمنامه نویس) برای “اعاده حیثیت و دسترسی به حقوق برباد رفته” خود دررابطه با نگارش فیلمنامه این مجموعه، به دادگاه شکایت برد. به این ترتیب در آبان ماه سال گذشته شهاب الدین طاهری، اعلام کرد سلحشور، فیلمنامه وی را سرقت کرده و به نام خود جا زده است. به این ترتیب سلحشور، عوامل سازنده این مجموعه و مدیران وقت رسانه ملی به دادگاه  احضار شدند. پس از آن بررسی های هیات کارشناسی قوه قضاییه با مسئولیت عباس بابویهی، براساس دو فیلمنامه از دو نویسنده آغاز شد و در ادامه، قوه قضائیه با گذاشتن سناریوها در اختیار چند فیلمنامه نویس معتبر داخلی، تحقیقات خود را به مرحله تکمیلی کشانید.

بابویهی نخستین بار اعلام نتیجه بررسی های خود و گروهش را به اسفندماه سال گذشته موکول کرد اما سپس با درخواست فرصت از قوه قضائیه جهت اثبات یافته ها، این کاربه خردادماه سال جاری کشیده شد.

دراین بین مصاحبه های تند دو طرف بر علیه یکدیگر در رسانه ها تمام نشدنی بود. نخستین مصاحبه ها توسط سلحشور انجام شد و وی دربرابر سئوالات فراوان خبرنگاران در مورد شبهات به وجود آمده لب به سخن گشود و گفت: “متن سریال و یک نسخه از خود مجموعه یوسف پیامبر(ع) را برای رسیدگی به دادگاه فرستادم. ضمن اینکه با مقایسه این دو متن و یا متن وی با سریال بنده کاملا می شود که کپی برداری و تقلبی صورت گرفته یا نه؟”

سلحشور درپاسخی دیگر درارتباط  با مطالعه سناریوی شهاب الدین طاهری گفت که “حدود 10 تا 11 سال پیش یک قسمت سناریو شهاب الدین طاهری را که از خود وی دریافت کرده بود، خوانده است.”

وی افزود: “بعد از مطالعه به این نتیجه رسیدم که این سناریو برای ساخت مجموعه تلویزیونی مناسب نیست و نظر خود را به ایشان منتقل کردم. علی لاریجانی رییس وقت سازمان صدا و سیما نیز از من خواست که متن فیلمنامه طاهری را بخوانم و من خواندم و همان پاسخ را به ایشان دادم.”

سلحشور اضافه کرد: “هیات کارشناسی برای گفت و گو از من دعوت کرد اما به دلیل اینکه متن فیلمنامه و سریال گواه همه چیز است من این دعوت را نپذیرفته و گفتم که با مقایسه این دو متن و سریال نتیجه مشخص خواهد شد. “

آن سوتر شهاب الدین طاهری، این مصاحبه ها را بی پاسخ نگذاشت و با رد گفته های سلحشور، وی را سارق فیلمنامه خود خواند و اعلام کرد سلحشور در سال 81 از کتاب وی سرقت کرده و با تهیه دست نوشته ای قرارداد نگارش آن را حدود 30 میلیون تومان با صدا و سیما بسته و بلافاصله در تیر ماه همان سال هم قرارداد ساخت پروژه را امضا کرده است.
او با اشاره به اینکه بعد از پخش چند قسمت از این مجموعه متوجه سرقت از فیلمنامه خود شده است، اضافه کرد: “سلحشور در سریال یوسف پیامبر از توراتی تحریف شده استفاده کرده است و من همه اینها را در مطبوعات نقد کردم. ضمن اینکه تاکنون هیچ مطلبی در رد نقد من مطرح نشده است.”

 

سرانجام نزاع

این درگیری عاقبت منتهی به حکم دادگاه شد. براساس این حکم طاهری در ۲۰ درصد از حقوق مادی و معنوی نگارش فیلم نامه و ساخت مجموعه تلویزیونی سریال یوسف پیامبر ذی نفع است و سلحشور ضمن پرداخت پانزده میلیارد ریال جریمه، به سه سال زندان محکوم شده است. با این وجود فرج الله سلحشور در خصوص حکم دادگاه گفته است: “‌متاسفانه این صحبت‌ها شایعاتی است که عباس بابویهی ریاست هیات کارشناسی پرونده شکایت شهاب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) درست کرده‌اند. ایشان (بابویهی) را اکثر دوستان در سینما می‌شناسند. حتی یک اثر قابل دفاع ندارند. لذا وی نمی‌تواند این هیات را کارشناسی کند.  تا کنون هیچ رایی از سوی دادگاه اثبات نشده است. جلسات این دادگاه ادامه دارد و هنوز کسی محکوم هم نشده است. من واقعا متاسفم که خبرهای دروغ درباره این موضوع می‌شنوم. بابویهی هیچ سندی بر اظهارات خود ندارد، پس چطور می‌شود به حرف‌های ایشان اعتماد و بسنده کرد. حتی یک سند هم دال بر تقلب بنده ارائه نکردند. صحبت های بابویهی و طاهری را چند تهمت قلمداد می‌کنم. هنوز حکمی قطعی نیست! فکر می‌کنم این دوستان پول گرفته‌اند تا خبرهای دروغ را همه جا منعکس و بدون اجازه منتشر کنند.”

گفتنی است سال گذشته ودرمراسمی که جهت تقدیر از عوامل این سریال ترتیب داده شد بود، آیت الله خامنه ای خطاب به دست اندرکاران این مجموعه گفته بود: “این سریال در واقع شروعی برای کارهای هنری خلاقانه با پردازش داستانی قوی در مجموعه هنر انقلابی است که وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما، و همچنین هنرمندان باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه گذاری کنند…”

 وی همچنین گفته بود: “قطعاً همه عوامل این مجموعه با ارزش و برجسته، در پیشگاه خداوند مأجور هستند.”

فرج الله سلحشور کیست؟

فرج الله سلحشور متولد 1331 قزوین است. قبل از انقلاب در مساجد فعالیت های مذهبی داشته و از سال 1357 با نمایش “حربن یزید ریاحی” در مساجد تهران وارد بازیگری در تئاتر شد. او پس از انقلاب فعالیت هایش را با بازیگری و کارگردانی در تئاتر ادامه داد و درنمایشنامه های “پرده برداری”، “حصار در حصار”، “شب آخر” و “تاجر ونیزی” ایفای نقش نمود؛ بعضی از این تئاترها در قالب تله تئاتر از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش گردید.
وی اولین کار تصویری خود را با بازی درفیلم “با سقای تشنه لب” به کارگردانی رسول ملاقلی پور آغاز نمود؛ از کارهای دیگر تلویزیونی او، بازیگری در فیلم کوتاه “مشکات” به کارگردانی حجت الاسلام انصاری و  “نخلستان تشنه” به کارگردانی محمد نوری زاد را می توان نام برد. وی اولین کار سینمائی خود را با نام “توبة نصوح” در سال 1360 بازی کرد و بعد از آن در فیلمهائی مثل پرواز در شب، انسان و اسلحه، گورکن، مجاهدتهای خاموش، ایوب پیامبر و دنیای وارونه ایفای نقش داشته که در همة این آثار به جز دنیای وارونه نقش اصلی را داشته است.
در سال 1370 “ایوب پیامبر” را نوشت و به صحنه برد و سپس آن را در قالب یک سریال 5 قسمتی فیلمبرداری و از تلویزیون پخش کرد و در سال 1375 سریال  “مردان آنجلس” را در 18 قسمت بر اساس داستان “اصحاب کهف” بازنویسی وکارگردانی نمود و در سال 1378 نسخة سینمائی اصحاب کهف را ساخت. سلحشور در همه این سال ها، براساس بودجه های کلان دولتی کار کرده است.