آمریکا بیشتر زیان می بیند یا اروپا

نویسنده

» گزارش بی بی سی از تاثیر تحریم ها

جاناتان مارکوس

 

تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای متوقف کردن توانایی ایران برای صدور نفت خود، به مرحله بالاتری صعود کرده است.

این تحریم ها تاثیر مهمی بر روی ایران دارد و کارشناسان نفتی تخمین می زنند که صادرات نفت ایران ممکن است یک ملیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. این مقدار یعنی 40 درصد کاهش نسبت به سال 2011.

به همین نسبت درآمد نفتی ایران کاهش پیدا خواهد کرد البته هنوز مشخص نیست که ایران بخواهد با درباره برنامه های اتمی بحث برانگیزش تجدیدنظر کند.

اول ماه ژوئیه، تحریم های اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد که بر اساس آن واردات نفت از ایران ممنوع می شود. کشورهای اروپایی مصرف کنند23 درصد نفت ایران هستند.
آنچه این تحریم ها را قوی تر می کند این است که هیچ شرکت اروپایی اجازه ندارد هیچ خدمات و کمک مالی در مورد خرید یا نقل و انتقال  نفت و محصولات نفتی ایران انجام دهد.

معنایش این است که شرکت های حمل و نقل دریایی که نفتکش هایشان را در لندن بیمه کرده اند هم باید بدنبال راه حلی برای انتقال نفت ایران باشند.

همه اینها راه حل های آمریکاست که تلاش می کند بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران در آسیا را تشویق کند تا خرید خود را از ایران کاهش بدهند.

چین،هندوستان،ژاپن و کره جنوبی همگی در ماه های اخیر این کار را کرده اند و گفته می شود که کره جنوبی اعلام کرده است که از ماه ژانویه خرید نفتی خود را از ایران قطع می کند.

تلاش آمریکا علیه موسسات مالی است که قدم های کافی برای کاهش وابستگی نفتی کشورشان برنداشته اند. این موسسات تلاش می کنند تا راه حلی برای خرید حتی بخشی از واردات نفتشان از ایران پیدا کنند.

به همین دلیل آمریکا 20 کشور را که واردات نفت خود را کاهش داده بودند چشم پوشی کرد و تحریم های مالی آنان را بخشید که اخیرا می شود به چین و سنگاپور اشاره کرد.

برای بسیاری از کشورهای اروپایی، کاهش واردات نفت ایران آسان نبوده است. همانطور که پروفسور پل استیونس، محقق ارشد دانشگاه چتهام هاوس می گوید:« اصلی ترین مصرف کنندگان نفت ایران، ایتالیا و یونان بودند که هر دو کشور خسارت دیده اند.»

وی می گوید:« بطور خاص، یونان خسارت دیده است زیرا نفت ایران را با شرایطی بسیار خوب دریافت می کرده و دیگر نمی تواند فروشنده ای مانند ایران پیدا کند.»

وی می گوید:« یکی دیگر از دلایل اسن است که به محض اعلام تحریم ها، قیمت نفت در بازار افزایش پیدا کرد و یونان از این جهت هم خسارت دید.

در این هفته های آخر، تعدادی از تولید کنندگان نفت از جمله عربستان سعودی تولید خود را بالا بردند.

باید دید به محض اجرای تحریم نفتی، قیمت نفت در اروپا چه تغییری خواهد کرد.

پروفسور استیونس می گوید:« تغییر ناگهانی قیمت، بسیار ناچیز خواهد بود زیرا بازار نفت خبر را بخوبی هضم کرده است.»

وی می افزاید:« همه چیز بستگی به واکنش ایران دارد. با اینحال من انتظار ندارم اتفاق عجیبی بیافند. در یک دوره متوسط بازار متکی بر تولید تولیدکنندگان دیگر است و به همین دلیل قیمت ها بالا نمی رود»

پس واردات نفت اروپا از ایران متوقف می شود و آنچه مهم است این است که آمریکا تلاش می کند خریداران آسیایی نفت از ایران را تحت فشار قرار بدهد تا میزان خریدشان را از ایران کاهش بدهند.

اما تحریم های دستچین شده، اگرچه به اقتصاد ایران ضربه می زند اما به نظر نمی رسد که نتایج سیاسی داشته باشد.

نایجل کوشنر،یک وکیل ساکن لندن و متخصص امور مربوط به تحریم است.

او معتقد است که تحریم های ماه ژوئیه آنقدر ها از لحاظ فشاری که روی ایران می آورد، مهم نیست به خصوص که به نتیجه مورد نظر هم نمی رسد.

وی می گوید:« اتحادیه اروپا مدت هاست که ایران را تحریم ها تهدید می کند و شکست خورده است.»

او معتقد است که فشار آمریکا ضربه بیشتری به ایران می زند.

به گفته وی:« دست اروپا کوتاه است و نمی تواند به موفقیت هایی که آمریکا تا کنون دست یافته است برسد. آمریکا موفق شده است که خرید نفت را متوقف کند و قیمت نفت را پایین نگه دارد.»

کوشنر  می گوید:«  این فشار آمریکاست که باعث شده است ارزش ریال در مقابل ارز خارجی پایین بیاید. خطر زمانی بوجود می آید که ایران بخواهد درآمد هایش را افزایش بدهد. چه چیز بهتر از ایجاد یک مناقشه در منطقه برای رسیدن به این مقصود؟ اگر قیمت عمومی نفت ناگهان بالا برود، مسلما ایران می تواند نفت اش را به قیمت بالاتری بفروش برساند.

در پی این اقدامات  تنش در منقطه بار دیگر بالا می رود. اما بسیاری از تحلیلگران تردید دارند که در روند گفتگوهای ایران و شش قدرت بزرگ جهان، پیشرفتی صورت بگیرد.

تریتا پارسی، تحلیلگر، دیپلماسی ایران در مورد برنامه های اتمی اش “تضمین ادامه حیات” توصیف می کند.

هرچه تحریم ها شدید تر می شود، ایران و سایر مذاکره کنندگان باید تصمیم بگیرند که آیا ادامه مذاکرات نتیجه مثبتی خواهد داشت یا نه.

آقای پارسی معتقد است که بازی پیدا کردن مقصر آغاز شده است. ایا یک تابستان داغ پر تنش دیگر در خلیج فارس آغاز شده است؟

بی بی سی، 1 ژوئیه