آژیر وضعیت قرمز در خرداد سیاسی

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» نه مشایی کوتاه آمده‏، نه مخالفانش

بازداشت تقریبا سی نفر از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی طی هفته‏های اخیر، چندان  او و محمود احمدی نژاد را به عقب نشینی جدی وادار نکرده است. حالا به نظر می‏رسد دایره محاصره در حال تنگ‏تر شدن است. دیروز در حالی که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی برای اولین بار از “دستور کار” این وزارتخانه برای “مقابله با جریانات انحرافی” سخن می‏گفت، خبر رسید که دیوان عدالت اداری حکم به انفصال چهار ساله ‏ی حمید بقایی از خدمات دولتی داده است.

 

بقایی ایستادگی می‏کند

حکمی که خود بقایی گفته است “قطعی نیست و باید در دادگاه تجدیدنظر به آن رسیدگی شود.” آنچنان که خبرگزاری‏هایی چون فارس و مهر گزارش کرده‏اند، بقایی با تکیه بر همین استدلال هنوز صندلی دبیری شورای عالی مناطق آزاد را ترک نکرده است. او به طور مشخص در کنفرانس خبری روز گذشته خود اعلام کرده که “فردا سر کارم حاضر می‌شوم”. گفته می‏شود بقایی همچنان سرگرم رایزنی در مورد بازگرداندن حکم خود است و چندان نشانی ازپذیرش این حکم در سخنان او دیده نمی‏شود.

به گزارش پایگاه خبری “اعتدال” در جریان برگزاری نشست خبری بقائی در دبیرخانه شورای مناطق آزاد، اسفندیار رحیم مشائی به صورت سرزده وارد ساختمان دبیرخانه و اتاق بقائی شد و وی نیز پس از پایان این نشست به وی پیوست تا شایعه‌‌ای درباره رایزنی‌های مشایی و بقایی پیرامون حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری تقویت شود.

حمید بقایی از نزدیک‏ترین افراد نهاد ریاست جمهوری به شخص اسفندیار رحیم مشایی است. به طوری که تا کنون تمام مراتب ترقی خود در پست‏های دولتی را با همراهی رحیم مشایی طی کرده است. از زمان حضور مشایی در رادیو تهران و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گرفته تا آغاز به کار دولت نهم که به عنوان قائم مقام اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی منصوب شد. وی در تیرماه ۸۸ با انتقال اسفندیار رحیم‌مشایی به نهاد ریاست جمهوری، هدایت سازمان میراث فرهنگی را عهده‌دار شد و در تابستان سال گذشته نیز عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا را از آن خود کرد. عنوانی که با دخالت مستقیم و اعتراض رهبر ایران تنها چند روز دوام آورد.

آنطور که خبرگزاری های داخلی گزارش داده‏اند، آقای بقایی پیشتر به خاطر برخی “تخلفات” محکوم شده بود، اما چون از اجرای حکم خودداری کرده دیوان عدالت اداری وی را به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده است. 

 

برخورد جدی‏تر با جریان مشایی

همزمان با انتشار اخبار مربوط به انفصال حمید بقایی از خدمات دولتی، برخی از چهره‏های منتقد اسفندیار رحیم مشایی خواستار برخوردهای جدی‏تر با خود او و نزدیکانش شده‏اند. حمید رسایی در مصاحبه‏ای با خبرگزاری فارس گفته “ما به احمدی‌نژاد بدون مشایی اعتماد و اعتقاد داریم و از نظر ما مشایی عنصری است که در زمین دشمنان این ملت بازی می کند.” او به طور مشخص خواستار دستگیری اسفندیار رحیم مشایی و “رسیدگی به  اتهامات مالی و سیاسی” او شده است. محمدرضا نقدی؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز دیروز هشدار داده که طی ماه‏های آینده “اطلاعات مفصلی از جریان انحرافی به مردم” خواهد داد. همچنین دو روز پیش احمد توکلی ، نماینده اصولگرای منتقد دولت در مجلس  در مصاحبه ای مفصل با خبرگزاری فارس اسفندیار رحیم مشایی و برخی دیگر از نزدیکان احمدی نژاد را “منحرف و یا متهم به فساد مالی” خوانده بود.

 

نزدیکان مشایی: برنامه داریم

روزنامه “هفت صبح” که گفته می‏شود متعلق به اسفندیار رحیم مشایی است طی مطلبی در شماره دیروز خود تلاش برای دستگیری مشایی رامورد تائید قرار داد. این روزنامه “دستگیری دوستان نزدیک” مشایی را “زمینه چینی برای دستگیری” خود وی عنوان کرده است. در این مطلب که به قلم سردبیر روزنامه “هفت صبح” نوشته شده، آمده “ما و سایر اصولگرایان پیشرو به راهی که انتخاب کرده‌ایم اعتقاد داریم و از قبل پیش‌بینی هزینه‌های احتمالی را کرده‌ایم و برای آنها برنامه داریم.”

این روزنامه نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی در حالی از داشتن برنامه برای مواجهه با اتفاقات احتمالی روزهای آینده خبر می‏داد که همزمان با آن سایت‏های خبری داخل ایران از “حادثه ای بزرگ در یک ماه آینده” سخن می‏گفتند. حادثه‏ای نه چندان مشخص که قرار است “شرایط کشور را به سود این جریان” تغییر دهد. سایت‏های منتشر کننده این مطلب منبع خبر را “یکی از سران جریان انحرافی” معرفی کرده‏اند.

 

خبری در راه است؟

سایت آینده در این باره نوشت “یکی از سران جریان انحرافی به برخی نزدیکان خود گفته است به زودی اتفاق مهمی رخ خواهد داد که روند حوادث را در کشور به سود این جریان تغییر خواهد داد، ظاهرا وی این خبر را از منابع خاص و متصل به غیب خود به دست آورده است.” آینده نیوز برای این اتفاق نامشخص دو حالت احتمالی را پیش بینی کرده است. یا مرگ “یکی از مسئولان ارشد که توازن قوا را برای این جریان بر هم زند” و یا “موضوع ظهور خفی” که چند ماهی است توسط نزدیکان مشایی به آن پرداخته می‏شود. سایت هفته نامه “یا لثارات الحسین” نیز در این باره مدعی شده است “سران جریان انحرافی معتقدند که ظهور خفی در حال انجام است و در ماه رجب امسال (۱۴ خرداد امسال) شاهد ظهور خفی خواهیم بود.”

پیش‌تر علی مطهری گفته بود تیم احمدی‌نژاد معتقد است”ظهور صغیر” رخ داده و دیگر نباید از ولایت فقیه اطاعت کرد.آقای مطهری گفته بود که “جریان انحرافی” در درون دولت معتقد است “ظهور صغیر رخ داده و ما در دوره ظهور صغیر اصلاً نیازی به ولی فقیه نداریم و می‌توانیم مستقیماً احکام را از خود امام زمان دریافت کنیم.”

دیروز سایت گزارشگران سبز عکسی مربوط به یکی از صفحات خبرگزاری فارس، که گفته می‏شود تنها دقایقی بعد از روی سایت این خبرگزاری حذف شده است را منتشر کرد. این صفحه مربوط به گزارشی از یک اظهار نظر اسفندیاررحیم مشایی بوده است. اظهار نظری که او طی آن خود را “شعیب بن صالح  خوانده و عنوان کرده بود که طی “ماه رجب خروج خواهد” کرد.

مهدی خزعلی نیز در وبلاگ خود با انشار مطلبی نسبت به اتفاقات پیش رو در خرداد ماه سال جاری هشدار داده است. او با بر شمردن سابقه اتفاقات تاریخی که در خردادماه به وقوع پیوسته‏اند نوشته “خرداد امسال آبستن حادثه ای به مراتب بزرگتر است، نیمه دوم خرداد نوزادی متولد خواهد شد که رشدی سریع وخارق العاده خواهد داشت، تنها نگرانی من این است که این پدیده – که چون لوبیای سحرآمیز رشد می کند و چون گودزیلا می بلعد – از کنترل خارج شود و همه چیز را نابود کند، من نگران تامین غذای این مولودم، این مولود همه چیز را خواهد بلعید، به صغیر و کبیر رحم نخواهد کرد، چپ و راست نمی شناسد،اصلاح طلب واصولگرا نمی داندچیست، اوگرسنه است، او تشنه است.”

خزعلی منظورش  را به روشنی از حادثه مورد نظر خود مشخص نکرده است و تنها به ذکر این مطلب که “از امروز به فکر چاره باشید،هرچند بسیار دیر شده است و برایتان تدبیری نمانده است” اکتفا می‏کند.

اسفندیار رحیم مشایی از همان بدو کار دولت نهم چندان باب میل اصولگرایان برای قرار گرفتن در ترکیب هیات دولت نبود. اما درگیری و نزاع او با مخالفان اصولگرایش کمتر از دو ماه پیش و با بازداشت عوامل تهیه فیلم “ظهور نزدیک است” شکل جدی‏تری به خود گرفت. نزاعی که به طور مشخصطی این دو ماه دولت را رو در روی طیف گسترده‏ای از نیروهای داخل حاکمیت جمهوری اسلامی، از مجلس گرفته تا شورای نگهبان و قوه قضائیه قرار داده است. براستی نتیجه این نزاع و رویدادهای روزهای آینده چیست که مهدی خزعلی ملتمسانه  از مردم می خواهد که “برای میهن تان دعا کنید.”