ایران در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره اتهامات جدید علیه تهران

بنجامین وایزر- اسکات شین 

دو عضو سابق وزارت اطلاعات ایران شهادت دادند مسؤولان این کشور از حملات 11 سپتامبر اطلاع قبلی داشتند. این مطلب در دادخواست دریک شکایت حقوقی در دادگاه فدرال در منهتن مطرح شده است؛ پرونده ای که در پی دریافت خسارت از ایران به دلیل “حمایت مستقیم و پشتیبانی مالی” این کشور از مرگبار ترین حمله تروریستی در تاریح آمریکا تشکیل شده است. 

بر اساس این دادخواست، یکی اعضای سابق وزارت اطلاعات ادعا کرده است ایران در طراحی حملات نقش داشته است. هویت و متن شهادت این فرد از سوی وکلای طرح کننده این شکایت علیه ایران به نمایندگی از خانواده ده ها نفر از قربانیان حمله یازدهم سپتامبر، فاش نشده است؛ اما در متن دادخواست محرمانه ارائه شده به قاضی درج شده است.

بررسی اتهامات مندرج در این شکایت مبنی بر اطلاع قبلی ایران از حملات، کار دشواری است زیرا شهادت مأموران سابق ایران به صورت محرمانه ارایه شده است. 

در این شکایت آمده است سازمان شبه نظامی حزب الله لبنان که با تهران پیوند دارد، برای طراحی حملات 11 سپتامبر 2011 و تسهیل دوره های آموزشی و مسافرت هواپیما رباها با القاعده همکاری داشته است. در متن شکایت آمده است که ایران و حزب الله پس از ارتکاب حمله، به فرار عاملان اجرایی القاعده کمک کردند و مکان امنی را در ایران در اختیار آنها قراردادند.

موضوع ارتباط ایران با حملات یازدهم سپتامبر توسط کمیسیون ملی تحقیق حادثه 11 سپتامبر مطرح شده بود اما مدت ها در کانون بحث و مناظره قرار داشت. القاعده که بر گرایش های افراطی مذهب سنی استوار است به طور معمول با شیعیان حاکم بر ایران در تضاد هستند و شاخه عراق این شبکه تروریستی گاه شیعیان را هدف بمبگذاری های خود قرار داده است. اما مأموران اطلاعاتی از مدت ها پیش عقیده داشتند میان القاعده و ایران در برابر آمریکا به عنوان دشمنی مشترک، گونه ای محدود از همکاری وجود داشته است.

ضمناً در این شکایت حقوقی از مسؤولان ایرانی، وزرا، حزب الله و القاعده به عنوان طرف شکایت نام برده شده است. وکلای خانواده قربانیان خواستار دادگاه غیابی متهمان شده اند. کارشناسان حقوقی معتقدند حتی اگر چنین دادگاهی برپا شود، دریافت خسارت مالی کار ساده ای نخواهد بود.

وکلا در اوراق دادگاه اعلام کرده اند عماد مغنیه رئیس شاخه نظامی حزب الله یک عامل تروریستی ایران بوده که در سال 2000 برای تدارک حملات 11 سپتامبر به عربستان سفر کرده بود.

مغنیه که در سال 2008 ترور شد، از سوی مقامات آمریکا به طراحی مجموعه ای از حملات تروریستی و آدم ربایی از جمله انفجار سفارت آمریکا و پایگاه باراکس در لبنان در سال 1983 متهم شده بود.

در گزارش کمیته یازده سپتامبر آمده بود «شواهد محکمی وجود دارد که ایران انتقال اعضای القاعده به داخل و خارج افغانستان را پیش از حادثه 11 سپتامبر تسهیل کرده بود و برخی از این افراد، بعداً جز هواپیما رباهای حملات 11 سپتامبر بودند.» ضمناً در این گزارش آمده است شواهدی وجود دارد دال بر اینکه عاملان ارشد حزب الله سفر هواپیما رباها به داخل ایران در نوامبر 2000 را از نزدیک تحت نظر داشتند.

کمیته در عین حال اعلام کرده بود «مدرکی دال بر اطلاع ایران یا حزب الله از طراحی آنچه بعداً حملات یازدهم سپتامبر نام گرفت، در اختیار ندارد» و «این موضوع به تحقیقات بیشتر دولت آمریکا» نیاز دارد.

توامس ای ملون جونیور یکی از وکلای خانواده قربانیان گفت شکایت اولین بار در سال 2002 در واشنگتن مطرح شد و بعداً به منهتن منتقل شد و او اکنون خواستار انجام تحقیقات است.

الن ساراچینی که شوهرش ویکتور جی ساراچینی خلبان یونایتد ایرلاین بود و در جریان ربوده شدن هواپیما و برخورد آن به ساختمان تجارت جهانی کشته شد گفت، وی به این دلیل وارد روند شکایت شده است که در پی پاسخ به سؤالات است. وی گفت: «اکنون ما می دانیم چه کسی به القاعده کمک کرد. ایران این کار را کرد. و ما می خواهیم دستگاه قضایی آمریکا، ایران را پاسخگو قرار دهد.»

شکایت وکلا بر گزارش 10 متخصص مسائل ایران و تروریسم و از جمله اعضای سابق کمیته بررسی یازدهم سپتامبر و افسران سابق سازمان سیا استوار است. آقای ملون گفت: «این کارشناسان روشن کرده اند که وقایع یازدهم سپتامبر بر همیاری ایران با القاعده در کسب گذرنامه بدون پیشینه بد و نیز روادید ورود به آمریکا استوار بوده است.»

اما گزارش کارشناسان تا آنجا پیش نمی رود که نظر مأموران سابق وزارت اطلاعات ایران مبنی بر اطلاع  قبلی این کشور از انجام حملات را تأیید کنند.

در شکایت آمده است مأموران جدا شده از وزارت اطلاعات و امنیت ایران «در مقامی قرار داشته اند  که امکان دسترسی  به اطلاعات حساس در خصوص حمایت ایران از تروریسم را داشته اند.» در متن گزارش آمده است اگر«هویت آنها و متن شهادت آنها به طور علنی منتشر شود» باعث نگرانی این شاهدان از امنیت خود و خانواده هایشان می شود.

منبع: نیویورک تایمز- 19 مه