ما می دانیم چه می کنیم شما به خاکی می زنید

نویسنده
حسین محمدی

» دانشجو: حضور بیشتر زنان در دانشگاه افتخار نیست

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعلام کرد طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تفکیک جنسیتی “باید” در دانشگاههای ایران انجام شود.وزیر علوم که در مراسم سی و دومین سالگرد انقلاب، در وزارت علوم سخن می‌گفت، در این باره چنین اظهارنظر کرد: “بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۶ که درباره حدود اخلاق اسلامی است، درباره برخوردها و معاشرت‌ها در دانشگاه‌ها آمده که دانشجویان زن و مرد باید در کلاس‌های درس، در دو ردیف جداگانه بنشینند.”

وی با اشاره به اینکه “باید حتی‌المقدور کلاس‌های دختران و پسران از هم جدا شوند و آن‌ها از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سالن‌های تشریح جداگانه استفاده کنند” اضافه کرد: “باید حتی در محیط‌های تردد و نصب اعلانات و محیط‌های اداری هرگاه احتمال اتهام می‌رود، از اختلاط بی‌مورد زن و مرد جلوگیری شود. مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند. در قسمتی که مراجعه‌کنندگان مرد هستند، از کارمند مرد و در قسمتی که مراجعه‌کنندگان زن هستند از زن استفاده شود.”

سخنان دانشجو در حالی بیان می‌شود که پیش از این حبیب محمدنژاد، معاون پژوهشی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها گفته بود اظهارنظرهایی که در مورد تفکیک جنسیتی می شود، دقیق نیست و ابتدا باید آن را آزمایش کرد.

در عین حال، علی عباس‌پور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این طرح را “غیرعملی  و توهین به دانشگاهیان” توصیف کرده بود: “بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نه در مجلس و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و وزارت علوم این کشور نیز تا کنون طرحی در این رابطه مطرح نکرده است.

طرح تفکیک جنسیتی گرچه در سال‌های نخستین انقلاب هم مطرح شده بود، اما پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال 84، شتاب بیشتری به خود گرفته است.

 

زن و مرد باید جدا شوند

این اما تمام سخنان وزیر علوم نبود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور زنان در دانشگاه‌ها، گفت: “آیا این درست است که ۹۵ درصد پرستاران مرد باشند و ۵ درصد زن؟ آیا این قضیه که خانم‌ها ۷۰ درصد در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند، یک افتخار است؟ این کجایش افتخار است؟”

وی با دفاع از بومی گزینی دانشگاه‌ها، آن را در راستای دفاع از خانواده دانست که “رکن رکین دین اسلام” است. وی همچنین فایده این طرح را جدا نشدن فرزندان از خانواده‌ها دانست و اجرای آن را مسبب حل مشکلات خوابگاه‌ها، هزینه‌ها و مسایل فرهنگی عنوان کرد.

این طرح که دو سال پیش در مجلس مورد تصویب قرار گرفت، از سوی نمایندگان به عنوان “هدیه مجلس به خانواده‌ها” معرفی شده  که قرارست “مشکلات دختران دانشجو” را حل ‌کند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به ابراز نگرانی عده‌ای از صاحبنظران و دانشگاهیان نسبت به طرح بازنگری در علوم انسانی گفت: “ما می‌گوییم دروس دانشگاهی باید اسلامی بشود. می‌گویند مگر قانون نیوتن را می شود اسلامی کرد؟ ما می‌‍دانیم چکار می‌کنیم. شما هم می دانید اما می زنید به جاده خاکی.”

او هدف از بازنگری علوم انسانی را جایگزینی تفکر اسلامی به جای تفکر لبیرالی دانست و افزود: “همه می‌دانیم که مردم، پیاده شدن اسلام را در همه حوزه‌ها می خواهند و آن را درتظاهرات ۹ دی ماه و ۲۲ بهمن سال گذشته به صراحت اعلام کرده‌اند، حالا ما بگوییم درخواست مردم را ولشان کن”.

سعید قدیمی، مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم پیش از این خبر داده بود که “چهارصد هزار” سرفصل دروس دانشگاهی ایران بازنگری می شود.

وی هفتاد درصد از این بازنگری را مربوط به علوم انسانی دانسته بود  و خبر داده بود که هم اکنون “وضعیت ۲۶۰ هزار سرفصل علوم انسانی از نظر تاریخ بازنگری” مشخص شده است. به گفته قدیمی، ۱۰۰ سرفصل دانشگاهی مربوط به رشته های هنری نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

طرح بازنگری سرفصل های دروس دانشگاهی، به ویژه در رشته های علوم انسانی، از تابستان سال ۱۳۸۸ و در پی انتقاد آیت الله خامنه ای، از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاههای ایران شدت گرفت. وی  در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها گفته بود آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی و ترویج تردید در مبانی اعتقادی می شود و از مراکز تصمیم گیری از جمله دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته بود که به این موضوع رسیدگی کنند.

در پی سخنان آیت الله خامنه ای، شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پژوهشگاه علوم انسانی ماموریت داد تا خواسته های رهبر جمهوری اسلامی را پیگیری کند.