صلح دانشجویی برای دانشجوی زندانی

نویسنده

» گزارش ایتال نیوز از جایزه مجید توکلی

الیزا کاسینلی

جایزه صلح دانشجویی سال ۲۰۱۳ به مجید توکلی، از رهبران تشکل دانشجوئی دانشگاه های تهران تعلق گرفت. وی به جرم سخنرانی اش علیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ و انتقاد از حکومت ایران به ۹ سال زندان محکوم شد. نام مجید توکلی در روز جهانی صلح به عنوان برنده این جایزه اعلام شد.

کمیته جایزه دانشجویی صلح که یک بنیاد غیر دولتی و از لحاظ سیاسی مستقل است، اعلام کرد که جایزه را به دلیل مبارزه بدون خشونت برای آزادی بیان و دموکراسی، به مجید اهدا می کند.

 یوناس گاهر ستور، وزیر امور خارجه نروژ، در زمان اعلام نام توکلی گفت: “امسال جایزه صلح دانشجویی به یک جوان شجاع تعلق می گیرد. برنده این جایزه سمبل دانشجویان ایرانی و فعالان سیاسی است.”

مجید توکلی در حال حاضر در زندان رجائی شهر در کرج زندانی است. او که در رشته مهندسی کشتی سازی فارغ التحصیل شده است در روز دانشجو در ۷ دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شد. او بعد از سخنرانی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، به زندان افتاد.

چند ماه قبل از این واقعه محمود احمدی نژاد برای دومین بار رئیس جمهور شد. انتخابات مخدوش منجر به اعتراضات خیابانی گسترده شد و حکومت مجبور شد دست به سرکوب و ایجاد خفقان بیشتر شهروندان ایرانی بزند.

مجید توکلی به دلیل حمایت از حقوق داشنجویان و دموکراسی محکوم شده است و این اولین بارش نیست. او قبلا مدت کوتاهی زندانی و بعد آزاد شد. در سال ۲۰۰۹، دادگاه او را به نه سال زندان قطعی محکوم کرد: پنج سال به جرم “ اقدام علیه امنیت ملی”، ۲ سال به جرم “توهین به رهبر” و ۶ ماه به جرم “توهین به رئیس جمهور”. در نوامبر سال ۲۰۱۱، دادگاه شش ماه دیگر به زندان او افزود این بار به جرم “تبلیغ علیه نظام”.

دانشجویان در جامعه ایران، قشر مهمی محسوب می شوند و در سال های اخیر دانشگاه همواره در بوجود آمدن یک اراده جدید سیاسی که به دولت فشار می آورد نقش مهمی داشته است و محل سازماندهی و فعالیت های سیاسی بوده است. به هر حال دانشجویان دائما از حقوق خود محروم می شوند یا به دلیل فعالیت های سیاسی شان به دادگاه فراخوانده می شوند. قوانین جوری تنظیم شده اند که به مقامات این مشروعیت را می دهند که دانشجویان را برای عقاید و فعالیت های سیاسی شان از تحصیل محروم کنند یا معلق کنند و یا بازداشت شان بکنند.

به گفته بزرگترین سازمان دانشجویی مستقل ایران، دفتر تحکیم وحدت، بین ماه مارس سال ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۲ دستکتم ۳۹۶ دانشجو از تحصیل محروم شده‌اند. دستکم ۶۳۴ دانشجو توسط نیروهای امنیتی یا اطلاعاتی دستگیر شده‌اند و ۲۵۴ دانشجو به دلیل ابراز عقایدشان محکوم شده اند.

ایتالنیوز، ۲۳ سپتامبر