شرکت سپاهی نفت ایران

نویسنده
نیما فرح آبادی

» گزارش آمریکا، تکذیب جمهوری اسلامی

دولت ایالات متحده آمریکا، شرکت ملی نفت ایران را که یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد. بر اساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا که روز دوشنبه سوم مهرماه منتشر شد از زمانی که رستم قاسمی، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه به عنوان وزیر نفت ایران انتخاب شده، نفوذ سپاه در این صنعت افزایش یافته است. دولت جمهوری اسلامی این گزارش را به شدت تکذیب کرده است.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه با حضور در کنگره این کشور در گزارشی دلایل و شواهد حاکی از ارتباط شرکت ملی نفت ایران با سپاه پاسداران را ارائه کرد.

آدام زوبین، مدیر اتاق کنترل دارایی‌های خارجی وابسته به خزانه‌داری آمریکا، در این باره به کنگره آمریکا گفت که این وزارتخانه گزارش‌های محرمانه و اطلاعات علنی موجود درباره این موضوع را بررسی کرده است.

به گفته وی، سپاه پاسداران در نقش عمده‌ترین بازیگر صحنه اقتصادی ایران بسیاری از بخش‌های مالی و اقتصادی، از جمله بخش انرژی، ساخت و ساز و سیستم بانکی کشور، را در کنترل خود گرفته است.

بر این اساس، میلیاردها دلار پروژه مربوط به بخش انرژی ایران بدون هیچ گونه رقابتی در اختیار قرارگاه خاتم الانبیاء قرار گرفته است.

خبرگزاری ها و منابع سیاسی می گویند که انتشار این گزارش، راه را برای تحریم های جدید علیه شرکت ملی نفت ایران که نبض اقتصادی و درآمدی دولت جمهوری اسلامی را در اختیار دارد، باز می کند. در این صورت، دولت آمریکا می تواند بانک ها، شرکت ها و موسسات پولی و مالی در سرتاسر جهان را که با شرکت ملی نفت ایران معامله می کنند، از دسترسی به بازارهای آمریکا منع کند.

گزارش وزارت خزانه داری آمریکا افزوده که به شواهد کافی برای مرتبط دانستن شرکت ملی نفتکش ایران به سپاه دست نیافته است.

شرکت ملی نفت ایران که در سال ۱۳۲۷پس از ملی شدن صنعت نفت ایران تأسیس و جایگزین شرکت نفت ایران و انگلستان شد، مسئولیت بهره برداری، استخراج، پالایش، پخش و صادرات منابع نفت ایران را بر عهده دارد.

این شرکت دومین شرکت بزرگ نفتی دنیا بر پایه تولید سالیانه نفت است.

انتشار گزارش وزارت خزانه داری آمریکا علیه شرکت ملی نفت ایران و مرتبط دانستن آن با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، باعث شد تا قیمت جهانی نفت که در روزهای اخیر اندکی کاهش یافته بود، مجددا به سرعت افزایش پیدا بکند.

در واکنشی جدا از بازارهای جهانی نفت به این گزارش، علیرضا نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت ایران، محتوای آن را “ادعایی واهی” خواند و به‌شدت تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیکزاد رهبر تاکید کرد که “هیچ گونه وابستگی” بین شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه با نهادهای نظامی “وجود ندارد”.

این مقام مسئول در وزارت نفت، همچنین در پاسخ به این سئوال مهر که آیا این گزارش با توجه به سابقه فعالیت رستم قاسمی، وزیر نفت، در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران مطرح شده، گفت که “جابه‌جایی افراد و مدیران بین دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی امری طبیعی است”.

علیرضا نیکزاد رهبر تأکید کرد: “وزیر نفت پس از جدایی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هیچ گونه وابستگی به این مجموعه ندارد.”

وزارت دارایی آمریکا بر اساس قانون “کاهش تهدیدهای ایران و حقوق بشر در سوریه” که اوت امسال به تصویب رسیده، موظف بود به کنگره این کشور درباره احتمال ارتباط شرکت های ملی نفت و نفتکش ایران به سپاه پاسداران گزارش دهد.

هر دو شرکت که به دولت ایران تعلق دارند، پیش تر بر اساس بخشنامه های اجرایی رئیس جمهوری آمریکا مورد تحریم قرار گرفته بودند.

ایالات متحده آمریکا ابتدای سال جای میلادی تهدید کرده بود که دسترسی برخی کشورها و شرکت های نفتی به بازارهای مالی ایالات متحده را قطع خواهد کرد، مگر اینکه آنها میزان خرید نفت از ایران را کم کنند.

آمریکا و متحدان غربی اش می گویند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال دستیابی به دانش ساخت سلاح اتمی است و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و مجازات های یکجانبه، برای وادار کردن ایران به راستی آزمایی فعالیت های هسته ای آن است.

در مقابل، جمهوری اسلامی می گوید که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و فعالیت های اتمی اش ماهیت صلح آمیز دارد.

صنعت نفت ایران که تقریبا تمام درآمد ارزی کشور را شامل می شود، در ماه های گذشته هدف سنگین ترین تحریم های بین المللی قرار گرفته است. علاوه بر این، بانک مرکزی ایران نیز هدف تحریم های مشابهی قرار گرفته و این مسئله اقتصاد و داد و ستدهای مالی ایران با جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اصلی ترین نهادهایی است که در سال های اخیر هدف تحریم های مجازاتی ناشی از برنامه اتمی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

از سپاه پاسداران به عنوان بزرگترین کارتل اقتصادی، مالی و پولی کنونی کشور با ده ها هزار میلیارد دلار سرمایه نام می برند که همزمان نقش عمده ای در برنامه های موشکی و اتمی جمهوری اسلامی بر عهده دارد.