ممنوعیت روز عاشقان

نویسنده

» گزارش فیگارو از اقدام جدید جمهوری اسلامی

مغازه داران در ایران از فروش کارت پستال یا کادوهایی که به مناسبت روز ولنتاین [۱۴ فوریه] فروخته می شود ممنوع شده اند. این درحالی است که جشن سن ولنتاین هر ساله محبوبیت بیشتری در ایران به دست می آورد.

خبرگزاری ایلنا در این رابطه به نقل از اتحادیه چاپخانه داران می نویسد: “چاپخانه ‌داران از هرگونه چاپ تبلیغات، کارت پستال‌، و توزیع هرگونه ادوات تزئینی به مناسبت روز ولنتاین ممنوع شده ‌اند.”

این خبرگزاری همچنین می نویسد: “اتحادیه چاپخانه داران، چاپ و تولید هرگونه کالای مرتبط با این روز، اعم از پوستر، جعبه، کارت های قلب دار، یا گل رز سرخ و همچنین هرگونه فعالیتی که در راستای ترویج این روز باشد ممنوع کرده است. اماکنی که از این مسأله سرپیچی کنند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.”

حکومت محافظه کار جمهوری اسلامی از سال های ۸۰ تاکنون درحال مبارزه علیه تهاجم فرهنگی غرب است. ولی سن ولنتاین طی یک دهه اخیر به جشن بزرگی در ایران تبدیل شده. جوانان در این روز به یکدیگر گل، شکلات، عطر، عروسک خرس، … هدیه می دهند.  

هر سال قبل از ۱۴ فوریه مغازه های شهرهای بزرگ به شکل ویژه ای تزئین می کنند و اکثر رستوران ها مملو از زوج های عاشق است.

این جشن به شدت از سوی محافظه کاران که معتقدند این گونه جشن ها جایی در فرهنگ اسلامی ندارند مورد انتقاد قرار گرفته. برخی از ملی گرایان ایرانی نیز پیشنهاد کرده اند که سن ولنتاین را با روز مهرگان جایگزین کنند. روز مهرگان جشنی است که در دوران قبل از اسلام برگزار می شده و تاریخ آن اوایل ماه اکتبر است. در این روز که مقارن با زمان برابری پاییزی است، میترا، یکی از ایزدان باستانی پارسی، مورد ستایش قرار می گیرد.

منبع: فیگارو، ۲ ژانویه ۲۰۱۱