رسانه قوی حزب‌الله با پول ایران

نویسنده

» گزارش فری بیکن از یکی از ادعاهای اسرائیل

آدام کردو

بنا به گفته سازمان اطلاعاتی اسرائیل، گروه حزب‌الله با 20 وبسایت به هفت زبان مختلف خود را در اینترنت تبدیل به قوی‌ترین گروه های اسلامگرای افراطی کرده است.

به گفته گزارش مرکز اطلاعات تروریسم میر آمیت اسرائیل، هزینه اقدامات حزب‌الله مستقیما از جانب ایران تامین می‌شود و توسعه ارتباطی این گروه نشان از نفوذ جهانیاش در سطح جهان مانند یک گروه افراطی تروریستی دیگر مانند القاعده دارد.

این گزارش می‌گوید: “برای حزب‌الله حضور سایبری بسیار مهم است، رهبران حزب‌الله و هم ایران این را سلاحی مهم در جنگ قلب‌ها و ذهن‌ها می دانند.”

این گزارش می‌افزاید، حمایت ایران از حضور اینترنتی حزب‌الله گواهی از تلاش‌های ادامه‌دار این کشور در کنترل گروه‌های ضد آمریکایی و ضداسرائیلی در سراسر جهان است.

به ادعای این گزارش، اکثر وب سایت‌های حزب‌الله پشتیبانی فنی خود را از شرکت‌های اینترنتی در آمریکا، اروپا (انگلیس، فرانسه) و لبنان دریافت می‌کنند.

“استراتژی تبلیغاتی و اطلاعاتی وب سایت‌های حزب‌الله متحدالشکل هستند و در خدمت این سازمان و مروج ایدئولوژی و برنامه سیاسی ایران هستند. طبق ارزیابی ما استراتژی رسانه‌ای گروه را حسن نصرالله و رهبری حزب‌الله برپایه استراتژی کلی ایران فرموله می‌کنند. سیاست رسانه‌ای حزب‌الله با ایران هماهنگ می‌شود و سیاست‌ها و دغدغه‌هایش برای شخصیت‌های ارشد این سازمان کاملا شناخته است.”

حزب الله و ایران از شبکه رسانه ای برای اشاعه اطلاعات داخلی و آموزش استفاده می‌کنند.

این گروه وب سایت‌های مختلفی را اداره میکند از جمله برخی که هدفشان جوانان است و بعضی دیگر که اهدافی ضدیهودی و ضداسرائیلی دارند.

این گزارش می‌افزاید: “در بررسی ما، ایران از حضور و امپراتوری رسانه‌ای حزب‌الله حمایت و محافظت می‌کند، چه از لحاظ برد و چه از لحاظ توانایی. به علاوه خود ایران دو وب سایت ایرانی مخصوص حزب‌الله را اداره می‌کند.”

حزب‌لله از گروه‌های ویترینی لبنانی استفاده می‌کند تا فعالیت‌هایش به عنوان گروه تروریستی ردیابی نشود و بتواند در شبکه‌های اینترنتی آمریکا و اروپا نفوذ کند.

این گزارش می‌گوید: “در ارزیابی ما استفاده از افراد و واسطه‌های اینترنتی لبنانی سه دلیل دارد: اول اینکه رابطه این وب سایت‌ها با حزب‌الله تا جای ممکن پوشیده باشد و شرکت‌های اینترنتی نتوانند آنها را به اصل خود وصل کنند. دوم اینکه مقامات آمریکایی و دیگر کشورهای غربی نتوانند این وب سایت‌ها را تعطیل کنند. سوم اینکه از حملات سایبری جلوگیری شود.”

علاوه بر این حزب‌الله شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم دارد.

به گفته این گزارش: “امروز شبکه رسانه‌ای گسترده حزب‌الله شامل کانال‌های ماهواره‌ای (المنار) ایستگاه رادیویی (رادیو نور) و روزنامه (الاحد / الانتقاد) و شبکه‌ای از وب سایت‌هاست. همچنین حزب‌الله از شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و رسانه‌های لبنانی هم استفاده می‌کند تا سیاست‌ها و مواضع خود را تبلیغ کند.”

وب سایت های حزب‌لله به هفت زبان است که بیشتر آنها عربی است. بقیه زبان‌ها انگلیسی، فرانسه، فارسی، عبری و نیز آذری و اسپانیایی هستند.

“از طریق این وب سایت‌ها اسپانیایی ها و آذری ها نیز با تبلیغات ضدغربی و ضداسرائیلی با رویکرد ایرانی مواجه می‌شوند.”

منبع: فری بیکن - 26 آوریل