سپاه و بسیج فیلمسازی می کنند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» با آموزش "سواد رسانه ای" و "فتوشاپ"

پس از تاسیس شبکه تلویزیونی “بسیج تی وی” توسط سپاه پاسداران و اعلام رسمی اینکه “ما وارد فعالیت های سینمایی شده ایم” از زبان محمدرضا نقدی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی که ریاستش را یکی از فرماندهان سابق سپاه برعهده دارد برای اعضای بسیج دوره های آموزشی “سواد رسانه ای، فیلمنامه نویسی، فوتوشاپ و کارگردانی” برگزار می کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری ها و وبسایت های متعلق به سپاه پاسداران “مجتمع آموزشی شهید آوینی” صدا و سیمای جمهوری اسلامی دور جدیدی از آموزش های رسانه ای خود برای اعضای فعال بسیج را آغاز کرده است.

اعضای صدای وسیما در این دوره های آموزشی” تدوین دیجیتال، عکاسی دیجیتال، فتوشاپ، تصویربرداری مقدماتی و پیشرفته، اصول گویندگی و فن بیان، گویندگی پیشرفته، تدوین پریمیر و ادیوس، فیلم‌نامه‌نویسی، مستندسازی مقدماتی، کارگردانی تلویزیونی، جنگ نرم، سواد رسانه‌ای” را به بسیجیان آموزش خواهند داد.

  پیش از این فرمانده بسیج اعلام کرده بود که “ما وارد فعالیت‌های سینمایی شده‌ایم که به زودی آثارش را یکی یکی می‌بینید. فیلم‌هایی ساخته شده. برخی در ابتدای کار و برخی در انتهای کار هستند و به تدریج ان‌شاءالله اکران و مردم عزیزمان بهره‌مند می‌شوند.”

11 دی ماه سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی با گفتن اینکه “انتقاد به سینمای ایران خیلی زیاد هست” در این باره گفته بود: “وقتی ما ارزش‌های خودمان را رها کنیم و بخواهیم برویم بر اساس ارزش‌های دیگران فیلم بسازیم حتما نتیجه‌اش خیلی انتقادآمیز می شود؛ چون ملت ما ارزش‌های دیگران را قبول ندارد. ملت ما به ارزش‌های دنیای غرب و نظام سرمایه‌داری دست رد زده و طبیعتا در عرصه سینما همین خصوصیات صادق هست.”

البته فرمانده بسیج در این اظهارات خود به نام سازندگان آثار سینمایی که توسط این نهاد نظامی تهیه و تولید شده و آماده اکران است اشاره نکرده بود.

پیش از محمدرضا نقدی نیز علی اصغر جعفری،از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در خراسان که در سالهای اخیر از سوی عزت الله ضرغامی به سمت های مختلفی همچون معاونت صدا و سیمای خراسان، مدیرمسئول روزنامه جام جم،مشاور کل رییس صدا و سیما و مدیرکلی حوزه ریاست این سازمان منصوب شده،  از تولیدات مشترک بسیج و صدا و سیما برای تلویزیون جمهوری اسلامی خبرداده بود.

او که فرماندهی بسیج صدا و سیما را برعهده دارد مهرماه سال جاری خبرداده بود که این نهاد نظامی و صدا و سیما در سال گذشته 10 سریال تلویزیونی تولید و برای سال جاری نیز 11 سریال تلویزیونی در دست تولید و آماده سازی برای پخش از شبکه های مختلف دارند.

هرچند که سابقه بسیج صدا و سیما به 10 سال می رسد اما خبر فعال سازی گروه تلویزیونی بسیج و برنامه سازی با سیاست ها و اهداف این نهاد نظامی از آذرماه 89 به صورت رسمی از سوی فرمانده بسیج اعلام شد.

محمدرضا نقدی با گفتن اینکه “اگر موضوعی در سطح بسیج مطرح شود چند میلیون مخاطب دارد و باید از این ظرفیت بسیج استفاده کرد”، خبر داده بود: “آئین نامه گروه تلویزیونی بسیج تنظیم شده است و گروه تلویزیونی بسیج به زودی تشکیل می‌شود.”

 تشکیل “گروه تلویزیونی بسیج” در شرایطی از سوی محمدرضا نقدی اعلام شد که پیش تر در سال 1387 و در زمان فرماندهی حسین طائب در بسیج، برخی منابع غیر رسمی اینترنتی نزدیک به این نهاد نظامی از راه اندازی تلویزیونی با نام “بسیج تی وی” برای گسترش فرهنگ ایثار، بصیرت دهی و مقابله با اهداف جنگ نرم دشمن خبرداده بودند.

ایجاد مانع برای سینمای مستقل

پس از این اخبار و اظهارات، 12 آذرماه امسال خبرگزاری ها و وبسایت های خبری متعلق به سپاه پاسداران اعلام کردند که شبکه تلویزیونی این نهاد نظامی تحت عنوان “بسیج تی وی” با حضور مقامات ارشد سپاه و بسیج و همچنین عزت الله ضرغامی فرمانده سابق سپاه و رییس کنونی صدا و سیما و همچنین سرتیپ پاسدار مسعود جزایری معاون تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح افتتاح شد و آغاز به کار کرد.

اخبار اعلام ورود بسیج به عرصه تلویزیون و سینما در شرایطی منتشر شده است که خردادماه سال گذشته ارگان سیاسی سپاه طی مقاله ای پیشنهاد کرده بود  با ایجاد “معاونت سینمایی سپاه و بسیج” این دو نهاد نظامی ضمن تلاش برای “همراه سازی افکار عمومی با بسیج و سپاه” در عرصه ای دیگر به “جنگ نرم با دشمنان” بپردازند.

هفته نامه صبح صادق که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران منتشر می شود همچنین نوشته بود: “پیشنهاد می شود جهت نیل به این امر و همراه سازی افکار عمومی با سپاه و بسیج، رویکرد سینمایی در این دو نهاد قوت و شکل منسجم بگیرد و با تشکیل معاونت سینمایی و ایجاد بسترهای لازم و نیز برنامه ریزی برای تهیه فیلم های سفارشی و سفارش آن آثار به فیلم سازان حرفه ای و تربیت نیروی سینمایی در این مجموعه ها و تجمیع مراکزی که به صورت پراکنده در حال تولید آثار نشاید قوی هستند و حمایت مادی و معنوی از این تولیدات، یک عرصه جدید را در منازعه نرم علیه دشمنان انقلاب آغاز کنیم.”

این نشریه در نیمه تیرماه سال 90 نیز با تصریح اینکه “با استفاده بهینه و هدفمند از بودجه، می توان کنترل و هدایت جریان های سینمایی را با کمترین انرژی و زحمتی در دست داشت” خواستار تحت فشار قرار دادن سینماگران مستقل و گرفتن مالیات های سنگین برای کنترل سینمای ایران از سوی دولت شده بود.

 در همین راستا نشریه تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی به دولت احمدی نژاد توصیه کرده بود که “در این راه می توان فیلم های مسئله دار- از آثار سخیف و غیراخلاقی گرفته تا فیلم های جشنواره ای و شبه روشنفکرانه- را تحت تنگنای اقتصادی قرار داد. مثلاً می توان برای این گونه پروژه ها، مالیات سنگین تصویب کرد، به طوری که متولیان این گونه پروژه های مخرب، برای دستیابی به هدف خود مجبور به پرداخت هزینه و غرامت شدیدی شوند. به این ترتیب می توان با هدفمند کردن اقتصاد سینما در مرحله تولید، تا حد زیادی به اهداف فرهنگی و استراتژیک رسید.”

نشریه سپاه در این راه تنها به توصیه افزایش محدودیت ها بسنده نکرده و خواستار ایجاد محدودیت برای آثار سینماگران مستقل در زمان اکران نیز شده بود: “هدفمندسازی اقتصاد سینما به جز مرحله تولید، در مرحله اکران نیز باید انجام شود. در این مرحله نیز دولت باید به حمایت مستقیم مادی و معنوی از فیلم های ارزشمند و جریان ساز فرهنگی دست بزند. در مقابل شرایطی را ایجاد کند که فیلم های کم ارزش یا متضاد با آرمان های کشورمان، کمتر بتوانند فرصت خودنمایی و انحصار در نمایش را پیدا کنند.”

اداره سیاسی سپاه در شهریورماه سال جاری  با بالا گرفتن اختلافات داخلی میان مسئولان جمهوری اسلامی، گسترش نارضایتی های مردمی از بحران اقتصادی و افزایش تحریم های بین المللی خواستار “واکسینه کردن مردم” توسط فیلم های سینمایی، سریال ها و تله فیلم ها شده و تاکید کرده بود که در شرایط کنونی، “دستگاه های رسانه ای مهم ترین نقش را در فرهنگ سازی در راستای مواجهه جامعه با چالش های پیش رو” دارند.