ورود سپاه و بسیج به سینما

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» جنگ نرم در هنرهفتم

پس از دخالت سپاه پاسداران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و ورزشی، این بار فرماندهان این نهاد نظامی به دنبال ماه ها زمینه سازی برای راه اندازی گروه های تلویزیونی، پیشنهاد کرده اند با ایجاد “معاونت سینمایی سپاه و بسیج” این دو نهاد نظامی ضمن تلاش برای “همراه سازی افکار عمومی با بسیج و سپاه” در عرصه ای دیگر به “جنگ نرم با دشمنان” بپردازند.

ارگان سیاسی سپاه پاسداران در این باره نوشته است: “پس از سال های جنگ تحمیلی اولین موضوعی که در رابطه با هجمه نرم مطرح بود، موضوع تولیدات سمعی بصری مبتنی بر اندیشه غرب بود که محتوای القایی به بیننده در این آثار، ضد ارزش و ضد اخلاقی بود و به قصد بر هم زدن موازین اخلاقی و ایجاد ضد ارزش و تهی کردن هویت به صورت سازماندهی شده و بسیار گسترده وارد ایران می شود و با پیشرفت فناوری، نحوه توزیع آن امروزه سرعت بیشتری گرفته است”.

نشریه “صبح صادق” در این مقاله افزوده است که “مهم ترین نحوه مقابله در اینجا، گرفتن سهم بازار از آن تولیدات است یعنی تولید آثاری که مشتری یعنی مردم، به سمت آن سوق پیدا کنند و آن تولیدات را به سمت دیگر ترجیح دهند.از سوی دیگر، باید توجه داشت بهترین وسیله القای اندیشه صدور انقلاب اسلامی را می توان همین تولیدات دانست”.

نویسندگان ارگان سیاسی سپاه همچنین نوشته اند: “پیشنهاد می شود جهت نیل به این امر و همراه سازی افکار عمومی با سپاه و بسیج، رویکرد سینمایی در این دو نهاد قوت و شکل منسجم بگیرد و با تشکیل معاونت سینمایی و ایجاد بسترهای لازم و نیز برنامه ریزی برای تهیه فیلم های سفارشی و سفارش آن آثار به فیلم سازان حرفه ای و تربیت نیروی سینمایی در این مجموعه ها و تجمیع مراکزی که به صورت پراکنده در حال تولید آثار نشاید قوی هستند و حمایت مادی و معنوی از این تولیدات، یک عرصه جدید را در منازعه نرم علیه دشمنان انقلاب آغاز کنیم.”

فرماندهان اداره توجیه و تحلیل سپاه در این باره به عملکرد “شرکت ناجی هنر” وابسته به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی اشاره و عنوان کرده اند که عملکرد این موسسه “توانسته برای نیروی انتظامی یک وجهه خوب را همراه داشته باشد”.

شرکت ناجی هنر، یکی از شرکت های تابعه بنیاد تعاون نیروی انتظامی است که در دوره فرماندهی محمدباقر قالیباف در نیروی انتظامی توسط سرتیپ پاسداراحمد نوریان تشکیل شد، این شرکت در ابتدای فعالیت بیشتر به صدور مجوزهای “نظم و امنیت” برای پروژه های سینمایی اقدام می کرد اما پس از مدتی خود در پروژه های سینمایی به عنوان تهیه کننده حاضر شد و برای توجیه عملکرد خشن نیروهای انتظامی به خرید “گودمن”ها (نقش های مثبت) برای ماموران نیروی انتظامی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی صدا و سیما پرداخت.

فرماندهان اداره سیاسی سپاه پاسداران از دیگر سو به منافع اقتصادی حضور در عرصه سینما نیز چشم دوخته و ضمن پیشنهاد به سرمایه گذاری میلیاردی در این عرصه به مقامات ارشد این نهاد نظامی توصیه کرده اند: “نکته مهم دیگر در این مسئله، سرمایه گذاری است. یعنی سرمایه گذاری ای که در آن هزینه و فایده نسبت مناسبی پیدا کند و فواید به هزینه ها بچربد که فایده این امر به وضوح به اثبات رسیده و لازم است مسئولان امر در مجموعه سپاه و بسیج حتی از خیلی از هزینه ها صرف نظر کنند و سرمایه گذاری عظیم میلیاردی در این حوزه داشته باشند تا در آینده نزدیک به نقطه مناسب و قرین به مطلوبی در این حوزه برسیم”.

زمینه سازی برای حضور سپاه و بسیج در عرصه سینمای کشور در شرایطی از سوی سرداران اداره سیاسی سپاه پاسداران مطرح می شود که این نهاد نظامی پیش از این در عرصه های های سیاسی، اقتصادی و ورزشی نیز دخالت داشته است.

دخالت در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به نفع کاندیدای خاص (محمود احمدی نژاد)، سرکوب خونین مردم معترض به نتیجه انتخابات 1388، بازداشت گسترده فعالان سیاسی، مدنی و صنفی، خرید و انجام پروژه های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی، تاسیس بانک ها و موسسات مالی اعتباری، دخالت در بورس، خرید مخابرات ایران، هتل سازی و حضور در عرصه گردشگری، دخالت در لیگ فوتبال ایران، خرید و فروش تیم های فوتبال ازجمله مواردی است که بنا بر گفته فرماندهان مختلف سپاه و بسیج  و همچنین گزارش خبرگزاری های رسمی کشور این دو نهاد نظامی در آنها دست داشته اند.

 

بسیج تی وی و بازی های رایانه ای

زمینه چینی برای حضور در عرصه سینما و پیشنهاد معاونت سینمایی در سپاه و بسیج البته اولین گام و خواسته فرماندهان سپاه برای حضور در عرصه رسانه های تصویری نیست. آذرماه سال گذشته نیز فرمانده کل بسیج از تشکیل “گروه تلویزیونی بسیج” خبرداده بود.

محمدرضا نقدی در گردهمایی مسئولان فرهنگی سپاه های استانی و بسیج تاکید کرده بود که “اگر موضوعی در سطح بسیج مطرح شود چند میلیون مخاطب دارد و باید از این ظرفیت بسیج استفاده کرد”. به گفته وی: “آئین نامه گروه تلویزیونی بسیج تنظیم شده است و گروه تلویزیونی بسیج به زودی تشکیل می‌شود”.

فرمانده بسیج همچنین تاکید کرده بود که “کار فرهنگی و تبلیغی و بیدارگری به شکل یک کار خشک و کلاسیک دیگر جواب نمی‌گیرد بلکه باید شجاعت، نو آوری و ابتکار در کارهای فرهنگی موج بزند و از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده شود”.

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به رویگردانی خانواده برخی از فرماندهان سابق سپاه و جنگ از سیاست های کنونی دولت گفته بود: “ما از میان شهدا فقط به چند شهید اشاره می‌کنیم و دشمن روی اطرافیان این شهدا کار کرده و بیانیه‌هایی را به نفع خود از آنها گرفته ما مانند شهید همت و امثال او در دفاع مقدس زیاد داشته‌ایم، باید ظرفیت‌های دفاع مقدس را بشناسیم و شهدای استانی را هم معرفی کنیم”.

البته خبر تشکیل “گروه تلویزیونی بسیج” در شرایطی از سوی محمدرضا نقدی فرمانده بسیج اعلام شد که پیش تر در سال 1387 و در زمان فرماندهی حسین طائب، برخی منابع غیر رسمی نزدیک به فرماندهی بسیج از راه اندازی تلویزیونی با نام “بسیج تی وی” برای گسترش “فرهنگ ایثار، بصیرت دهی و مقابله با اهداف جنگ نرم دشمن” خبرداده بودند.

طی چندسال گذشته سپاه و بسیج در عرصه بازی های تصویری رایانه ای نیز ورود کرده اند. مسعود جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح که از او به عنوان یکی از حامیان اصلی پروژه های رسانه ای سپاه پاسداران و نیروهای مسلح نام برده می شود در شهریورماه سال گذشته پس از رونمایی از “جدیدترین بازی های رایانه ای ساخت سپاه پاسداران”  تصریح کرده بود: “مسئولیت افراد به ویژه اعضای بسیج در اهمیت پرداختن به جنگ نرم از سایر مواقع بیشتر و مهمتر است”.

دبیر ستاد عملیات روانی در مراسم رونمایی از دو بازی “لانه شیطان-2” و “کاروان آزادی” که توسط اعضای سپاه پاسداران برای کودکان و نوجوانان وتحت نظر خود او تولید شده است گفته بود: “ما چاره‌ای نداریم جز اینکه ذائقه‌های افراد را عوض کنیم”.