باید تعظیم عرض کنند تا آزاد شوند

نویسنده
جلال یعقوبی

» تاکید دوباره بر ضرورت توبه "سران فتنه"

در آستانه عید فطر، محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه طی سخنانی تاکید کرد که حصر رهبران جنبش سبز شکسته نخواهد شد. او گفت: “نظام با تمام سعه‌صدر خود با سران فتنه برخورد کرده است و دلیلی برای رفع حصر وجود ندارد. سران فتنه جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اینها در این مسائل شریک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند، چرا باید رفع حصر شوند؟” اژه ای اضافه کرد: “سران فتنه نه‌تنها نباید رفع حصر شوند بلکه باید ترتیباتی اتخاذ شود که اینها تاوان گناه بزرگ و جرم بزرگی را که مرتکب شده‌اند، بدهند.”

سخنان اژه ای بلافاصله پاسخ علی مطهری را در پی داشت. مطهری در نامه ای به دادستان کل کشور ادامه حصر موسوی و کروبی بدون حکم قضایی را ناقض قانون اساسی دانست و نوشت: “بدیهی است که قانون اساسی برای اجراست نه یک امر تشریفاتی.” او با اشاره به سخنان اژه ای درباره ضرورت توبه رهبران جنبش سبز، تاکید کرد: “خلاصه حرف شما این است که اگر توبه کنند، بخشیده می‌شوند. این منطق نه با عقل سازگار است و نه با شرع. توبه مربوط به رابطه انسان با خدا و جبران حق‌الله است و با توبه، حق‌الناس جبران نمی‌شود. اگر واقعاً تنها عامل خسارات مالی و جانی پدید آمده این دو نفر هستند و طرف مقابل هیچ نقشی در آن نداشته است چرا باید با توبه آنها از جرمشان گذشت؟ معلوم می‌شود مسأله اصلی این است که آنها باید تعظیم عرض کنند تا آزاد شوند و اصولاً منتقد نظام یا باید در زندان باشد و یا در حصر، نمی‌شود کسی به نظام انتقاد یا اعتراضی داشته باشد و آزاد باشد.این منطق نه با قانون اساسی ما، نه با شرع مقدس و نه با سیره اولیاء دین سازگار است.”

اژه ای پیش از این هم خواستار توبه آنان شده بود. او در بهمن ماه گذشته طی سخنانی در همدان گفته بود: “این جنایت، خیانت و ظلم بزرگ اتفاق افتاده و تا زمانی که سران فتنه نخواهند توبه کنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود. دادستان کل کشور یادآور شد: می‌گویند ما توبه نمی‌کنیم، این افتخار ندارد، توبه یک نعمت پروردگار است و البته هرکسی هم توفیق توبه پیدا نمی‌کند.” اژهای تاکید داشت: “افراد برای رفع حصر بی‌جهت تلاش نکنند.” چرا که قبل از توبه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

گرچه درخواست “توبه” از رهبران جنبش سبز، پس از ریاست جمهوری حسن روحانی شدت بیشتری گرفت، اما نتیجه ای نداشت. اوایل دی ماه سال گذشته، حجت‌الاسلام مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “ما هم واقعا خوشحال نیستیم. آقای میرحسین موسوی، تاج‌زاده، بهزاد نبوی، کروبی و… این‌طور شوند. چرا باعث می‌شوند که انسان برای‌شان گریه کند؟! ممکن است در درون خود بگویند که ما توبه کردیم اما این توبه محسوب نمی‌شود. زمانی توبه واقع می‌شود که پشت‌تریبون بگویند.[…] قدر رأفت و درایت رهبری که دارند را بدانند. از دل این رهبری می‌خواهند به دل اوباما پناه ببرند؟”

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان هم در همان روزها تاکید داشت: “از حرکات و رفتار فتنه‌گران معلوم است که قصد آنها برای فتنه انگیزی ادامه دارد. آنان هنوز هم توبه نکرده‌اند. هر وقت، در لفظ و درعمل اعلام کردند که توبه کرده‌اند، معلوم می‌شود که دیگر فتنه‌انگیزی آنان، ادامه ندارد.”

در حالی که آرزوی توبه رهبران جنبش سبز با گذشت زمان کم رنگتر میشد، تلاش برای “توبه” متوقف نشد. اواسط خرداد ماه گذشته محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در جمع نظامیان با اشاره به رهبران جنبش سبز، گفت: “گرچه این افراد همچنان توبه نکرده اند و از اینکه توفیق توبه راستین نیز نصیب آنها شود مأیوس هستیم، اما از خدا می خواهیم تا همه گمراهان را هدایت کند.”

چند هفته پیش، رئیس کل دادگستری استان تهران هم طی سخنانی درباره “سران فتنه” تاکید کرد: “ همانند سایر بزهکاران اگر از اقدامات و کرده خود پشیمان باشند و اظهار توبه و ندامت کنند، نظام جمهوری اسلامی که همراه با عطوفت و مهربانی است، عفو آنان را در دستور کار قرار خواهد داد اما قرار بر این نیست که دیگران در این تصمیم مداخله کنند بلکه مسیر عفو مسیری است که باید افراد خطاکار برای خود هموار کنند.”

البته از دیدگاه راستگرایان تندرو، موسوی، رهنورد و کروبی تنها کسانی نیستند که باید توبه کنند. روزنامه کیهان یکبار هم پیشنهاد کرده بود برای “تعامل با نظام” ، “بهترین واسطه و شفیع برای خاتمی، اظهار توبه و ندامت از جانب خود وی است.” از دیدگاه نیروهای تندرو در حکومت ایران، حصر موسوی، رهنورد و کروبی کافی نیست و باید حصر را گسترده تر کرد.

سال گذشته، سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “دو ضلع از سران فتنه در حصر نیستند در حالی که باید می‌بودند و آنها دارند در خارج از حصر، فتنه را مدیریت می‌کنند لذا رسانه باید از این حوزه مراقبت کند.”

سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و از اعضای سپاه پاسداران، هفته گذشته سخنان محسنی اژه ای را با عنوان “آب پاکی دادستان روی دست حامیان رفع‌حصر سران‌فتنه” منتشر کرد و در بخش اظهارات خوانندگان خود، خواستار حصر خاتمی و هاشمی رفسنجانی هم شد. یکی از خوانندگان این سایت نوشته بود: “رفع حصر که نباید بشه هیچ ! ما خواستار حصر خاتمی فتنه گر هم هستیم.” و دیگری معتقد بود: “ما خواستار حصر جناب ستون خاطره‌ساز و همسر حماله‌الحطب و فرزندانش نیز هستیم.”

تذکر چندی پیش گروهی از نمایندگان مجلس به وزیر دادگستری که خواستار “ممنوع‌التصویری و ممنوع البیانی” سید محمد خاتمی شده بودند، در واقع تلاشی برای گسترش”حصر” به دیگر اضلاع “فتنه” بوده است.

چند روز پیش، محمد علی ابطحی با انتشار تصویری از راه پیمایی قدس در شهر شیراز نوشته بود: “امروز (روز قدس) علاوه بر تهران که در کنار مساله قدس کلی به حوادث سال ۸۸ پرداخته بودند، در شیراز تابلویی به دیوار زده بودند باعکس آقایان خاتمی، کروبی، موسوی و عده ای دیگر که مردم به آنها تیراندازی می کردند. من هم هستم. تقبل الله”