دخالت دولت درتهیه لیست گوش به فرمانها

نویسنده
نازنین کامدار

» مطهری: رهبری می داند احمدی نژاد از نظرش کوتاه نمی آید

درحالی که تهدید نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت به دلیل دیدار با محمد خاتمی و طرح “کف مطالبات اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات” از سوی وی همچنان ادامه دارد، محافظه کاران  سنتی از جمله اعضای حزب موتلفه و چهره هایی چون ولایتی و حداد عادل در تلاش برای رسیدن به تفاهم با محمود احمدی نژاد برای ائتلاف در انتخابات آتی مجلس دیدار کردند.

خبرگزاری های وابسته به دولت و نهادهای حکومتی از جمله فارس، روز گذشته از دیدار 3 چهره  راستگرا با احمدی نژاد برای رسیدن به توافق بر سر فهرست انتخابات مجلس آینده خبر دادند. دیداری که از سوی علی مطهری، نماینده منتقد دولت در مجلس به “دخالت احمدی نژاد در انتخابات” تعبیر شده و واکنش شهاب الدین صدر، نائب رئیس مجلس و حامی احمدی نژاد را در پی داشته است.

فارس به نقل از شهاب الدین صدر نوشته است: “محمود احمدی نژاد با غلامعلی حدادعادل، حبیب الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی در روز پنجشنبه درباره وحدت اصولگرایان جلسه گذاشته است و گفته که برای وحدت تلاش خواهد کرد”.

صدر افزوده است:” ابتکار آقای احمدی نژاد برای تشکیل جلسه 30 نفره میان اصولگرایان ابتکار خوبی بود که در نتیجه آن بنا شد آقایان ولایتی، حداد عادل و عسگراولادی مذاکرات این جلسه را پیگیری کرده و چارچوب های همکاری و وحدت میان اصولگراریان را تعیین کنند تا در جلسه 30 نفره دیگری با حضور رئیس جمهور جمع بندی لازم انجام شود”.

این در حالیست که همزمان با برگزاری این جلسه، نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه از لزوم «وحدت اصولگرایان» سخن گفته و به اطرافیان احمدی نژاد هشدار داده است که “رقابت درون گروهی اصولگرایان فرش قرمز زیر پای رقیبان است”. وی اشاره ای به هوت این “رقبا” نکرده است.

به نوشته فارس، او پس از دیدار هم حزبی اش، حبیب الله عسگر اولادی با احمدی نژاد این هشدار را داده و گفته است: “اگر امروز اصولگرایان گمان کنند جریان رقیب حذف شده است و به جای رقابت با رقیبان، به رقابت داخلی بپردازند، این رویکرد اصلا به مصلحت نیست و اگر بدین صورت عمل شود همان پهن کردن فرش قرمز زیرپای رقیبان است”.

حبیبی نیز دیدار سه راستگرا با احمدی نژاد را تائید کرده و گفته است: “آقای احمدی نژاد در تماس تلفنی که با آقای عسگراولادی داشتند، اعلام کرد که امروز هم آمادگی وجود دارد که حرکت قبل از مجلس هشتم را تکرار کنند، بنابراین جلسه 30 نفره‌ای از اصولگرایان با حضور دکتر احمدی نژاد تشکیل شد و مقرر شد، آقایان، حداد عادل، ولایتی و عسگراولادی جلسات را ادامه دهند و در صورت نیاز آقای احمدی نژاد علاقمندی خود را برای شرکت در جلسات ابراز کردند”.

تلاش موتلفه برای نزدیک شدن به احمدی نژاد و مشایی در حالی است که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دو تشکل راستگرای مخالف مشایی طی چند ماه گذشته کوشیده بودند تا ائتلاف محافظه کاران را بدون حضور هواداران احمدی نژاد شکل دهند.

در عین حال تلاش های اخیر احمدی نژاد برای دخالت در فهرست انتخاباتی راستگرایان در مجلس، با واکنش تند یک محافظه کار منتقد دولت مواجه شده؛علی مطهری در اینباره به خبر آنلاین گفته است: “اصول‌گرایان چاره‌ای جز اینکه در انتخابات آتی دو فهرست بدهند ندارند. به عنوان مثال چگونه ممکن است نام آقای سیدرضا اکرمی در کنار نام آقای رسایی در یک فهرست قرار گیرد درحالی که برداشت آنها از اصل ولایت فقیه یا آزادی بیان از زمین تا آسمان متفاوت است؟ البته تلاش‌هایی که برای وحدت اصول‌گرایان بر محور جامعتین صورت می‌گیرد خوب است اما آقایان مشایی و احمدی‌نژاد تمکین نخواهند کرد و فهرست مجزا از افراد گوش به فرمان خواهند داد”.

مطهری در این گفت و گو انفعال آیت الله خامنه ای در برابر احمدی نژاد را هم فاش کرده و گفته است: “در مسائل اساسی آقای احمدی‌نژاد اگر به ‌نظریه‌ای رسیده باشد، یا آقای مشایی نظری داشته باشد، آن قدر بر آن پافشاری می‌کند تا نظر خودشان پیاده شود. رهبری چون می‌دانند رئیس‌جمهور از نظر خودش کوتاه نمی‌آید معمولاً دخالت نمی‌کنند”.

بنا به نوشته خبر آنلاین تحرکات اخیر احمدی نژاد و دیدارهای وی با راستگرایان به معنای “دخالت دولت در انتخابات” است.

اظهارات مطهری باعث شد تا شهاب الدین صدر در یک روز دو بار مصاحبه کند و در واکنش به انتقادات مطهری به خبرنگار “خبرآنلاین” چنین بگوید: “اگر چه اظهار نظر آقای مطهری قابل احترام است ولی ابتکار آقای احمدی نژاد برای ایجاد وحدت در انتخابات آتی، دخالت دولت محسوب نمی شود”.

صدر ادامه داد: “آقای مطهری فراموش نکنند که جزو سهمیه آقای احمدی نژاد بودند و با رایزنی رایحه خوش خدمت و بحث های زیاد وارد لیست جبهه متحد شدند”.

اما واکنش به سخنان مطهری به شهاب الدین صدر که دو ماه قبل و با یاری فراکسیون “دولتیان” جانشین محمد رضا باهنر در هیات رئیسه مجلس شد، محدود نمانده و از آنجا که مطهری در گفت و گوی اخیرش از دیدار اقلیت مجلس با خاتمی استقبال و حتی خواستار دیدار مشابهی از سوی اکثریت با وی شده و حتی مطالبات خاتمی را “منطقی و معتدل” دانسته بود، بار دیگر مورد حمله شدید رسانه های هوادار دولت قرار گرفته است.

رجانیوز، ارگان تندروهای طرفدار  احمدی نژاد به بهانه مواضع اخیر مطهری، خواستار اخراج وی از “فراکسیون اصولگرایان” شده و در گفت و گویی با حسین ابراهیمی، که وی را رئیس هیات داوری فراکسیون اصولگرایان مجلس معرفی کرده، به نقل از وی نوشته است: “پس از تعطیلات مجلس نظر سایر اعضا را برای تشکیل جلسه ای در مورد بررسی مواضع علی مطهری جویا خواهیم شد.”

محمود احمدی نژاد همزمان با تلاش برای جلوگیری از حضور احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات از طریق حمله تبلیغاتی و نیز رد صلاحیت در شورای نگهبان، با ورود به رقابت های درون گروهی محافظه کاران، می کوشد لیستی هماهنگ با خود و مشایی را به دیگران بقبولاند.