دفن شبانه و مخفیانه جسد محسن پزشکپور

نویسنده
پرستو سپهری

» به دستور مقامات امنیتی انجام شد

جسد محسن پزشکپور، موسس حزب پان ایرانیسم، شب گذشته به دستور وزارت اطلاعات به طور مخفیانه در گورستان بهشت سکینه کرج و درمحاصره مامورین امنیتی، به خاک سپرده شد.

محسن پزشکپور روز ۱۶ دی ماه در تهران، پس از یک بیماری طولانی درگذشت. او که هنگام مرگ ۸۳ سال داشت، حقوقدان، وکیل دادگستری و نماینده مجلس شورای ملی ایران بود که یکی از معروفترین نطق های خود را در مخالفت با استقلال بحرین در مجلس شورای ملی ایراد کرده بود.
پایه‌های ایدئولوژیک حزب پان ایرانیست در ۱۵ شهریور ۱۳۲۰ گذاشته شد. این حزب در شامگاه ۱۵ شهریور۱۳۲۶، به پیشگامی محسن پزشکپور، محمدرضا عاملی‌ تهرانی، علینقی عالیخانی، داریوش همایون و حسین طبیب حزب پان‌ایرانیسم تشکیل شد.

این حزب که در سال ۱۳۳۰ وارد مرحله حزبی و سیاسی شد، در دوره‌های گوناگون مجلس شورای ملی نماینده داشت. پس از انقلاب  اسلامی (۱۳۵۷) مرکز اصلی حزب به خارج از کشور منتقل شد و هم اکنون در داخل و خارج از ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

محسن پزشکپور، که چند سال پیش به ایران برگشته بود، روز پنجشنبه 16 دی ماه پس از یک دوره‌ی سه ساله‌ی بیماری در منزل خواهرش در تهران درگذشت.

براساس تصمیم خانواده، قرار شده بود جسد محسن پزشکپور روز جمعه با حضور تعدادی از دوستان و آشنایان از منزل خواهرش تا بیمارستان پاستور نو بدرقه شود؛ روز دوشنبه هم برای خاکسپاری در نظر گرفته شده بود.

اما ساعاتی پس از درگذشت محسن  پزشکپور، نیروهای امنیتی به خانواده او اعلام کردند برگزاری هر نوع مراسمی ممنوع است و با برخورد نیروهای امنیتی مواجه می‌شود. براساس دستور اکید وزارت اطلاعات تنها خانواده‌ی نزدیک  محسن پزشکپوراجازه داشتند جنازه او را تا سردخانه‌ی بیمارستان همراهی کنند.به این ترتیب صبح روز جمعه اندک بدرقه کنندگان بنیانگذار حزب پان ایرانیسم درمحاصره مامورین امنیتی و درحالیکه سرود “ای ایران” را می خواندند، پیکر او را به بیمارستان منتقل کردند.

مأموران وزارت اطلاعات شنبه شب هم با زهرا صفارپور، دبیرکل کنونی حزب پان‌ایرانیست تماس گرفتند و وی را برای روز یکشنبه احضار کردند.در این جلسه به  دبیر کل حزب پان ایرانیست و خانواده محسن پزشکپور اعلام شد جنازه‌او باید یکشنبه شب[دیشب]  مخفیانه و شبانه به خاک سپرده شود و در صورت امتناع از این دستور، نیروهای امنیتی پیکر پزشکپور را از بیمارستان تحویل می‌گیرند، در جائی دفن می‌کنند و پس از ده روز محل گور را به خانواده  اش اطلاع می‌دهند. به دنبال این دستورشب گذشته پیکر محسن پزشکپور با حضور خانواده و تعداد انگشت‌شماری از دوستان وی و در حضور نیروهای امنیتی، شبانه در بهشت سکینه‌ی کرج به خاک سپرده شد.