واکنش اطلاعاتی به رانتخواری ارزی

نویسنده
فیروزه متین

» چرا مصلحی هر روز عصبانی تر می شود؟

در حالی که ماجرای تشدید تحریم های ایران از سوی سنای آمریکا برای نخستین بار با واکنش شدید کاخ سفید مواجه شده و باراک اوباما از طریق تهدید سنا به وتو، می کوشد تا تعهد خود را به صلح با ایران نشان دهد، نیروهای افراطی در ایران کماکان نسبت به توافق ژنو خشمگین اند. خشمی که به نظر برخی ناظران بیش از آنکه ناشی از یک شکست سیاسی باشد، دارای انگیزه های اقتصادی است.

از جمله افرادی که در طی روزهای اخیر بارها به توافق ژنو حمله کرده و از آن به عنوان شکست دیپلماسی سازش نام برده، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات  دولت گذشته است. فردی که تنها سابقه سیاسی اش قبل از روی کار آمدن دولت  محمود احمدی نژاد، حضور در محفل درس مصباح یزدی بوده و سابقه اجرایی ناچیزی در وزارت اطلاعات داشته و به نظر کارشناسان عوام ترین کسی است که تاکنون به پست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی تکیه زده است.

مصلحی این روزها از ادامه توافقات بین المللی بسیار خشمگین است و همچون دیگر اعضای جبهه پایداری به آن حمله می کند.

به گزارش رجانیوز، کسی که احمدی نژاد تا آخرین روزهای ریاست جمهوریش از پذیرفتن وی به عنوان وزیر اطلاعات خودداری کرد روز پنجشنبه در جمع برخی از لباس شخصی های وابسته به بسیج در “حسینیه چیتگر” تهران سخنرانی کرده، نکات تازه ای را در جایگاه سخنگوی طیف افراطی حکومت  به توافقات هسته ای بر زبان آورده است. نکاتی که حرف و حدیث ها از ضرر میلیاردی او از توافقات ژنو را تا حد زیادی تایید می کند.

حیدر مصلحی گفته است: “به نظر من کسانی که خیلی به تحریم ها می‌پردازند و به آن دامن می‌زنند اشتباه می‌کنند. دشمن اصلاً همین را می‌خواهد. ما ۳۵ سال است که در تحریم هستیم. تحریم دیروز، امروز و ده سال پیش نیست. از زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است تا حالا در تحریم هستیم. اشاره‌ای می‌کنم شاید برخی از اعزّه یادشان باشد. ما در دوران دفاع مقدس تحریم‌هایی که داشتیم اصلاً با امروز قابل قیاس نیستند. آن تحریم‌ها خیلی شدیدتر بودند و خیلی هم سخت‌تر. امروز کشتی کالاهای اساسی ما را کسی در خلیج‌فارس با موشک نمی‌زند و کشتی کالاهای اساسی‌مان را می‌آوریم، اما در دوران دفاع مقدس کشتی کالاهای اساسی ما را موشک می‌زدند و غرق می‌کردند”.

او می افزاید: “همین امروز بالای ۵۰ درصد تحریمی که از آن صحبت می‌شود، تحریم داخلی است. تحریم خارجی نیست. باید مدیریت قوی کرد تا این تحریم‌ها برطرف شوند. بخش خصوصی ما وقتی صادرات دارد، فریادی که می‌زدیم و با کمال تأسف بدان توجه نمی‌شد، این بود که بخش خصوصی دارد صادراتش را به خارج می‌برد، دلارهایش را در آنجا دپو می‌کند و به داخل نمی‌آورد. این دلارها را اگر بیاورند، بسیاری از مشکلات تحریم حل می‌شود. این را یک کاری‌اش بکنید. هنوز هم این وضعیت ادامه دارد. این که مقام معظم رهبری در بحث نرمش قهرمانانه می‌گویند در عین حال که آنجا می‌روید و دیپلماسی را دنبال می‌کنید و باید هم بکنید و ما هم پشت شما هستیم، اما باید یادتان باشد که باید روی اقتدار داخلی‌تان سرمایه‌گذاری کنید”.

او که به نظر می رسد از برداشته شدن تحریم ها شدیدا خشمگین است، می افزاید: “مقوله تحریم‌ها مقوله‌ای است که بی‌دلیل نباید بزرگش کنیم. دشمن این را خوب فهمیده که تحریم‌ها در رشد، پیشرفت و بالندگی ما اثر جدی داشته است. این چیزی که دارم می‌گویم بحث‌هایی است که در مؤسسات امریکایی‌ای که توسط سرویس‌های اطلاعاتی شکل گرفته‌اند، مطرح هستند. آنها نوع پیشرفت‌های ما را تجزیه و تحلیل می‌کنند و می‌گویند پیشرفت‌های ما از کجا منشاء گرفته‌اند. یک نمونه‌اش را شرمن نمایندگی امریکایی‌ها در ۵+۱ و کری، وزیر امور خارجه امریکا در گزارشی که به کنگره می‌دهد تا سنای امریکا را در بحث توافق‌نامه با خودش همراه کند، حرفی که می‌زند این است. می‌گوید ده سال پیش که ایران غنی‌سازی را انجام می‌دهد، تعداد سانتریفیوژهایش هزار و خرده‌ای بود. امروز سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار و ۱۹ هزار رسیده است. آن موقع هزار تایی بود که از نظر سطح علمی بسیار پایین بود، امروز کلاس سانتریفیوژ ایران از نظر علمی در سطح بسیار بالایی است که به‌راحتی می‌تواند در هر مقطعی هر میزان اورانیومی را با هر درصدی که تصمیم می‌گیرد، تهیه کند و چون ده سال پیش با ایران راه نیامدیم که کار را تمام کنیم و یک چیزی بدهیم تا قضیه تمام شود، این کارمان موجب شد ایران به چنین پیشرفتی دست یابد. ببینید خودشان دارند اعتراف می‌کنند که تحریم‌ها چه تأثیری داشته‌اند”.

مصلحی افزوده است: “در همین توافق‌نامه با کمال تأسف نکاتی وجود دارد که بسیار تکان‌دهنده هستند. یکی از چیزهایی که در این توافق‌نامه هست این است که برای ما حق تحقیق و توسعه علمی را قائل شده‌اند، اما چه جوری حق دارید؟ مثلاً نیم یا یک تن اورانیوم در اختیار شما قرار می‌گیرد، همین را به موارد مختلفی که در فرآیند پژوهش‌هایتان پیش می‌آید تبدیل کنید، دو باره برگردانید سر جای اولش، دو باره تبدیل کنید. حق این که چیزی به آن اضافه کنید ندارید. این یعنی چه؟ بعد می‌گوید در شش ماهه اول هر سانتریفیوژی که از کار افتاد می‌توانید بازسازی کنید، ولی در شش ماهه دوم دیگر چنین حقی ندارید. یعنی چه؟ تقریباً روزی ۵۰ تا از سانتریفیوژهای ما منفجر می‌شوند، از کار می‌افتند و مشکل پیدا می‌کنند. در مرحله اول می‌گوید همینی را که خراب شده است می‌توانی درست کنی. سانتریفیوژ جدید هم نباید بسازید. همین را باید بروی و درست کنی. حالا این درست‌شدنی هست یا نیست، کاری به این کارها ندارد. بعد می‌گوید در شش ماهه دوم اینها هم از کار افتادند و دیگر حق نداری چیزی جایشان بگذاری. روزی ۴۰، ۵۰ تا هم که از کار می‌افتند و شما هم حق ندارید جایگزین کنی، بعد از شش ماه دوم دیگر سانتریفیوژی داری که غنی‌سازی کنی؟ خلاصه تکرار می کنم که با توافق ژنو عملا غنی سازی متوقف می شود”.

گفتنی ست، حیدر مصلحی دو هفته قبل نیز در اظهارات تندی جواد ظریف را با الفاظی چون “نفهم” و “نیاز به تودهنی دارد” مورد خطاب قرار داده بود و رسانه هخا را نسبت به این حجم از عصبانیت خود مشکوک کرد تا سرانجام برخی از سایت های خبری، علت عصبانیت مصلحی را چنین تحلیل کردند که عصبانیت دور از انتظار مصلحی به خاطر سودی است که از جریان حرکت های پولی می برد و این همان پرونده ای است که پاکدامن، معاون اقتصادی سابق وزارت اطلاعات به دلیل آن برکنار شد. در همان زمان افشا گردید که پرونده مربوط به واردات غیر قانونی و در واقع قاچاق کلان ارز از طریق فرودگاه پیام است.

یک منبع آگاه معتقد است توافق ژنو باعث شده است که این منبع درآمد آقای مصلحی از بین برود. نه تنها او که بسیاری از باندهای اقتصادی، اطلاعاتی از بابت توافق ژنو خشمگین هستند و از سوی دیگر سایت های جناح مقابل برای خاموش کردن مصلحی تهدید کرده اند که ماجرای چهل هکتار زمین بی بی شهربانو افشا خواهد شد تا دلیل اصلی عصبانیت مصلحی مشخص شود.

 در زمان وقوع بحران ارزی در سال ۸۹، بسیاری از نمایندگان مجلس و از جمله آن ها که به دفتر رییس جمهور و مشایی نزدیک بودند، وزارت اطلاعات را متهم به کوتاهی در این زمینه می کردند.

حسین میرمحمدی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در همان زمان در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم  ماجرا را چنین حل و فصل شده دانست:” در جلسه گذشته کمیسیون اصل ۹۰ با معاون اقتصادی وزیر اطلاعات عنوان شد که بیش از ۹۰ نفر از کسانی که در نوسانات بازار ارز نقش داشته‌اند، دستگیر شده‌اند و با ۲۵۰ نفر از اخلالگران بازار ارز برخورد صورت گرفته است که این برخوردها آغاز حرکتی خوب و تاثیرگذار در این زمینه است. این دستگیرشدگان، دلالان و چند تن از صرافان بودند و کسی از سیستم بانکی جزو این تعداد نبود؛ این افراد رقم‌های کلانی را جا به جا می‌‌کردند.

 این نماینده گفته بود “حرکت بسیار خوبی آغاز شده و بخشی از آرامش کنونی بازار به دلیل وجود نیروهای امنیتی در بازار و نظارت جدی آنها بر تبادلات ارزی است همچنین با آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی در این آرامش بسیار موثر است”.