شعار کافی نیست، فعالین سیاسی وارد شوند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتخابات آزاد در مصاحبه با نماینده مجلس ششم

علی‌اکبر موسوی‌خویینی، نماینده مجلس ششم، به “روز” گفته است که تنها سر دادن شعار در زمینه انتخابات آزاد ملاک نیست و نیروهای سیاسی باید وارد عمل شوند تا زمینه این مساله را فراهم کنند. هم‌زمان با تایید طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و حملات اصول‌گرایان به بحث “انتخابات آزاد”، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفته است که جمهوری‌اسلامی نیاز به رییس‌جمهوری معتدل ندارد، بلکه رییس دولت آینده باید وابسته به رهبر باشد.

 

باید عمل کرد

علی‌اکبر موسوی خویینی، نماینده مجلس ششم، درباره مطرح شدن بحث انتخابات آزاد و تاثیرگذاری آن بر حاکمیت، می‌گوید: “این تاثیرگذاری در کوتاه مدت در بافت سخت حکومت کم هست ونتیجه اش در کوتاه مدت کمک اش به اتحاد بیشتر در صفوف دموکراسی خواهان در داخل وخارج کشور خواهد بود. اما در دراز مدت گفتمان انتخابات آزاد غلبه یافته وامکان عملی آن را تضمین خواهد نمود -بنابراین تداوم کار برروی آن اهمیت خود را خواهد داشت”.

وی درباره علت حمله نیروهای اصول‌گرا به افرادی که چنین مفهومی را مطرح کرده‌اند، می‌گوید: “دلیل واکنش تند آنها وحشت از همه گیر شدن این خواسته، حتی در میان هواداران ودرنتیجه تذبذب در مهندسی انتخابات طبق دلخواه آنهاست چرا که مثلا اگر مانند سال ۸۸ در میان صفوف عناصر مذهبی ولایه های سنتی چنین مطالبه ای جا بیفتد اولین شکاف و ریزش قبل از آغاز انتخابات کار را برایشان سخت تر کرده وموجب کاهش مشروعیت پیش ازپیش حکومت گران کنونی، باختن قافیه در درجه اول به جناح احمدی نژاد ودر کل به منتقدین ومخالفین حکومت خواهد شد. بنابراین شخص اول رهبری کشور مسئولیت این واکنش را به عهده گرفت تا در نطفه آن را خفه نموده واصطلاحا گربه را دم حجله بکشند وکسی جرات طرح مجدد آن را نداشته باشد ولی تکرار این نگرانی از سوی آقای خاتمی و هاشمی نشان داد که چقدر چنین اولتیماتومی بی پایه وبنیان است”.

این نماینده مجلس ششم اما تفاوت معناداری میان گروه‌هایی که بحث انتخابات آزاد را مطرح کرده‌اند، نمی‌بیند: “تفاوت چندانی از جهات ساختاری میان آنها نیست مگر در مصادیق تندرو وکندرو که آنهم در حال حاضر موضوعی فرعی است و شخصا باز کردن آن را در شرایط حاضر به نفع جناح اقتدارگرا می دانم. به نظرم نقاط اشتراک میان این شخصیت ها و اپوزیسیون اهمیت دارد و آن اینکه همه آنها با مهندسی انتخابات در همه ابعاد آن مخالفت دارند که طبعا شامل ردصلاحیت ها -سلامت انتخابات و لوازم انتخابات آزاد است یعنی اجازه حضور احزاب، مطبوعات و از این قبیل؛ ولی پرداختن به مابقی آن که مربوط به مباحث فرعی تر است که چه کسانی تندرو وکندرو و از این جور بحث های بی ربط شاید نقطه کور و افتراق این شخصیت های محترم وبقیه اپوزیسیون باشد که ورود به آن حاشیه ای است وبه نفع طیف مقابل. چرا که وقتی حکومت کسانی مانند آقای هاشمی و خاتمی را برانداز دانسته و از ورود آنان به عرصه انتخابات وحشت دارد صحبت از امکان ورود یا عدم ورود مثلا طیفی از جمهوریخواهان محترم خارج کشور در انتخابات وضعیت‌اش روشن است وبنابراین باید در تداوم وعمق دهی به بحث انتخابات آزاد حاشیه را به آینده وانهاد و اصل آن را محور اتحاد قلمداد نمود”.

وی همچنین مطرح شدن این عبارت از سوی احمدی‌نژاد را این‌گونه تحلیل می‌کند: “سخن از انتخابات آزاد ابداع احمدی نژاد نیست و ایشان خود محصول یک انتخابات مهندسی شده است ودر حال حاضر رفتن پشت سر نکات مطروحه از سوی وی توسط اصلاح طلبان وجنبش سبز فاقد توجیه و حتی تاثیر مناسب است ولی به نظرم همین هم جزو فرعیات است که وی چه بوده وچگونه به سمت مخالفت با جناح حاکم کشیده شده است. مهم آن است هر که به مقوله انتخابات آزاد قائل و دارای امکان عمل است باید آن را در عمل نشان دهد ودادن شعار گره گشا نیست. احمدی نژاد بیش از همه نسبت به بقیه منتقدین حکومت دارای قوه وامکانات تلاش برای عملی نمودن مطالبه انتخابات آزاد است واگر در گفتار خود صادق بوده باشد میتواند نقش مهمی ایفا نماید ولی انتظار پشتیبانی از وی توسط اصلاح طلبان در این ارتباط خطا وحتی غیرمفید است و مجموعه دولت در صورت اعتقاد به چنین کاری باید آن را در عمل نشان دهند. یادمان نرفته که پیش از این نیز موضوع درخواست وی از زندان اوین آنهم در اواخر دوران دولت وی طرح شد ولی به محض رد آن به حاشیه رفت. در حالی که همه میدانیم دولت از ابزار مهم بودجه دستگاه قضایی برخوردار است که در صورت صادق بودن وی در حرف خود مبنی بر استفاده از اختیارات دولت در قانون اساسی برای نظارت می تواند از آن ابزار برنده استفاده نماید. بنابراین در زمینه انتخابات آزاد هم طی چند ماه آینده، عملکرد دولت وی در پافشاری بر انتخابات آزاد-سالم و عادلانه ملاک داوری افکارعمومی خواهد بود”.

 

رییس‌جمهور وابسته به رهبر

سخنان موسوی خویینی در حالی بیان شده که احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان هم به بیان ویژگی‌های رییس‌جمهور آینده پرداخته است. وی مواردی چون “انتخابات آزاد” و “مقابله با افراط‌گرایی” را به عنوان “نقطه تقابل در برابر مقام معظم رهبری و خط ولایی رهبر” توصیف کرد و گفت: “مبارزه با افراط‌گرایی مبارزه با عده‌ای از جوانان بسیجی پرشور نبوده بلکه این جریان در صف مقابله با ولایت‌فقیه و خط‌مشی رهبری قرار داشته‌اند. زمزمه مسموم انتخابات آزاد و مبارزه با افراط‌گرایی که در چند ماه اخیر شنیده می‌شود، به صراحت مورد انتقاد مقام معظم رهبری قرار گرفته و امروز فرد فرد جامعه باید نسبت به خودآگاهی در این امر بکوشند”.

عضو مجلس خبرگان، همچنین اضافه کرده است: “روی کار آمدن رئیس‌جمهور متعادل و نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا نه تنها معضلی را حل نمی‌کند بلکه نتیجه‌ای جز قربانی کردن انقلاب اسلامی ندارد. رئیس‌جمهور فقط و فقط باید وابسته به ولایت رهبری و پیرو خط ولایت فقیه باشد و کاندیدای ریاست‌جمهوری برای این مسئله باید سند قابل‌ قبول ارائه دهد چرا که شعار پیروی از خط رهبری را جاسوس آمریکا نیز می‌دهد”.

همچنین مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و استاد سابق اخلاق دولت نیز درباره مطرح شدن بحث “انتخابات آزاد”، گفته است: “یعنی از بیخ نه قانون اساسی را قبول داریم و نه می‌خواهیم درست عمل کنیم”. وی اضافه کرده: “افرادی این بحث(انتخابات آزاد) را پرانده‌اند و برخی آقایان هم در واقع باید از چیزی که گفته شده تعریف کنند! آنها باید ‌تعریف کنند که طبق چه قانونی این حرف را می زنند. هیچ کس نباید تخلف کند. با هر کسی باید طبق قانون برخورد شود. اگر خلاف ضابطه است بروند شورای نگهبان شکایت کنند اگر هم تخلف نیست پس چه می‌گویند؟ حرفی که می زنند باید طوری باشد که عقلا بپسندند متوجه نمی شوم منظور از انتخابات آزاد چیست؟… بحث انتخابات آزادی که بعضی‌ها مطرح کردند یعنی چه؟ یعنی شورای نگهبان نظارت نکند، هر کس کاندید شد بیاید و برود. مردم هم همین‌طوری رأی دهند. این شدنی است؟”

دو هفته پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، کسانی که شعار انتخابات آزاد را سر می‌دهند مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بود که تمامی انتخابات برگزار شده در جمهوری‌اسلامی آزاد بوده است. این سخنان وی با استقبال گروه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شد. بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا نیز دراین زمینه با رهبر جمهوری اسلامی هم‌داستان شدند و برخی چون احمد جنتی، با اشاره تلویحی به هاشمی‌رفسنجانی، مطرح کنندگان چنین بحثی را “گردن کلفت‌های شکست خورده سیاسی” نامیدند.

از سوی دیگر حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، در سخنانی، با اشاره به این‌که “عوامل فتنه فسیل زنده هستند، انتخابات آزاد نیز جاده فرعی”، گفته است: “به دو علت انتخابات آزاد را مطرح می کنند. اول برای اینکه عقبه خود را که همان ادعاهای تقلب در انتخابات ۸۸ بود مجبور نباشند پس بگیرند. علت دوم فراهم کردن نوعی تردید یا زمینه سازی برای آن است. خود آقایان نیز می دانند انتخابات آزاد است”.

این اظهارات در حالی بیان شده که روزنامه خراسان خبر از تایید “طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری” در شورای نگهبان داده است؛ طرحی که پیش از این اصول‌گرایان، انتقادهایی را نسبت به آن مطرح کرده بودند.