رابطه ما عالی است؛ هم با سپاه هم با بسیج

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد اعلام کرد

معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد، دولت رئیس خود را دولتی “بسیجی” توصیف کرد و گفت که “ارتباط” این دولت با سپاه “عالی” است.سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که خود زیر نظر معاونت فرهنگی سپاه اداره می شود، افزود که “تعامل دولت نهم و دهم با سپاه و نیروهای بسیجی با دولت‌های گذشته قابل مقایسه نیست.”

معاون پارلمانی دولت که این سخنان را در واکنش به حملات اخیر برخی سایت های حامی احمدی نژاد علیه یکی از سرداران ارشد سپاه بیان می کرد، بر رابطه عالی دولت احمدی نژاد با سپاه و بسیج تاکید کرد.

واکنش سردار علی فضلی، از فرماندهان سپاه پاسداران و جانشین سردار نقدی در سازمان بسیج مستضعفین، به آنچه خردادماه گذشته در جریان سخنرانی سیدحسن خمینی در سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی روی داد، باعث حمله سایت‌های حامی احمدی‌نژاد به وی شد.

این فرمانده سپاه پاسداران، در نخستین جلسه “ستاد بزرگداشت بیست و دومین سالگرد ارتحال امام” ناخشنودی خود، فرمانده سپاه و همه فرماندهان و اعضای این نهاد را از اتفاقات روز ۱۴ خرداد که آنها را “حادثه تلخ” و “کار غیرالهی” خواند، اعلام کرد.

این سخنان علی فضلی اما با واکنش برخی از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد مواجه شد. سایت “باکری‌آن‌لاین” که توسط برخی از حامیان اسنفدیار رحیم‌مشایی اداره می‌شود، در واکنش به سخنان فضلی برای نخستین بار فاش کرد که “فرزند وی هوادار جنبش سبز بوده و در راهپیمایی سال گذشته نیز بازداشت شده است.”

این سایت با اشاره به حوادث سال گذشته، با انتقاد از فضلی، نوشته است: “چرا پس از انتخابات علی فضلی به عنوان شخصی قهرمان از سوی رسانه‌های بیگانه مورد تشویق قرار گرفت؟ چرا یک سردار سپاه باید به گونه‌ای عمل کند که دشمن بر او طمع کند؟ و او در رسانه‌ای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار گیرد و برای چند هفته خوراک تبلیغاتی غرب شود؟ آن هم در آن بحبوحه پس از انتخابات که لازم بود همه مواضع خود را اعلام کنند سکوت کرده بودند و باعث غبار آلوده تر شدن فضا شدند؟”

اشاره این یادداشت به شایعاتی است که سال گذشته درباره علی فضلی منتشر شد. آن زمان اعلام شده بود که این فرمانده سپاه پاسداران، از دستور مقامات مافوق خود برای سرکوب مردم، تمرد کرده و به همین دلیل زندانی شده است. فضلی در آن زمان، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران بود.  فضلی که پیش از فرماندهی سپاه سیدالشهدا (سپاه استان تهران) معاون سابق عملیات فرمانده کل سپاه پاسداران بود، در جریان تغییرات ساختاری سپاه پاسداران و طرح “موزاییک‌های دفاعی” در تیرماه سال 87، به دلیل آنچه که “شایستگی‌های ویژه” خوانده شد به این سمت منصوب شده بود.

پس از انتشار این شایعات درباره فضلی اما او پس از چندی در رسانه‌ها فعال شد و در مراسم مختلف سخنرانی یا مصاحبه‌ها، به نقد معترضان حوادث پس از انتخابات پرداخت. وی در گفت‌وگویی درباره شلیک مستقیم به مردم معترض در نزدیکی یک پایگاه بسیج مدعی شده بود که “بسیجی ها ناگزیر شدند به پشت بام بروند و به آنها تیر اندازی کنند.”

 

تعامل مناسب با “متهم کودتا”

 

اینک معاون پارلمانی دولت در واکنش به این حملات که شائبه بالاگرفتن اختلافات میان دولت اصولگرا با سپاه پاسداران را موجب شده، این مسائل را به “تلاش دشمن برای اختلاف‌افکنی بین دولت با سپاه و بسیج” نسبت داده است.

میرتاج الدینی همچنین افزوده که “این دولت تعامل مناسبی با سپاه و بسیج داشته است.”

به گفته معاون پارلمانی دولت “دولت نهم و دهم یک دولت بسیجی است” و دولت احمدی‌نژاد با نیروهای بسیجی “همکاری مناسبی” دارد و همواره از “برنامه‌‌های فرهنگی سپاه و بسیج حمایت کرده است.”

او در بیان نمونه ای از این همکاری ها گفته است که “به طور مثال اردوی راهیان نور بسیج مورد حمایت قاطع دولت است.”

تاکید معاون پارلمانی احمدی نژاد بر “ارتباط عالی” میان دولت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی صورت می گیرد که این نهاد و نیز نیروی مقاومت بسیج که پس از انتخابات گذشته ریاست جمهوری به سازمان بسیج مستضعفین تغییر نام داده، همواره اصلی ترین متهم تقلب و سپس کودتای انتخاباتی علیه مردم و به نفع احمدی نژاد بوده اند.

این اتفاق هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم (1384) و هم در مقیاسی بسیار وسیع تر در جریان انتخابات گذشته ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388تکرار شد.

در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که نتایج آن با اعتراضات میلیونی هواداران میرحسین موسوی، نامزد رقیب محمود احمدی نژاد همراه بود، او و مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض به نتایج انتخابات به طور رسمی سپاه پاسداران را به سازماندهی تقلب گسترده و کودتا علیه آرای مردم متهم کردند.

از سوی دیگر اکثریت وزرا و معاونان هر دو دولت احمدی نژاد را فرماندهان و سرداران ارشد سپاه و بسیج تشکیل می دادند که بسیاری از آنها بدون استعفا از مقام نظامی خود در کابینه حضور پیدا کرده بودند.

 

یک سپاه، یک کشور

بنا بر گزارش های متعدد، در شش سال گذشته بسیاری از مدیران ارشد و میانی در سازمان ها، ادارات و نهادهای دولتی از اعضای سپاه و بسیج انتخاب شده اند که جایگزین تکنوکرات های دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی شده اند.

نفوذ سپاه در سال های گذشته تنها به حوزه سیاست معطوف نبوده بلکه مشابه این روند در حوزه های اقتصادی، فرهنگ و حتی ورزش هم رخ داده است.

در حوزه ورزش هم اکنون اکثر فدراسیون های ورزشی توسط سرداران سپاه اداره می شوند. همچنین نیروهای این نهاد در تهیه کنندگی، کارگردانی و تملک بنیادهای بزرگ سینمایی در چند سال گذشته هم گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده اند.

اما شاید جنجالی ترین حوزه نفوذ سپاه در سال های گذشته، حوزه مسائل اقتصادی باشد که این نهاد نظامی - امنیتی را در دولت احمدی نژاد به بزرگترین کارتل مالی، پولی و اقتصادی ایران تبدیل کرده است.

هم اکنون بخش عمده ای از پروژه های نفتی، گازی و دیگر حامل های انرژی، معادن، پروژه های راه سازی، سدسازی، مدیریت فرودگاهی، بانکداری و مدیریت شرکت های عظیم بورس در کشور در اختیار سپاه پاسداران و تعاونی ها و بنیادهای تابعه آن است.

گزارش های متعدد به علت محرمانه و امنیتی بودن ارقام این پروژه ها، اطلاع دقیقی از رقم دقیق آنها اعلام نمی کنند اما به گفته کارشناسان و با کنار هم قرار دادن برخی گفته های موردی فرماندهان سپاه، این رقم بالغ بر صدها میلیارد دلار است.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و آنگونه که مقامات دولتی رسما اعلام کرده اند، ده ها میلیارد دلار از پروژه های عظیم پیمانکاری ایران بدون تشریفات قانونی و مناقصه، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است و شاید به همین علت باشد که معاون پارلمانی احمدی نژاد، ارتباط دولت اصولگرا با سپاه را “عالی” توصیف می کند.