سرکوب هیچ گاه به این شدت نبوده

نویسنده

» گزارش آ ب ث از تلاش های شیرین عبادی

ایسابل ساکو

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و جایزه صلح نوبل، تخلفات حقوق بشری و سرکوب مخالفان توسط دولت جمهوری اسلامی را محکوم کرد و اظهار داشت که طی دو سال اخیر سرکوب ها هیچ گاه تا این حد شدید نبوده است.

او همچنین گفت “وضعیت در ایران به مانند خاکستری است که می تواند با یک جرقه شعله ور شود” و اینکه جامعه آماده شورش علیه حکومت فعلی است، ولی “هنوز نمی توان پیش بینی کرد که این مسأله چه زمانی روی خواهد داد”.

او در ادامه افزود: “آنچه مسلم است این است که ما نمی خواهیم ایران به مانند لیبی شود. ما نمی خواهیم جنگ داخلی اتفاق بیفتد. باید به صورت مسالمت آمیز و بدون ریختن حتی یک قطره خون عمل کرد.”

عبادی به همراه عبدالکریم لاهیجی، رییس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، در ژنو در برابر گزارشگران پیش بینی کرد که “جوانان و زنان باعث این تغییر خواهند شد”.

در حدود ۷۰ درصد از جمعیت ایران را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل می دهند.

این فعال حقوق بشر گفت که از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ در حدود ۱۰۰ نفر در سرکوب تظاهرات مردمی کشته شدند و به تأیید دو مقام عالی رتبه قضایی، تاکنون “هزاران نفر دستگیر شده اند”. 

به گفته او، حداقل حدود ۱۰۰ دانشجو، ۲۰ استاد دانشگاه، و ۴۰ روزنامه نگار و بلاگر در میان بازداشت شدگان اند.

او همچنین “حصر خانگی” دو رهبر مخالفان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که ارتباط شان به طور کامل با دنیای خارج قطع شده محکوم کرد.

لاهیجی نیز در این رابطه گفت که جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران هر دو مورد رهبران مخالفان را به گروه کار سازمان ملل اطلاع داده تا آنها از دولتمردان جمهوری اسلامی توضیح بخواهند.

عبادی گفت زندانی های معمولی در کشورش در شرایط بهتری نسبت به آقایان موسوی و کروبی قرار دارند، زیرا حداقل به اکثر آنان اجازه داده می شود یک بار در هفته با خانواده هایشان تماس بگیرند.

برنده جایزه صلح نوبل در ژنو است تا با تلاش های خود بتواند شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تصویب قطعنامه ای مجاب کند که وضعیت در ایران را محکوم و فرستاده ویژه ای به کشورش اعزام کند.

گزارشگران ویژه که برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کشوری منصوب می شوند، تنها در صورت نقض آشکار حقوق بشر، مانند کره شمالی و برمه، به محل اعزام می گردند و انتصاب آنان همیشه پس از یک روند سیاسی حساس انجام می شود.

در این رابطه تصمیمی در اواسط ماه مارس اتخاذ خواهد شد.

عبادی خاطرنشان کرد که علی رغم اقدامات تلافی جویانه حکومت محمود احمدی نژاد که بارها نه تنها او بلکه خانواده اش در داخل کشور نیز قربانی آن بوده اند، به مبارزات حقوق بشری خود در خارج از کشور ادامه خواهد داد.

او گفت که ابتدا همسر و خواهرش دستگیر و سپس به قید وثیقه آزاد شدند، ولی گذرنامه هایشان توقیف شده و نمی توانند از کشور خارج شوند.

او در پایان افزود: “دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهند فعالیت های مرا متوقف کنند، ولی من به هیچ وجه مایل نیستم آنها به آنچه می خواهند برسند.”

منبع: آ ب ث، ۱۰ مارس