عربستان ایران را متهم به توطئه قتل سفیر خود کرد

نویسنده

» گزارشی از ان وی نیوز

یکشنبه شب گذشته، خبر بسته شدن سفارت عربستان در قاهره منتشر شد. عربستان نه تنها سفارت بلکه بخش کنسولی خود در اسکندریه و سوئز را نیز بست.

آن روز، خشم سعودی ها از اخوان المسلمین بود.

سه روز بعد خبر دیگری منتشر شد: نیروهای امنیتی مصر ماه ها پیش از توطئه قتل سفیر عربستان در قاهره، خبر داشتند.

منبع خبر مشاور حقوقی سفارت عربستان در قاهره، سامی جمال بود که گفته هایش در تعداد زیادی از روزنامه ها منتشر شد.

الحیات به نقل از وی نوشت: “مصر سه ایرانی که نقشه قتل سفیر عربستان، احمد قطان، را کشیده بودند، دستگیر کرد.”

سامی جمال گفت: “مقام‌های مصری جزئیات موضوع را به وزارت خارجه‌ عربستان سعودی گزارش داده‌اند، اما طرف سعودی در این زمینه سکوت پیشه کرده است”. این دستگیری ظاهرا ۳ ماه پیش صورت گرفته است.

روزنامه “الشرق الاوسط” نیز به نقل از سامی جمال نوشته است: “بیم آن می ‌رفت که طرف‌های خارجی مصریان را برای آسیب به کارکنان سفارت عربستان تحریک به تظاهرات کنند.”

اما وی نتوانست توضیح بدهد که چطور خبر به این مهمی الان منتشر می شود و چه ربطی به تظاهرات مصری ها که برای محکوم کردن دستگیری احمد القضاوی، وکیل حقوق بشری در عربستان به خیابان آمده بودند، دارد.

این وکیل به جرم قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی دستگیر شد.

در عین حال، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، به خبرنگاران گفت که این اتهامات کاملا اشتباه است.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: “مطرح کردن چنین موضوعاتی تنها باعث ایجاد اختلاف بین کشور های مسلمان می شود و به سود رژیم صهیونیستی است.”

جالب است که خبر این توطئه توسط رسانه های سعودی منتشر شده است و نه رسانه های مصری. مصر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 24-،23 ماه مه و انتقال دولت از دست نظامیان به غیر نظامیان است.

جالب است که این اتهام در ماه اکتبر از سوی آمریکا مطرح و این بار گفته شد که ایران قصد ترور سفیر عربستان در آمریکا را داشت. ایران بشدت این اتهام را تکذیب کرد.

ناظران سیاسی معتقدند که اتهام مطرح شده از سوی عربستان داستانی ساختگی است تا توجه ها را از متوجه موضوع دیگری بکند. یکی از این ناظران می گوید: “شاید عربستان متوجه این موضوع شده است که با بستن سفارتش در مصر، پیام اشتباهی به اخوان المسلمین که طرفداران زیادی در میان مردم عادی مصر دارند، فرستاده است. به همین دلیل باز هم شیعیان و ایران ناجی عربستان شده اند تا بحران جدیدی درست شود.”

ان وی نیوز، 2 مه