وزیر اطلاعات: جبهه مشارکت برانداز است

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعای خلاف قانون عضو دولت احمدی نژاد علیه یک حزب قانونی

یک روز پس از آنکه معاون سیاسی وزارت کشور علت جلوگیری از برگزاری دوازدهمین کنگره سراسری جبهه مشارکت را “منع فعالیت این حزب از سوی قوه قضاییه” عنوان کرد و با تکذیب آن از سوی علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی این حزب رو به رو شد، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد در اظهاراتی بی سابقه جبهه مشارکت را “برانداز” دانست.

البته حیدرمصلحی این ادعا را قبل از گفته های معاون سیاسی وزیر کشور و پاسخ های شکوری راد به وی،مطرح کرده بود اما به دلیل عدم توجه محافل سیاسی به ویژه نامه نوروزی روزنامه جوان، گفته های وی بازتابی نیافته بود تا سرانجام این روزنامه مجبور شد این مصاحبه را به صورت جداگانه و با انتخاب عنوان “اسناد براندازی به روایت وزیر اطلاعات” مجددامنتشر کند.

بی اعتنایی محافل سیاسی به ویژه نامه نوروزی جوان،نزدیک به سپاه پاسداران، در حدی بوده که علی شکوری راد و دیگر اعضای جبهه مشارکت نیز تا قبل از انتشار مجددسخنان حیدر مصلحی متوجه اعلام موضع وی درباره جبهه مشارکت نشده بودند. به همین دلیل در گفت و گوی اخیر شکوری راد با بی.بی.سی نیز اشاره ای به برانداز خوانده شدن این حزب از سوی وزیر اطلاعات نشده بود.

گفتنی است، روزنامه جوان  از هفته گذشته تبلیغات وسیعی در سطح رسانه های وابسته به دولت درباره ویژه نامه نوروزی خود انجام داده بود، اما بی اعتنایی محافل سیاسی به این ویژه نامه موجب شد تا گفته های بی سابقه وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد درباره جبهه مشارکت نیز  در حاشیه قرار بگیرد.

مصلحی اولین مقام رسمی حکومتی در ایران است که جبهه مشارکت را “برانداز” دانسته و مدعی کشف اسنادی در این باره هم شده است.

وزیر اطلاعات درباره جبهه مشارکت گفته است: “سند تأملات حزب مشارکت را باید سند براندازی نامید.در بند الف صفحه 4 این سند چنین نوشته شده است : اقدام پیگیر برای گذار به مردم‌سالاری فزاینده در چارچوب ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران. د قت کنید عبارت «گذار به مردم‌سالاری» بدین معناست که الان سلطانیسم و دیکتاتوری حاکم است و باید دموکراسی حاکم شود. می‌دانیم که دموکراسی مدنظر اینها دموکراسی غربی با رویکرد جدایی دین از سیاست و حذف ولایت فقیه است.عبارت «در چارچوب ظرفیت نظام» به معنای فروپاشی از درون است والا واژه «ظرفیت» نباید ذکر می‌شد.”

این در حالی است که در مرامنامه جبهه مشارکت، که در سال ۱۳۷۷ منتشر شده “پایبندی به ارکان نظام ”، “حاکمیت قانون و امنیت اجتماعی” و نیز”تلاش برای رسیدن به نظامی مقتدر، خدمتگزار و پاسخگو” از جمله اهداف این حزب بیان شده است.

گفتنی است این حزب تاکنون دو دبیر کل داشته: محمد رضا خاتمی، برادر محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات و نائب رئیس مجلس ششم که از سال ۸۵ مقام دبیر کلی را به محسن میردامادی واگذار کرد.میردامادی نیز در دوره ششم مجلس رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود.

محسن میردامادی از شامگاه روز ۲۳ خرداد ۸۸ و  یک روز پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، از سوی نیروهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران به همراه تعداد زیادی از اعضای شورای مرکزی این تشکل بازداشت شد و هم اکنون نیز در زندان به سر می برد.

“برانداز” خواندن جبهه مشارکت ایران اسلامی که بیش از شش تن از وزرای دولت خاتمی و بیش از ۹۰ تن از نمایندگان مجلس ششم در آن عضویت دارند، از زمان تاسیس این حزب تا کنون سابقه نداشته است.

گفتنی است که تاکنون حتی روزنامه کیهان، ارگان افراطی ترین بخش حکومت  نیز تا کنون جبهه مشارکت را  برانداز خطاب نکرده است.

در کیفرخواست دادگاه متهمان پس از انتخابات نیز که بسیاری از اعضای اصلی این حزب با لباس زندان و در جایگاه متهم در دادگاه حاضر شده بودند از این حزب با عنوان “حزب افراطی دوم خردادی” نام برده شد.

بر همین اساس گفته می شود “برانداز” خطاب کردن جبهه مشارکت از سوی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد به احتمال زیاد با هدف افزایش فشارها بر اعضای بازداشتی این حزب و با انگیزه صدور احکام سنگین تر برای آنان و ایجاد مقدمات  انحلال این حزب مطرح شده است.

این اقدام دولت احمدی نژاد در حالی صورت می گیرد که رییس این دولت اصرار دارد که در هیچ یک از محدودیت سازی و سانسور و دستگیری ها دست ندارد. در عین حال قوانین کشور نیز برای وارد آوردن چنین اتهامی به یک نهاد قانونی مراحلی را پیش بینی کرده که دولت در آن نیست.