شبه نظامیان جلوی در خانه رهبر مخالفان

نویسنده

» مقاله کریستین ساینس مانیتور درباره حمله به منزل مهدی کروبی

اسکات پیترسن

 

اعضای گروه شبه نظامی اسلامی ایران، به خانه مهدی کروبی، رهبر مخالفان، یورش برده و ضمن تخریب، پاشیدن رنگ و شعار نویسی بر دیوارهای بلوک ساختمانی، شعار هایی علیه وی سر دادند.

مقامات جناح راست، کروبی،  میرحسین موسوی، نامزد ریاست جمهموری و محمد خاتمی رئیس جمهور سابق را به ایجاد «فتنه» متهم  می کنند چرا که آنها همچنان انتخابات مناقشه آمیز ژوئن 2009 را که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد شد  رد می کنند.

هفته ها خشونت های خیابانی، که طی آن تعداد بسیار زیادی از فعالان جنبش سبز توسط  نیروهای امنیتی طرفدار رژیم کشته شدند، بیش از 100 نفر محاکمه شدند، و هزاران نفردستگیر شدند، جدی ترین بحرانی است  که جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته با آن روبرو شده است.

در عکس هایی که روز دوشنبه توسط خبرگزاری دولتی برنا منتشر شد،  شعارهایی که با اسپری سیاه رنگ بر دیوار ها نقش بسته بود می گوید: «مرگ بر کروبی» و «مرگ بر خاتمی».

در یک تصویر، یک مرد ریشو با پیراهن سفید و یک شال نازک سفید با خطوط سیاه و سفید – که معمولا یونیفورم شبه نظامیان تندرو ولباس شبه نظامیان بسیج است - با استفاده از اسپری در روز روشن به نوشتن «کروبی خر» و«موسوی خر»در نزدیکی درب ورودی ساختمان مشغول است.

فاطمه کروبی، همسر این روحانی، روز دوشنبه گفت: «آنها ساختمان را تخریب کردند. اینها اراذل و اوباشی هستند که حقوق می گیرند» و «تحت حمایت نیروهای اطلاعاتی و پلیس هستند.»

وی گفت: «من هم خوشحالم، هم تاسف می خورم چون بالاخره علی رغم بحران اقتصادی شدید اقلا دولت شغل هایی را بوجود آورده است!» وی گفت: « این شغل اقلا ساختمان ها را تخریب می کند و به حامیان انقلاب اسلامی حمله ور می شود و به جوانان صدمه نمی زند. »

 

حملات گروه های متعصب

در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی( 1997 تا 2005)، هسته اصلی  گروه متعصب انصار حزب الله و برادران بسیجی به طورمعمول به محل های گردهم آیی و جلسات سیاسی اصلاح طلبان یورش می بردند وسخنرانی ها و تظاهرات دانشجویی را مختل می کردند.

در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، این گروه ها به عنوان عاملین رژیم  تا حد زیادی غیرفعال شدند وتنها به گروه های مدافع حقوق زنان و فعالین حقوق بشر، مانند شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، حمله می کردند.

به عنوان مثال، خانه خانم عبادی که مورد حفاظت پلیس هم بود در تاریخ اول ژانویه 2009 مورد حمله این گروه های متعصب قرار گرفت و بر درو دیوار آن نوشتند «شیرین عبادی، مرگ بر جادوگر آمریکایی».

یکی از ده ها تن معترضانی که در خیابان محل اقامت کروبی نشان داده شده اند، زنانی هستند که پوسترهایی را در دست دارند که رئیس مجلس سابق ایران، مهدی کروبی، را عامل سازمان موساد اسرائیل معرفی می کند.  

خبرگزاری برنا و خبرگزاری فارس، که پیوندهای نزدیکی با فرماندهان سپاه پاسداران دارند معترضان را به عنوان «دانشجو و خانواده های شهدا» معرفی کرده است.  به گزارش برنا  معترضان خواستار خلع لباس کروبی و محاکمه او شدند.

از تابستان گذشته کروبی  شهادتنامه هایی را گردآوری کرده واتهامات تجاوز وشکنجه در زندانهای ایران را به مقامات ایران وارد آورده است. اتهامات مربوط به کشته شدن برخی از معترضین در دوران بازداشت گروه های حاکم ایران را به شدت بر آشفته کرده است.

به گزارش برنا تظاهرکنندگان در بیانیه ای خواستند کروبی توبه کند؛ در غیر این صورت سران فتنه توسط امام ونفرین شهدا و خشم ملت حزب اللهی مجازات خواهند شد. این گروه اعلام آمادگی خود را برای قربانی کردن جان خود را در راه رهبر بیان کرد.

 

شهدای سیاسی شده

خانم کروبی گفت این غلط است که یاد شهدا را که در یک جنگ مقدس علیه عراق شهید شدند، سیاسی کنیم و از آن بهره برداری سیاسی کنیم.

وی در وب سایت خود نوشت بهره برداری و بدنام کردن خانواده شهدا گناه نابخشودنی است که توسط برخی از افراد فاسد در دولت در سال های اخیر انجام می شود.

این حادثه  درحالی اتفاق می افتد  که ایرانیان خود را برای مراسم آتش بازی چهارشنبه سوری آماده می کنند. آنها در این جشن  باستانی که مدتها قبل از ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی در ایران وجود داشته است از روی آتش می پرند و ظهور سال جدید ایرانی را نوید می دهند.

اما امسال از آنجا که ممکن است این جشن خیابانی به محل اعتراض جنبش سبز بدل شود – همانگونه که در موارد مشابه دیگر در ماههای اخیر اتفاق افتاده است – مقامات ایرانی سعی کرده اند بگویند این مراسم غیر اسلامی است.

آیت الله خامنه ای در بیانیه ای اعلام کرد: «این مراسم هیچ مبنای شرعی ندارد و ایجاب می کند از آن احتراز شود.»

 

منبع:کریستین ساینس مانیتور- 15 مارس 2010