آتش‌سوزی جنگل‌ها؛ کار به تشکیل ستاد ملی کشید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نماینده ایلام: برای تحویل بیل کارت شناسایی می‌خواستند

در حالیکه آتش افتاده به جان جنگل‌های ایلام، همچنان خسارت می‌گیرد، نماینده این شهر در مجلس می‌گوید مردم برای خاموش‌کردن آتش، حتی بیل هم ندارند و برای دریافت این حداقل ابزار اطفاء حریق، ناچار به گروه گذاشتن کارت شناسایی و مشخصات خود شده‌اند. کار آتش‌سوزی جنگل‌های ایران به جایی رسیده که سازمان حفاظت از محیط زیست برای مقابله با آن تشکیل “ستاد ملی” داده و بالگردهای سپاه پاسداران هم برای خاموشی آتش جنگل‌ها بر فراز زاگرس به پرواز درآمده‌اند.

روز جمعه، ۱۵ خرداد‌ماه، همزمان با روز جهانی محیط زیست، جنگل‌های دو استان ایلام و مازندران بار دیگر طعمه آتش شدند. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه، ۱۶ خرداد، خبر داد که آتش‌سوزی‌ جنگل‌های این دو استان پس از حدود ۲۰ ساعت عملیات، مهار شده است.

به گفته ناصر مهردادی، مدیرکل محیط زیست استان مازندران، حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های این استان در آتش‌سوزی‌های رخ داده در پنج نقطه سوخته است.

در حالیکه برخی از نمایندگان استان ایلام آتش‌سوزی‌های همزمان روزهای گذشته این استان را “اتفاقی احتمالا عمدی” خواندهاند معصومه ابتکار علت آن را روشن کردن آتش از سوی گردشگران در فضای باز عنوان کرده و گفته به علت سرعت باد و گرمای هوا این آتش گسترش یافته است.

با گذشت چند روز از این حادثه، سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری روز دوشنبه، ۱۸ خردادماه، اعلام کرد: “با تلاش‌های صورت گرفته، ۹۵ درصد حریق جنگل‌های ایلام مهار شد.”

با اینکه رئیس سازمان محیط زیست هم از مهار آتش سوزی جنگل‌های ایلام خبر داده بود، خبرگزاری فارس از پرواز بالگردهای سپاه پاسداران و اعزام به ایلام برای اطفاء حریق خبر داده است.

روز دوشنبه، ۱۸ خردادماه، خیرالله آذرکردار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این ارتباط گفت که در پی عقد قرارداد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط ‌زیست با نیروی هوایی سپاه پاسداران و همچنین پیگیری‌های استاندار ایلام از روز گذشته یک فروند بالگرد اطفاء حریق وارد استان شده و بلافاصله عملیات اطفاء حریق را در ارتفاعات شلم آغاز کرده است.

سورنا ستاری،‌معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی هم گفته است: “چهار فروند پهپاد برای بررسی، شناسایی و رصد شرایط جنگل ها، مراتع و محیط زیست در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.”

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست فقدان بالگردهای اطفاء حریق در مناطق کوهستانی ایلام و برخی دیگر از استان های غربی بر شدت خسارات آتش سوزی جنگل ها افزوده است.

در موارد زیادی از جمله آتش‌سوزی اخیر ایلام مردم بصورت داوطلبانه با دستان خالی برای جلوگیری از نابودی کامل جنگل ها اقدام به اطفاء حریق کرده‌اند.

احمد شوهانی، نماینده ایلام در مجلس که به گفته خودش در ساعات اولیه آتش سوزی در منطقه حضور داشته گفته است: “با دست خالی دیدیم مردم کار می کنند و حتی ما یک بیل دستی نداشتیم در اختیار مردم بگذاریم.”

آنطور که این نماینده اصولگرا از محل حادثه نقل کرده :“مردم می‌گفتند ما بیل می‌خواستیم نماینده سازمان محیط زیست می‌گفت باید کارت شناسایی و شماره ملی بدهید تا بیل بدهیم. اصلاارزش دارد برای یک بیل، اینطور با مردم برخورد کنیم؟”

مقامات سازمان محیط زیست، از سازمان‌های زیر مجموعه دولت، به شدت تحت انتقاد و حمله اصولگرایان قرار دارند و متهم هستند که از عهده کنترل بحران های محیط زیستی برنمی‌آیند.

با این حال این سازمان که نسبت به دولت قبل فعال‌تر شده به نظر می‌رسد به رغم تکاپوی زیاد به تنهایی قادر به حل بحران‌های پی در پی محط زیست در ایران نیستند.

معصومه ابتکار رئیس این سازمان، روز دوشنبه، ۱۷ خرداد‌ماه از تشکیل ستاد ملی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها خبر داد و گفت: “هماهنگی این ستاد به عهده ستاد مدیریت بحران کشور خواهد بود.”

ابتکار همچنین گفته است: “مردم باید بدانند که جنگل‌ها میراث ملی کشور هستند و برای در حفظ و حراست از آن تمام تلاش خود را به انجام برسانند.”

ایران با داشتن مساحتی بیش از ۱۰ میلیون هکتار در بین ۵۶ کشور دارای منابع جنگلی، در جایگاه چهـل و پنجم قرار دارد. در سال‌های گذشته هزاران هتکار از این جنگل‌ها به دلایل طبیعی و انسانی و به ویژه به علت اتخاذ سیاست های نادرست زیست محیطی بر اثر آتش سوزی نابود شده‌اند.