آغاز پرداخت وام گران مسکن

نویسنده
نازنین کامدار

» کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید خانه

با وجود انتقادات مختلف از بازپرداخت گران وام مسکن ۸۰ میلیونی، دولت دیروز از آغاز پرداخت آنها در بانک های عامل خبر داد. خبر اعطای وام مسکن در حالی منتشر شده که بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۰ درصد از شهروندان، حتی با احتساب این وام، قادر به خرید خانه نیستند.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن گفته است:“‌ وام ۸۰ میلیون تومانی برای کلان شهر تهران، وام ۶۰ میلیون تومانی برای سایر شهرها تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، و وام ۴۰ میلیون تومانی برای سایر شهرها در نظر گرفته شده است. حداقل نرخ سود تسهیلات براساس مصوبه شورای پول و اعتبار 14 درصد و دوره بازپرداخت تسهیلات جدید مسکن ۱۲ سال است. کسانی می توانند از این وام استفاده کنند که از تسهیلات بانک مسکن و دیگر بانک ها برای خرید، احداث و انتقال سهم الشرکه ، تعمیر مسکن و همچنین از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند. متقاضیان باید متاهل و سرپرست خانوار باشند و این تسهیلات به واحد های مسکونی که تاریخ صدور پروانه آنها حداکثر ۷ سال و پایان کار آنها ۳ از سال نگذشته باشد پرداخت می شود. ”.

در همین حال، ماجرای بازپرداخت اقساطی این وام کماکان موضوع اصلی رسانه ها و کارشناسان است. 
 خبرگزاری تسنیم دیروز با انتشار جداول بازپرداخت وام مسکن در سه قیمت ۸۰، ۶۰ و ۴۰ میلیونی نوشت: “اقساط ماهانه وام ۸۰ میلیونی مسکن به‌روش ساده یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان و در روش پلکانی سالانه بین ۹۹۱ هزار تا ۱.۶ تومان است. اقساط وام ۶۰ میلیونی در روش ساده ۸۶۲ هزار و در روش پلکانی سالانه بین ۷۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تومان خواهد بود. اقساط بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی مسکن نیز به‌روش ساده ماهانه ۵۷۴ هزار و ۸۵۰ تومان است. با احتساب نرخ سود سالانه ۱۴ درصدی، کل سود تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به‌روش ساده بالغ بر ۴۲ میلیون و ۷۷۸هزار و ۵۲۰ تومان است. در مجموع متقاضی باید ۸۲ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۵۲۰ تومان را در سال دوازدهم (ماه ۱۴۴) به بانک مسکن پرداخت کند”.

پیش از این سایت بهار نیوز با محاسبه سود بازپرداخت اقساط وام ۶۰ میلیون تومانی از بازپرداخت ۱۶۹ میلیون تومانی آن خبر داده و نوشته بود: “بررسی ها نشان می دهد که اگر متقاضی تهرانی نسبت به دریافت وام خرید و یا ساخت ۶۰ میلیونی که مختص آنهاست اقدام کند در شرایط نسبتا مناسب با مدت بازپرداخت ۱۲ سال و سود ۲۱ درصد (سود عقود مبادله ای) باید حدود ۱۶۵ میلیون تومان به بانک مربوطه برگرداند”.

وام ۶۰ میلیونی با بازپرداخت ۱۶۵ میلیون تومانی، در حالی به عنوان راهکار صاحبخانه شدن مطرح شده که سایت خبرآنلاین، هفته گذشته پس از یک مطالعه میدانی‌ اعلام کرده بود بهای ساخت هر متر مسکن در ایران، با توجه به رشد۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار، حداقل به متری ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده که با احتساب این هزینه، وام مسکن در بهترین حالت ۳۵ متر مسکن را پوشش می‌دهد؛ متراژی که از استاندارد جهانی سرانه متراژ مسکن هر خانوار پایین‌ترست.

خبرآنلاین نوشته بود: “برآوردهای ما نشان می‌دهد طی سال گذشته به طور متوسط ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت افزایش پیدا کرده است و نمی‌توان در حال حاضر با هزینه‌ای کمتر از متر مربعی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در تهران خانه قابل قبولی از نظر کیفیت مصالح و استانداردها ساخت و تحویل خریدار داد”.

همزمان یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن وزارت مسکن و شهرسازی از کاهش ۲۰ درصدی جمعیت دارای قدرت خرید مسکن در ۱۰ سال گذشته خبر داده است: “براساس مطالعات انجام شده در ۱۰‌سال گذشته حدود ۵۰‌درصد از خانواده‌های ایرانی قادر بودند بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی در بازار آزاد صاحب خانه شوند که این میزان هم‌اکنون به ۳۰‌ درصد رسیده است. بنابراین در طرح جامع مسکن افرادی در نظر گرفته شده‌اند که بدون حمایت دولت قادر نیستند وارد بازار معامله ملک شوند. بنا به اعتقاد کارشناسان اقتصاد بازار کشور به سالانه حدود یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی نیاز دارد تا شرایط عرضه و تقاضا به تعادل برسد. در دومین طرح جامع مسکن با در نظر گرفتن افراد نیازمند حمایت، تولید ۶۴۰‌ هزار واحد مسکونی در‌ سال برنامه‌ریزی شده است”.