زیر سایه امنیتی ها

نویسنده
پیام رهنما

» گزارش/ جشنواره

 

سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در تهران برگزار می شود. جشنواره ای که هشت سال گذشته را تحت سیطره نیروهای سانسورچی ارشاد و ماموران امنیتی رژیم جمهوری اسلامی گذراند و امسال نیز سایه سنگین آنان در حوزه فرهنگ خودنمایی می کند.

در این شماره به بررسی و معرفی داوران بخش های جشنواره تئاتر فجرمی پردازیم.


بخش مسابقه بین الملل

در این بخش ۱۸ نمایش از کارگردانان ایرانی و ۱۳ اثر از کشور‌های آلمان، ارمنستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، نروژ، اسپانیا و مجارستان به رقابت می‌پردازند.

پری صابری، سعید کشن فلاح و مسعود رایگان، در کنار زولت پوزگای از مجارستان و تاتیانا تیخانووت از روسیه، ۳۱ اثر بخش مسابقه بین الملل را داوری می‌کنند.

سعید کشن فلاح یکی از چهره‌های اصلی سیاست گذاری جشنواره تئا‌تر فجر در ۱۰ سال اخیر است. بخش زیادی ازانتخاب نمایش‌ها، نظارت و چگونگی برگزاری این رویداد هنری در ایران زیر نظر اوست. وی از مهره‌های اصلی وزارت اطلاعات در حوزه فرهنگ و تئاترو اتاق فکر تلویزیون محسوب می‌شود. فلاح سال هاست که به عنوان یکی از داوران اصلی جشنواره تئا‌تر فجر معرفی می‌شود. هم اکنون علاوه بر عضویت در شورای سیاست گزاری حوزه هنری و خانه تئا‌تر، ریاست دانشگاه هنر را نیز بر عهده دارد.

پری صابری متولد ۱۳۱۱ و اهل کرمانشاه است. او نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر است و مدت هاست در زمینه تولید آثار ملی و موسیقیایی فعالیت دارد. صابری از جمله کارگردانان زن ایران است که هر سال یک نمایش از آثار خیام، حافظ یا فردوسی بر صحنه می برد. او موسس تالار مولوی،یکی از سالن های اصلی و حرفه ای تئاتر تهران است.

مسعود رایگان بازیگر سینما، تلویزیون در سال ۱۳۳۰ در خرم آباد متولد شد. او دارای مدرک کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی همسر رویا تیموریان بازیگر سینما و تلویزیون است… مسعود رایگان چند سالی را در اروپا و کشور سوئد به بازیگری پرداخته ولی در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. نام مسعود رایگان با فیلم خاموشی دریا بر سر زبانها افتاد اما خیلی دور، خیلی نزدیک او را به شهرت رساند.

اتیانا تیخانووت، منتقد تئاتر و عضو انجمن تئاتر روسیه و یکی از اعضا هیات داوران تئاتر ملی روسیه “ماسک طلایی” در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ است. وی در سال ۲۰۰۵ رئیس انجمن متخصصین و عضو هیات داوران جشنواره «سیبری» بوده و در سال ۲۰۱۰ نیز ریاست هیات داوران جشنواره بین المللی کپر آلتین را بر عهده داشته است.

زولت پوزگای دارماتوژ، کارگردان، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس مجارستانی، برنده جایزه ارنونایس در سال ۱۹۹۲، جایزه نمایشنامه نویسی جشنواره برلین را برای نمایشنامه آرتور و پل، جایزه جشنواره نمایشنامه نویسان انگلیسی را در سالهای ۱۹۷۷، ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ بدست آورده و برنده جایزه شیر طلایی بهترین دراماتورژ شده است. از این نویسنده نمایشنامه های “دوستدار روشنایی”، “عشق تا سرحد دیوانگی”، “عسل سیاه”، “ملکه برفی”، “بچه” و… شهرت دارند.


معرفی داوران بخش تازه های تئاتر

سهراب سلیمی، نادر برهانی مرند و سعید اسدی آثار بخش مسابقه تازه های تئاتر ایران را داوری می کنند.

سهراب سلیمی، کارشناسی کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک؛درسال 1375موفق به دریافت نشان درجه یک هنری معادل درجه دکترا توسط شورای عالی ارزشیابی وزارت ارشاد شد.

نادر برهانی مرند متولد ۱۳۴۹ از شهرستان مرند است. کار‌شناسی نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده سینما و تئا‌تر دانشگاه هنر؛ کار‌شناسی ارشد نمایش با گرایش بازیگری و کارگردانی از دانشکده سینما و تئا‌تر دانشکده هنرمی باشد و مدت هاست که مدیر تولیدات هنرهای نمایشی در رادیو نمایش است.

سعید اسدی در میان داوران این بخش، مهرهٔ اصلی وزارت ارشاد در نظارت و اجرای سیاست‌های دولتی محسوب می‌شود. اسدی که در سالیان اخیر همواره به عنوان یکی از مهره‌های شورای انتخاب و بازبینان شورای سانسور در میان گروههای داوری محسوب می‌شد در جشنواره تئا‌تر فجر امسال نیز، یکی از چهره‌های بخش «تازه‌های تئا‌تر» است. او هم اکنون عضو شورای سیاست گذاری جشنواره تئا‌تر فجر و مدیر تالار مولوی است.

در این بخش ۲۱ نمایش به اجرا در می‌آیند. قرار است در این بخش ۱۰ نمایش از هنرمندان جوان تئا‌تر که به بخش نسل نو راه یافته‌اند با کارگردانان همچون شهرام کرمی، احمد ایرانی خواه، افسانه ماهیان، مهدی پاشایی، حسن جودکی، سید جواد روشن، جلال تجنگی، ندا هنگامی، سید محمد مساوات و سید محسن حسن‌زاده که در بخش چشم انداز حضور دارند به رقابت بپردازند.

 

داوران بخش مسابقه تئا‌تر ایران

داوری بخش تئا‌تر ایران بر عهده هادی مرزبان، شیرین بزرگمهر، اردشیر صالحپوراست.

هادی مرزبان متواد ۱۳۲۳ از شهرستان سبزوار است. تماشاگران تئا‌تر وی را به عنوان کارگردان آثار زنده یاد اکبر رادی در ایران می‌شناسند. او همسر فرزانه کابلی است و در جشنواره تئا‌تر فجر از داورانی محسوب می‌شود که مجری مستقیم سیاست‌های وزارت ارشاد است.

شیرین بزرگمهر متولد ۱۳۲۶ تهران، در رشته نمایش از دانشگاه آستین تگزاس فارغ التحصیل شده و هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه هنر است. ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﺰرﮔﻤﮭﺮ ﮐﮫ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺧﻮد را در رﺷﺘﮫ طﺮاﺣﯽ ﺻﺤﻨﮫ و ﻟﺒﺎس در ﯾﮑﯽ از داﻧﺸﮕﺎه ھﺎی آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﮫ اﺗﻤﺎم رﺳﺎﻧﺪه اﺳﺖ، از ﺳﺎل گذشته به عنوان مدیرگروه نمایش دانشکده سینما تئا‌تر مشغول است.

اردشیر صالح‌پور، متولد ۱۳۳۶ از ایذه. عضو هیات علمی دانشگاه هنر و یکی از موسسان قوانین شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در چگونگی سانسور تولیدات تئاتری. صالح‌پور تقریبا در همه جشنواره‌های سراسری تئا‌تر ایران به عنوان یکی از اعضای انتخاب و داوران نهایی محسوب می‌شود. وی از بستگان نزدیک به سعید کشن فلاح محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر از حمایت‌های مالی و مدیریتی خوبی از سوی ارشاد برخوردار بوده است.

در بخش مسابقه تئا‌تر ایران ۲۶ نمایش اجرا می‌شوند که از آن میان ۵ نمایش از بخش مرور، ۱۳ نمایش از بخش برگزیده‌های جشنواره مناطق در کنار ۸ نمایش برگزیده جشنواره های یک سال اخیر کشور که به بخش جشنواره جشنواره ها راه پیدا کرده اند، اجرا می شوند.