حکومت هم به کهولت سن جنتی اذعان کرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از موسوی و کروبی

رئیس ستاد نماز جمعه تهران، اخبار منتشرشده درباره درخواست احمد جنتی برای کناره گیری از نماز جمعه پایتخت را تکذیب کرد اما گفت که به علت “کهولت سن” جنتی، طوری برنامه ریزی شده که وی کمتر به عنوان امام در نماز جمعه تهران حضور داشته باشد.

یدالله شیرمردی با بیان اینکه جنتی هیچ مشکلی با استمرار حضور در نماز جمعه ندارد، گفت اینکه وی “درخواستی برای عدم حضور در نماز جمعه” کرده باشد، صحت ندارد.

پیش از این سایت فاطر که به جناح حاکم اصولگرا وابسته است، به نقل از منابع خبری خود نوشته بود که احمد جنتی خواستار آن شده تا دیگر به عنوان امام در نماز جمعه تهران حضور نداشته باشد.

جنتی پس از درگذشت روح الله خمینی به عنوان یکی از امامان جمعه موقت تهران منصوب شد. او همچنین از اولین دوره شورای نگهبان قانون اساسی، یکی از فقیهان عضو این شورا و از سال ۱۳۷۱ به این سو بی‌وقفه دبیر آن بوده است. مدت ریاست جنتی بر شورای نگهبان اکنون ۲۰ ساله شده است.

انتصاب فقهای شورای نگهبان قانون اساسی جزو اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است و جنتی رکورددار بیشترین مدتی است که یک دولتمرد در جمهوری اسلامی توانسته اعتماد آیت الله خامنه‌ای را جلب کند و در سمت خود ابقا شود.

شناسنامه احمد جنتی او را متولد سوم اسفند ۱۳۰۵ یعنی تنها هشت سال پس از آغاز صدور شناسنامه در ایران معرفی می‌کند. اما برخی گزارش‌های تأیید نشده به نقل از دوستان قدیمی جنتی معتقدند که وی حداقل چهار سال زود‌تر از این تاریخ به دنیا آمده است. احمد جنتی در هر صورت حداقل ۸۶ سال سن دارد. وی همچنین مدتهاست که با عصا و در حالیکه برخی محافظانش با گرفتن زیر بغل او به وی کمک می‌کنند، راه می‌رود.

به نظر می‌آید همین عمر بلند و حضور طولانی مدت او در بالا‌ترین سطوح قدرت سیاسی در ایران بوده که سن و سال جنتی را به یکی از دستمایه‌های اصلی طنز سیاسی در کشور و به خصوص فضای مجازی تبدیل کرده است.

هم اکنون ده‌ها وبلاگ و صفحه در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند فیسبوک وجود دارند که با هزاران عضو، هر روز جوک‌ها، لطیفه‌ها و حکایت‌های زیادی درباره پایان ناپذیری زندگی دبیر شورای نگهبان منتشر می‌کنند.

بسیاری از مردم، به ویژه کاربران اینترنتی و مخالفان جمهوری اسلامی به مزاح و تمسخر هم که شده عمر او را با قدمت دایناسور‌ها که آخرین نسل آن‌ها ۶۵ میلیون سال پیش از بین رفت، مقایسه می کنند.

تابستان دو سال پیش نیز انتشار شایعه درگذشت دبیر شورای نگهبان، موجی از شادی و خوشحالی در فضای مجازی و اینترنت به دنبال آورد که با تکذیب این شایعه فرونشست.

در شبی که این شایعه در فضای مجازی منتشر شد تا صبح آن روز، هزاران پست وبلاگی، استتوس فیسبوکی و توییت منتشر شد که همه آنها نگاهی طنزآمیز به مرگ دبیر شورای نگهبان داشتند.

بازتاب آن شایعه آنقدر وسیع بود که عباسعلی کدخدایی در اولین ساعات اداری روز بعد اعلام کرد جنتی “در کمال صحت و سلامت است” و تازه وقتی شایعه مرگش را شنیده به آن خندیده است.

 

“تحلیل قوای روحی، جسمی و ذهنی”

کهولت سن جنتی که به گفته رئیس ستاد نماز جمعه تهران، از این پس باعث حضور کمتر او در این مراسم خواهد بود، پیش از این توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز مورد اشاره قرار گرفته بود.

این دو رهبر زندانی جنبش سبز که توسط جنتی به دریافت یک میلیارد دلار از کشورهای خارجی متهم شده بودند، او را به “ناتوانی ذهنی” ناشی از “کهولت سن” متهم کردند.

جنتی در مرداد ۱۳۸۹ طی یک سخنرانی در مسجد جمکران قم گفته بود: “سندی را به دست آورده‌ام مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به سران فتنه داده است. همین سعودی ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می کردند [به سران فتنه] گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.”

موسوی و کروبی در اعتراض به این اظهارات نامه ای به مراجع تقلید نوشتند و از آنها خواستند از جنتی بخواهند برای اثبات سخنان خود سند ارائه کند.

این دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری در آن نامه، دبیر شورای نگهبان را اینگونه توصیف کردند: “این مرد کهن سال که از آغاز تأسیس مجلس و شورای نگهبان لاینقطع مسئول بوده و قریب به بیست سال است که دبیر شورای نگهبان است و گویا کهولت سن نه تنها قوای روحی و جسمیش را به تحلیل برده بلکه قوه ادراک و ذهنی اش را هم مختل کرده است.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی تنها شاکیان احمد جنتی نیستند. او به عنوان فرد اول در شورای نگهبان تاکنون هزاران نفر از کاندیداهای انتخابات مختلف ریاست جمهوری و مجلس را ردصلاحیت کرده و آنگونه که بسیاری از این کاندیداها گفته اند حتی به خود آنها نیز نگفته که دلیل این ردصلاحیت چه بوده است.

مصطفی تاجزاده، عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که مسئول اجرای انتخابات مجلس ششم بود، دیگر شاکی دبیر شورای نگهبان از سال ۱۳۷۹ است. تاجزاده بار‌ها بر پیگیری شکایت خود تاکید کرده و گفته که اگر جنتی حاضر نیست به علت شأنش به دادگاه برود، می‌توان دادگاه را به نزد او برد.

تاجزاده، دبیر شورای نگهبان را به ابطال غیر قانونی ۵۰۰ هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم که به پیروزی گسترده کاندیداهای اصلاح طلب حامی سید محمد خاتمی در سراسر کشور انجامید، متهم می‌کند.

با وجود تمام این انتقادات و طنز‌ها، مسئولان حکومتی و بخصوص رهبر جمهوری اسلامی تاکنون حاضر به کنار گذاشتن جنتی نشده‌اند. او به تازگی و در تیرماه سال جاری برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان در این سمت ابقا شد. احمد جنتی در آن هنگام در صورت زنده بودن حداقل ۹۲ سال سن خواهد داشت.