چرا نتانیاهو شمشیرش را غلاف کرد؟

نویسنده

» تحلیل فیگارو:

آلن بارلوئه

قدرت مانور نخست وزیر اسراییل تا حد چشمگیری کاهش یافته است. آیا حملات اسراییل علیه تأسیسات هسته ای ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۶ نوامبر انجام خواهد شد؟ این دورنما ازسوی یکی از مسؤولان اسراییل مورد شک و شبهه قرار گرفته. این منبع می گوید: “حرف زیاد زده می شود و این مسأله توان ما برای انجام اقدامات بازدارنده علیه ایران را کاهش داده.”

به همین دلیل، بنیامین نتانیاهو مصمم است که حمله بازدارنده را بخاطر دلایل سیاسی و همچنین نظامی، به وقت دیگری موکول کند. این منبع دراین خصوص می گوید: “برای نتانیاهو، تمایل برای گذار از حرف به عمل بسیار بالاست، ولی او همچنین می داند که بهای انجام این کار بسیار گزاف خواهد بود.”

“وسوسه” نخست وزیر که او نیز سال آینده با انتخابات کلی روبروست، به جبهه ای از مخالفان متفاوت برخورد کرده: ایالات متحده، بخشی از کابینه اش، بسیاری از مسؤولان امنیتی و همچنین اکثریت مردم اسراییل [براساس نظرسنجی ها، ۵۰ تا ۶۳ درصد]. این مسؤول اسراییلی که معتقد است شرایط لازم برای اتخاذ گزینه نظامی هنوز فراهم نشده می گوید: “این حمله باید با موفقیت هر چه تمام تر و بدون هیچ گونه خطایی انجام شود، زیرا درغیر این صورت تبدیل به فاجعه خواهد شد.”

بنیامین نتانیاهو که از هر طرف مورد انتقاد است، تصمیم گرفته که بازی را قدری آرام کند. موضع جدید نتانیاهو از اظهارات هفته پیش او مشخص است. او هفته گذشته از جامعه بین المللی خواست که برای تهران “خطوط قرمز” شفاف تعیین کند تا خطر یک رویارویی نظامی کاهش یابد. این اظهارات با سفر دریاسالار جیمز وینفلد، شخصیت شماره دو ارتش آمریکا، به اسراییل مقارن شد. ایهود باراک نیز لحن تند خود را قدری آرام کرد و این درحالی است که گفته می شود وزیر دفاع شخصاً به شدت با یک حمله فوری بازدارنده موافق است.

ممکن است اسراییل طی دو تا سه ماه آینده، یعنی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای مشکل کمبودهای فعلی اش در تدارک حمله علیه ایران [به ویژه در زمینه تأمین مایحتاج های هوایی] چاره ای بیندیشد و آن را رفع کند. و اگر میت رامنی که به شدت طرفدار اسراییل است به کاخ سفید وارد شود، بنیامین نتانیاهو از حمایت بی شائبه او نیز اطمینان حاصل خواهد کرد.

منبع: فیگارو، ۱۰ سپتامبر