گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

“نظام” حتی تحمل “شام ایرانی” را هم ندارد

 

سایت شبکه ایران با انتشارگزارشی درباره قسمت هفتم مجموعه “شام ایرانی” حملات تندی را به عوامل تولید این مجموعه وارد ساخته است.

این نوشته که به قلم نازنین شادپی یکی از خبرنگاران آن سایت به رشته تحریر در آمده در گزارش خود بر این مجموعه به میزبانی لادن طباطبائی، آن را “کپی برداری محض از نمونه های خارجی”، “سطحی” و “غیر اخلاقی” دانسته و از لادن طباطبایی به عنوان بازیگر “درجه سوم” یاد کرده و زندگی این هنرپیشه ایرانی را “تجملاتی” توصیف می کند.

نازنین شادپی در ادامه این مطلب نوشته بود: “دقیقا به همین دلیل است که بازیگری که تا به حال آشپزی نکرده و حتی خودش هم تلویحا به این موضوع اشاره می کند که کلفتی دارد به نام “ویدا” که او کارهایش را انجام می دهد به عنوان یکی از رقابت کنندگان در برنامه آشپزی(!!!) انتخاب می شود. باز اگر طرفمان هنرپیشگان درجه یک بودند، حرفی نبود اما وقتی کسی که همه افتخارش بازی در نقش مکمل فیلمی است مثل “ازدواج به سبک ایرانی” به مانند یک سوپراستار پولساز سخن می گوید، نمیشود دم فروبست و چیزی نگفت. “

نوشته های شادپی در دراین سایت بی پاسخ نماند و تنها ساعاتی پس ازانتشارآن، لادن طباطبایی، نامه ای را در اختیار روزنامه سینمایی بانی فیلم قرار داد و به اتهامات این نوشته این چنین پاسخ داد: “کلیه اثاثی که در منزل دیده می شود، همگی دست دوم هستند و تنها بازسازی و مرمت شده اند، باعث افتخار است که هنر و سلیقه اینجانب و توانایی ام در استفاده مناسب از وسایلی که با صرف ساعت ها وقت از سمساری های مناطق جنوب تهران خریده ام و بازسازی کرده ام و کنار هم قرار داده ام به نظر ایشان نشانه ثروت و تجمل می آید. یک باربیکیو ساده به چشمشان آمده و آنقدر بی ادب هستند که به خانم همراه من توهین می کنند و او را کلفت خطاب می کنند. خانمی که زمان هایی که من سر کار هستم، برای خانواده ام غذا می پزند. منتقد کذایی نگران نباشند، چون بندرت سر کار می روم، شاید در سال جمعاً ایشان ۶۰ روز برایمان غذا بپزند!! باقی وقت ها خودم غذا می پزم و آشپز خوبی هم هستم. ایشان تا اندازه ای مشکل دارند که تلفظ باربیکیوی مرا مسخره می کنند و لابد سکته می کنند اگر بفهمند من چهار زبان دیگر غیر از فارسی بلدم!! خب چاره چیست؟ همیشه به یاد گرفتن زبان علاقه داشتم و وقتم را با غیبت کردن از دیگران و تهمت زدن تلف نمی کردم… “
طباطبایی درپایان این نامه از دنیای بازیگری با این جملات خداحافظی می‌کند: “زمانی که بازیگری را شروع کردم، تصمیم داشتم مثل نازنینم، خانم جمیله شیخی باشم. زمانی که ایشان فوت کردند، روحشان شاد، گفتم من هم مثل او تا آخرین روزهای زندگی بر صحنه می مانم. اما، زمان انسانی دایره وار نمی گذرد. وقتی حرفی برای گفتن نداری، باید بروی… شاد و پیروز باشید. “
پس از این ماجرا بیژن بیرنگ نویسنده و کارگردان “شام ایرانی” در نامه ای سرگشاده، نوشته نازنین شادپی رابا تیتر “چشمان ناپاک در سینمای ایران” محکوم کرد. او در این نامه می نویسد:
“ تنها هدف من از ساخت مجموعه “شام ایرانی” تصویر کردن یک دورهم نشینی ساده به بهانه یک شام ایرانی بود. هم من و هم بازیگرانی که صادقانه و خالصانه حریم زندگی خود را به نمایش گذاشته‌اند دوست داشتند لحظاتی مردم را مهمان خانه‌های خود کنند. حال در این میان نمی‌دانم برخی افراد از حاشیه‌سازی‌های اینچنینی چه سودی می‌برند؛ مگر با مردم بودن‌هایی از این جنس، جای کسی را تنگ می‌کند… “

 

شام ایرانی
تولید و توزیع “شام ایرانی” در ایران مخالفان زیادی داشت. سایت های جناح اصولگرا در تحلیل تند خود نسبت به این برنامه نوشته بودند: این روز‌ها بر اساس مدگرایی در برنامه سازی تلویزیونی تقریبا هیچ شبکه‌ای نیست که در رسانه ملی جمهوری اسلامی برنامه‌های آشپزی آن هم به سبک مدرن نداشته باشد تا مردم را با انواع اقسام رنگ و لعاب‌ها و تزیینات آشنا کند و این حس تنوع طلبی غذایی را ترویج دهد و از آن سو نیز مدیران رسانه ملی که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تنها چیزی را که هنوز در کیفیت برنامه سازی و مدیریت آن حفظ کرده‌اند حساسیت بر سر حذف صحنه‌هایی است که لا اقل به صورت صریح به پورنوگرافی اشاره دارد و در مقابل شهوت جنسی به شدت واکنش نشان می‌دهند در برابر شهوت شکم و ترویج شهوت پرستی غذایی تقریبا خلع سلاح هستند. این گونه است که بی‌سر و صدا شهوات غذایی جای شهوات جنسی را پر می‌کند؛ قطعا نتیجه چندان امیدوار کننده‌تر نخواهد بود.

خبرگزاری مهرهم در تحلیلی با رد ادعای سازندگان این برنامه مبنی بر عدم مشابهت برنامه شان با “بفرمایید شام” نوشته‌است: سازندگان برای این که بتوانند بدون مشکل کارشان را به سرانجام برسانند، هر گونه شباهت فرمی و محتوایی را انکار می‌کنند و از طرفی دیگر ایده اصلی برنامه را از “بفرمائید شام” می‌گیرند.

وزارت ارشادابتدا چهار قسمت دوم مجموعه “شام ایرانی” با حضور خانم های بازیگر را توقیف کرد، اما با پیگیری های تهیه کننده و اعمال اصلاحات شورای سانسور وزارت ارشاد، سرانجام مجوز تولید و پخش این مجموعه با حضور بهاره رهنما، سحر زکریا، لادن طباطبایی و شقایق دهقان صادر شد.

قسمت اول این سریال هم با حضور سروش صحت، اشکان خطیبی، رامبد جوان وبا میزبانی اشکان خطیبی ۱۱ بهمن ۹۰ منتشر شد. تولید این برنامه با اتفاقات اخیربه دستور وزارت ارشاد تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

شام ایرانی به سفارش سازمان خصوصی سینمایی ۲۴ که اغلب فعالیت های آن پخش و توزیع مواد رسانه‌ای است و شرکت “هنر اول”، تهیه کنندگی محمد رضا زاهدی و کارگردانی بیژن بیرنگ در ایران توزیع شده است.