واشنگتن باید رفتار خود را تغییر دهد

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از تحولات روابط ایران و آمریکا

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه تغییر رفتار ایالات متحده را برای انجام مذاکره دوجانبه درخصوص پرونده هسته ای “لازم” دانست. او همچنین واشنگتن را به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی علیه کشورش مورد مؤاخذه قرار داد.

او در یادبود سی و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی خطاب به آمریکا گفت: “تغییر در لحن گفتار لازم است، ولی کافی نیست. سلاح را از پیش روی ما بردارید تا من خودم با شما مذاکره کنم.”

او با اشاره به “انجام مذاکره در فضایی عادلانه، با احترام، و نه تحت فشار” افزود: “شما هر کاری کردید تا نگذارید ما به یک کشور اتمی تبدیل شویم، ولی شکست خوردید. اکنون بهترین راه حل همکاری و تفاهم است.”

ایالات متحده به عنوان دشمن تاریخی حکومت جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر اعلام کرده که آماده انجام مذاکرات مستقیم دوجانبه با حکومت تهران درخصوص برنامه هسته ای ایران است و درعین حال خبر از اعمال تحریم های جدید یک جانبه علیه تهران داد.

ولی رهبر انقلاب علی خامنه ای که آخرین حرف را روی فعالیت های هسته ای می زند، روز پنج شنبه هرگونه مذاکره ای را در فضای تهدیدآمیز رد کرد.

احمدی نژاد از مردم ایران خواست که “همچنان با رهبر همبستگی داشته باشند” و گفت که “ملت ایران یک گام هم از حقوق مشروع خود کوتاه نخواهد آمد”.

قرار است گروه ۵+۱ و ایران در تاریخ ۲۶ فوریه پس از چندین ماه توقف در مذاکرات در قزاقستان گردهم آیند و مذاکرات را ازسرگیرند.

کشورهای غربی و اسراییل مظنون به آنند که جمهوری اسلامی قصد دارد در قالب یک برنامه صلح آمیز اتمی به تسلیحات هسته ای دست یابد و تهران نیز قاطعانه این اتهام را رد می کند.

از تابستان ۲۰۱۲ یک سری تحریم های غربی در زمینه صادرات نفتی و بازگشت درآمدهای نفتی که برای اقتصاد این کشور حیاتی است، باعث به وجود آمدن بحران اقتصادی شدیدی در این کشور شده است.

ولی براساس نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه آمریکایی گالوپ، برنامه اتمی ایران علی رغم مشکلات اقتصادی ازسوی اکثریت مردم ایران مورد حمایت است.

براساس تصاویر منتشر شده ازسوی صدا و سیمای ایران، جمهوری اسلامی روز یکشنبه سی چهارمین سالگرد انقلاب را در سراسر کشور با حضور “خیل عظیم مردم” جشن گرفته است.

گردهمایی اصلی مردم در حدود چند صد هزار نفر در میدان آزادی در غرب تهران بود. به گفته مقامات تهران، حدود ۱۵۰ روزنامه نگار خارجی مجوز حضور در این مراسم را دریافت کرده بودند. این روزنامه نگاران در فضایی تحت کنترل تنها می توانستند مراسم و تظاهرات را از روی سکوهای رسمی پوشش دهند.

به مانند تمامی تظاهرات های رسمی، مردم با احتزاز پرچم های ایران و تصاویر بنیانگزار جمهوری اسلامی آیت الله خمینی و جانشین اش علی خامنه ای، شعار “مرگ بر آمریکا” سر می دادند.

برخی همچنین پلاکاردهایی با نوشته “تا آخر ایستاده ایم” در دست داشتند، درحالی که در پلاکارد فرد دیگری نوشته شده بود: “تحریم های فلج کننده قلقلکی بیش نیست!”

مسؤولان در گوشه ای از میدان نمونه ای از موشک پیشگام را به نمایش گذاشته بودند. گفته شد که این موشک در اواخر ماه ژانویه کپسولی حاوی یک میمون را به فضا برد.

منبع: لیبراسیون، ۱۰ فوریه