گوشت کیلویی ۳۶ هزار، کرایه دو برابر

نویسنده
نازنین کامدار

» نتیجه "بیعت با نظام پس از محاصره اقتصادی"

یک روز پس از برگزاری مراسم راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن و تبلیغات گسترده درباره “پاسخ مردم به محاصره اقتصادی از طریق حضور در راهپیمایی” توسط ارگان‌های رسمی، قیمت کالاهای اساسی، کرایه تاکسی، لوازم خانه، خودرو و… افزایش یافت. موج جدید افزایش قیمت‌ها در حالیست که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از واریز ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان به عنوان “عیدانه” در اول اسفند و با هدف “جبران فشار وارد آمده به معیشت مردم” خبرداده است؛ عیدانه ای که تنها برای خرید ۲ کیلوگرم گوشت کفایت می‌کند.

اولین خبر رسمی درباره گرانی، دیروز از سوی معاون سازمان تاکسیرانی در مورد دو برابر شدن کرایه تاکسی‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا قاضی معاون برنامه‌ریزی سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفته است: “با توجه به وضعیت موجود، افزایش قیمت‌ خودرو‌ها و لوازم یدکی آن‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش نرخ در نظر گرفته شده است و آن را در قالب لایحه به شورای شهر تهران ارائه کرده‌ایم. امیدواریم با توجه به واقعیت‌ها نرخ تعیین شود اما اگر شورای شهر با نرخ پیشنهادی سازمان موافقت نکند بهتر است یارانه‌ای برای کمک به تاکسیران‌ها در نظر گرفته شود زیرا در غیر این صورت آن‌ها برای امرار معاش و هزینه‌های جاری زندگی خود دچار مشکل می‌شوند”.

همین خبرگزاری به نقل از برخی شهروندان از افزایش دو برابری کرایه‌ها از دیروز خبرداده که نشان می‌دهد رانندگان منتظر تصویب این طرح نمانده‌ و همزمان با موج جدید گرانی‌ها، کرایه‌ها را افزایش داده‌اند.

بازار خودرو نیز روز گذشته با افزایش بهامواجه بود و در برخی موارد بهای خودرو تا ۵۰ درصد افزایش یافت. در اینباره سایت “جام نیوز” در گزارشی نوشت: “در قیمت‌گذاری جدید شرکت‌های خودروساز که به تصویب سازمان حمایت رسید قیمت جدید خودروسازان در حالی افزایش نجومی را تجربه می‌کند که تعداد زیادی از ثبت‌نام کنندگان خودرو باید خودروی خود را با قیمت مصوب روز از شرکت‌های خودروساز تحویل بگیرند. هم اکنون پراید بین ۴ تا ۸ میلیون گران شده است و افزایش قیمت تندر ۹۰ مدل E۲ ایران خودرو نیز ۳۶ میلیون تومان تعیین شده که افزایش ۱۵ میلیون تومانی را نسبت به قیمت مصوب قبلی نشان می‌دهد. قیمت جدید تندر ۹۰ ایران خودرو مدل E۱ نیز ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده که نسبت به قیمت مصوب قبلی افزایش ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. افزایش قیمت پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک نیز ۱۵ میلیون تومان بوده به طوری که قیمت جدید این خودرو ۵/۴۲ میلیون تومان تعیین شده است. در مورد سمند ال ایکس سال نوع بنزینی نیز می‌توان به قیمت ۵/۲۶ میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد که افزایش ۷ میلیون تومانی را نسبت به قیمت مصوب قبلی آن نشان می‌دهد. در قیمت‌گذاری جدید خودرو‌ها، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۵/۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با در نظر گرفتن قیمت مصوب قبلی این خودرو، به افزایش ۵/۱۳میلیون تومانی قیمت این خودرو پی می‌بریم. افزایش قیمت مصوب پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز ۵/۱۷ میلیون تومان بوده به طوری که قیمت این خودرو به ۵/۴۲ میلیون تومان رسیده است. در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز می‌توان به افزایش ۱۲ میلیون تومانی قیمت مصوب این خودرو و تعیین قیمت ۳۲میلیون تومانی آن اشاره کرد. قیمت پژو ۴۰۵ بنزینی نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی نسبت به قیمت مصوب قبلی به ۲۳ میلیون تومان رسیده است”.

قیمت لوازم خانگی نیز دیروز ۲۰ درصد افزایش یافت. به نوشته خبرآنلاین، حبیب‌الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مصوب لوازم خانگی خبر داده و گفته است: “به دنبال درخواست شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی مبنی بر افزایش هزینه تولید و لزوم تعدیل قیمت فروش محصولاتشان، پیشنهاد تغییر قیمت لوازم خانگی از سوی انجمن لوازم خانگی به سازمان حمایت ارائه و در ‌‌نهایت با افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برخی لوازم خانگی موافقت شد. به این ترتیب قیمت لوازم خانگی از جمله یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، آبگرمکن، جاروبرقی، کولر، بخاری و چرخ خیاطی مشمول افزایش شده‌ است. کمترین افزایش قیمت مربوط به کولر و بیشترین افزایش قیمت مربوط به چرخ خیاطی بوده است”.

گفتنی است قیمت مصوب برخی لوازم خانگی در شهریور امسال نیز بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته بود.

در این میان اما، بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به کالاهای پروتئینی از جمله گوشت قرمز بود که فرارو از افزایش بهای هر کیلو گوشت قرمز گوساله به بیش از ۳۶۰۰۰ تومان خبرداده است.

فرارو نوشته: “گزارش‌های میدانی حکایت از افزایش قیمت گوشت گوساله تا هرکیلو گرم ۳۶۰۰۰ تومان و گوشت مرغ تا هر کیلو گرم ۶۵۰۰ تومان داد. قیمت هرکیلو گرم مرغ نسبت به هفته گذشته ۱۵۰۰ تومان گران‌تر شده است و در برخی نقاط تهران تا هرکیلو گرم ۷۵۰۰ تومان هم رسیده است”.

 

افزایش قیمت‌ها در فردای روز برگزاری مراسم حکومتی ۲۲ بهمن درحالیست که دولت آنطور که نمایندگان گفته‌اند قرارست به “خواسته رهبری” به مردم “عیدانه” دهد؛ هدیه‌ای ۷۰ یا ۹۰ هزار تومانی که با آن فقط می‌توان دو کیلو گوشت قرمز خرید.

به گزارش فارس، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این “هدیه” گفته است: “به ۷۳ میلیون نفر ایرانی کمک نقدی ۷۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود و برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز این مبلغ ۹۰هزار تومان خواهد بود. میزان این کمک ۷/۲ میلیارد دلار است که از صندوق توسعه ملی با نرخ مبادله‌ای برداشت می‌شود. کمک‌های نقدی اول اسفند در حساب مردم است”.